/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Frossen fløde
Fra : Avant85
Vist : 4671 gange
300 point
Dato : 31-12-11 11:35

Jeg fik ikke brugt min fløde, og satte det i fryseren - til senere brug

Her en uge efter ville jeg bruge det til flødeskum

Jeg syntes det var tøet helt op - sådan når man rystede med kartonen - men det det var så underligt "tør", hvis ellers man kan bruge det udtryk om noget flydende

Og det skulle ikke piskes ret meget før det "stod næsten helt tør" - det var ikke "rigtig" flødeskum

Hvad gør jeg forkert - eller kan man ikke fryse fløde og tø det op og piske det til rigtig flødeskum

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 31-12-11 12:04

Jeg har helt samme erfaringer, men fløden kan efter at have været frossen stadig bruges til fx sovs.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 310 point
Dato : 31-12-11 12:08

Citat
Spørgsmål:
Jeg har frosset 2 stk. ½-liters piskefløde og vil nu gerne vide, om jeg kan bruge piskefløden til flødeskum, når den er tøet op?

Og hvis det kan lade sig gøre: I hvor god tid skal fløden tøs op, før den kan bruges?
Lisa Pedersen, Solrød Strand
Svar:
Hej Lisa,

Vi anbefaler normalt ikke at fryse piskefløde ned. Hvis man vil fryse piskefløde ned, skal det være i små portioner, så kan det evt bruges i en sauce, eller hvis det er pisket til flødeskum.

Nu har du frosset fløden ned, så prøv at tage den op dagen før, du vil bruge den. Skal tø op i køleskab. Jeg har hørt fra nogle forbrugere, at de har haft held med at piske fløden til flødeskum. Men bliv ikke skuffet, hvis det ikke lykkes.

http://arla.dk/Arla-Forum/Spoergsmaal-svar/Mad-og-opskrifter/Kan-man-fryse-piskeflode/

Godt nytår.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 31-12-11 13:28

Fedtet i fløden fryser til krystaller. Hvis man varmer det op til f.eks. 60 gr vil krystallerne smelte. Klumperne skal udrøres derefter. Når fløden er så varm er der ingen bakterieangreb. Fløden skal nedkøles hurtigt igen til piskning.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 31-12-11 14:24

Eller kom lidt sukker i fløden og pisk den.

(Ringer lige og hør, hvor meget sukker, der skal i)

Kilde: min mor.

Godkendelse af svar
Fra : Avant85

Dato : 31-12-11 15:59

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 31-12-11 20:57

Uuuuups, min mor var ikke at træffe, så jeg glemte det, sorry

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 01-01-12 13:27

Hvis jeg har en rest fløde, som jeg kan se, at jeg ikke når at få brugt, så kommer jeg det i en isternings-pose, så er det nemt at tage en terning eller flere til f.eks. sovs.