/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Flere partioner hvordan?
Fra : o.v.n.
Vist : 957 gange
200 point
Dato : 26-12-11 19:58

Er i ved tasterne?
Jeg har en harddisk som jeg gerne vil have 3 styresystemer på, en partion til hver system 1 swap partion og 3 gemme partioner. Allerede når 3 partion til styresystem skal formateres får jeg besked på at der kun kan være 4 primary partions?
Vil jeg opleve problemer hvis jeg har swap partionen på en extended partion.
Skal styresystemerne være på primary partioner, eller kan nogle af dem godt være på en extended partion?

Accepteret svar
Fra : sferling

Modtaget 210 point
Dato : 26-12-11 20:33

Det er kun den partition, man booter på - altså almindeligvis første partition på første harddisk - som behøver at være en primær partition.

Her lægges en form for bootmanager, som så henviser til de partitioner, som de enkelte styresystemer ligger på.

Swapfiler kan ligge på alle slags partitioner på alle interne harddiske.

Det her gælder primært for Windows, men holder også nogenlunde for Linux - jeg tror det er bedst at installere Linux til sidst, fordi det tager hensyn til Windows, mens jeg ikke er sikker på at Microsoft er indstillet på fredelig sameksistens med Linux.

Når man så har lagt Linux på, kommer dens bootmanager først op og man skal så vælge eller fravælge boot på Linux og fravælger man, kommer man til de Windowsversioner, man har installeret

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-12-11 23:00

Og du skal huske at det er nemmest at installere det ældste Windows først.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 27-12-11 10:45

De gange hvor jeg har installeret Linux har jeg ikke haft nogen problemer med at lægge swap på enextend partition.

Til Sferling: Så vidt som jeg læser spørgsmålet så skal o.v.n. kunne boote fra tre forskellige styresystemer med en eller anden form for boot-manager.Og hver af disse skal normalt ligge på hver sin primære partition. I gamle dage er det lykkedes mig at boote Windows 95 og ældre Linux systemer fra en extended partition, men jeg kan ikke anbefale det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-12-11 16:24

Hvis bootmanager kan finde ud af det, så kan fra XP - win7 boote op på et logisk drev.
Hvis du kigger godt efter, når du selv laver partitioner med Linux (ubuntu / Mint) så lægger swapområde sig selv i en udvidet partition med logisk drev.
Iflg. en her inde fra Kandu, så kan flere ubuntu / Mint bruge samme swapområde til en slags RAM udvidelse.
/ >primær partition
/home > primær partition
swapområde > logisk drev i en udvidet primær partition

Med flere ubuntu / Mint ville jeg nok lade /home blive i samme partition som det tilhørende styresystem.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-12-11 16:30

OVN - så kan du måske lige svare på hvad du gemmer når du har denne opstilling.
Altså backup-gemmer

1 partition med styresystem eks. ubuntu
1 partition med home
(1 med swap)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-12-11 16:58

Hov - jeg kiggede lige på et billede fra en Mint installation.
/home lagde sig også i en udvidet.
http://peecee.dk/upload/view/342878

Men ikke min ubuntu 10.4 som jeg sidder med nu:
http://peecee.dk/upload/view/342881/full

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-12-11 18:20

Tak jeg vendertilbage senere - meget senere i aften med billeder af min installtion, det ser ud som om det lykkedes at få 2 Linux på den primære partion og /home + swap + 2 gemme partioner på en extended partion med 4 logiske partioner.
Spørgsmålet skyldes at det allerede da jeg ville oprette /home på den primære, fik at vide at der kun kunne oprettes 4 primære partioner /home var altså kun nummer 3

Hvad jeg gemmer når jeg kører backup. Jo det er såmænd inholdet i mapperne Dokumenter - Musik og Billeder og så en liste med de programmer som jeg selv har installeret, Eyvind du havde selv et backup spørgsmål engang, der fik du at vide hvordan jeg gør når jeg gemmer opsætningen i Synaptic.
Jeg sikkerhedskopierer ikke filer når jeg vil skifte styresystem, /home forbliver /home med alle indstillinger mails, bogmærker i Firefox og så videre + selvfølgelig mapperne med dokumenter - musik og billeder, i forbindelse med skift af styresystem gemmes først en kopi af pakkeopsætningen i synaptic, så formaterer jeg den partion som systemet skal lægge på, bagefter opdatering køres pakkeopsætningen på plads og der opdateres igen manuelt, så har jeg et helt friskt system med alle programmer som jeg kender, filer i /home har ingen skade taget, så alt er som før bare med et nyt styresystem, denne gang Lubuntu og Debian som Mint - Ubuntu med flere er bygget op over:
http://www.debian.org/
http://lubuntu.net/

Computeren i spørgsmålet er kun med Linux og skal hovedsagelig bruges til kopier af alle filer på de andre. Og så lidt eksperimenteren med hvilken Linux som kører bedst og er nemmest at finde ud af. Jeg er ikke klar til at køre en ren server fordi alting vistnok foregår med tekst, jeg vil gerne have den grafiske brugerflade

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-12-11 18:22

Det er Gparted som advarer og ikke vil lade mig oprette alle 4 mulige partioner, men allerede ved den 3. stopper op og siger at der kun kan være 4 primære, mon det er fordi den allerede har gættet at der mangler en swap på det tidspunkt
http://sourceforge.net/projects/gparted/files/gparted-live-stable/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-12-11 19:02

Ok - min hukommer er ikke så god mere.
Tak.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-12-11 11:48

Tak for svaret sferling. jeg glemte at fortælle at det er forskellige Linux og ikke Windows jeg vil køre, det virker med gemmemapper og swap på logiske drev

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 28-12-11 21:01

OK, så kan du jo nøjes med bootmanageren fra Linux - godt at det også virkede med Linux - det er som sagt mest ældre styresystemer, som kræver at ligge på primære partitioner.

Er man ude at eksperimentere, kan man jo også huske på at nyere computere ofte kan indstilles i bios til at boote på (første partion af) en hvilken som helst af de interne diske - foruden jo optisk drev, usb og nogle gange også netværk o.a. - det er bare lidt besværligt til daglig brug.