/ Forside/ Interesser / Helbred / Handicap / Spørgsmål
10  valde. 300
Vil hellere brække en arm.
Fra : LuffeA
Vist : 1775 gange
200 point
Dato : 23-12-11 12:50

Nogen der har prøvet eller kender til følgende ?

Jeg har i et par måneder lidt af mere eller mindre voldsomme svimmelhedsanfald flere gange om ugen, også om natten og er stort set ubrugelig i perioderne
Motorikken flipper ud og jeg vakler rundt som en spritter eller skæv junkie, heldigvis uden at min mave reagerer, men jeg får tårer i øjnene og min ene arm bliver slatten.
Et par hasteundersøgelser includeret hovedscanning viser intet, en ørelæge har tjekket balanceorganet, og en neurolog kunne heller ikke stille en diagnose.

Jeg har lige været til lægen....igen, hvor jeg så fik et anfald i venteværelset, min læge aner ikke hvad han skal stille op men sygemelder mig i flere uger ad gangen.

Jeg tager det såmænd med godt humør så jeg behøver ikke medlidenhed, vil blot høre Jer folk derude om nogen vidste noget.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-12-11 12:59

Hej LuffeA.
Og øv for en "brandert"
Citat
så jeg behøver ikke medlidenhed, vil blot høre Jer folk derude om nogen vidste noget.

Ja jeg ved ikke rigtigt havd jeg skal mene.
jeg har selv prøvet det for 6 år siden. Men der kom øre/næse/halsspicialisten frem til at det var en virus på balancenerven .
Det forsvandt af sig selv..meeen der gik lang tid.
Folk der ser en tror gud hjælpe mig at man er "skid" og så vælter man bare rundt og kan ikke holde balancen. Har mest lyst til at kaste op.
Det havde jeg da...kvalme konstant.
Håber du får det bedre.
God jul fra Falster

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-12-11 13:13

Citat
jeg har selv prøvet det for 6 år siden. Men der kom øre/næse/halsspicialisten frem til at det var en virus på balancenerven .

Det har jeg også hørt om, men er åbenbart blevet frikendt.
Det "sjove" er at bare jeg sidder på en stol kan udløse et anfald, eller at nogen kommer til at skubbe.

Min venindes store hund er legesyg og skubber hårdt til mig, men det udløser også et anfald.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-12-11 13:40

Blodtryc ? EKG ?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-12-11 13:44

Citat
Det "sjove" er at bare jeg sidder på en stol kan udløse et anfald, eller at nogen kommer til at skubbe.

Det kunne jeg også...selv ligge i min seng og være bange for at stå op netop fordi man var svimmel i det øjeblik man åbnede øjnene.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-12-11 13:57

Det lyder grangiveligt som virus på balcenerven, det kan ikke ses på nogle undersøgelser, så nu du er undersøgt, og lægerne ikke har fundet nogen forklaring, ville jeg tro at det er den diagnose.

Den er møj hamrende ubehagelig - og du må ikke køre i bil!!!

Der kan desværre gå helt op til et år, før du er helt rask igen - men du kan også være en af de heldige, der "slipper" med et par mdr.

Da jeg havde den virus, havde jeg ikke noget med en slatten arm eller tårer i øjnene, det har jeg faktisk slet ikke hørt om før, selv om jeg kender flere der har haft den virus

Allergipiller - dem man også bruger til køresyge, kan hjælpe for nogle

Rigtig god bedring, og god jul

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 23-12-11 14:21

Alsår Luffe

Hvis du kigger på de indlæg der bliver skrevet her på Kandu, er der bestemt ikke den eneste der lider af "et eller andet på balancen..".

Til den seriøse del...
Nu siger du ikke noget om, om der er den samme arm der bliver slatten eller om dine symptomer kan adresseres til kun en side af kroppen.

Hvis det er en generel tilstand begge arme begge ben, kan det være noget blodsukker eller blodtryk.

Hvis det "kun" er en side af kroppen, kan det ofte adresseres til den modsatte side af hjernen.

Jeg syntes ikke jeg fejler noget - men tager mig tit til hoved, hvilket skylds mit syn på det jeg betragter....

De bedste ønsker for en god Jul, og håber om at du ikke fejler noget alvorligt.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-12-11 14:35

Citat
Den er møj hamrende ubehagelig - og du må ikke køre i bil!!!

Der kan desværre gå helt op til et år, før du er helt rask igen - men du kan også være en af de heldige, der "slipper" med et par mdr.

Min veninde har bil som jeg låner jævnligt og også har mig som fører nå hun har sine egne anfald med dårlige ben, jeg´sagde til hende allerede tidligt i forløbet at jeg nægtede at sidde bag rattet.

EKG og blodtryk får jeg alligevel tjekket jævnligt.

Og det med at fejle noget alvorligt, jeg skulle vente 24 timer på resultatet fra scanningen og havde det mildt sagt dårligt de sidste timer før

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-12-11 15:39

Også for mig lyder det som en virus på ballancenerven, eller en øresten der har forskubbet sig. Men det har ørelægen vel undersøgt.

Jeg var syg af det i 4-5 måneder, og jeg kunne vågne op om natten bare fordi jeg var svimmel, min seng fløj rundt i værelset. I den forbindelse ærgrede jeg mig over at jeg var ædru, det havde været sjovere hvis jeg havde drukket tæt.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 23-12-11 16:10

Kan det være epilepsi... det er noget som man får krampe anfald af.

God bedring & godt jul/nytår.

Cimbombom.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-12-11 16:19

Citat
Kan det være epilepsi... det er noget som man får krampe anfald af.

Det er da totalt udelukket efter den beskrivelse.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 23-12-11 17:51

vi havde en god ven der havde det på samme måde det var en nerve i nakken det hjalp en gioprakter ham af med

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 23-12-11 20:15

Luffe, fandt de slet ikke noget inde i hovedet?

Det er nu noget skidt alligevel.

Jes

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-12-11 21:32

LuffeA

Jeg er ikke kompetent til at svare dig på dit spørgsmål (tvivler på at andre er det)

Jeg vil ønske dig god bedring samt en

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-12-11 23:04

Jeg ville prøve at gå til en kiropraktor, han kan måske hjælpe. En nerve kan drille sammen med en virus. Virus gør dig svimmel og en nerve i klemme gør din arm slatten. Så prøv, det kan ikke skade, kun blive bedre.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-12-11 23:07

Ehm..... hvis det var en nerve der sad i klemme, ville symptomerne så ikke være konstante ??

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-12-11 23:39

Citat
Jeg ville prøve at gå til en kiropraktor, han kan måske hjælpe. En nerve kan drille sammen med en virus. Virus gør dig svimmel og en nerve i klemme gør din arm slatten. Så prøv, det kan ikke skade, kun blive bedre.

Tjaeh, jeg har før haft en "kold skulder" i 10 måneder, også et helvede . havde jeg været i arbejde nu ville det også bryde ud igen.

Man bliver jo ikke yngre

Det med at en nerve sidder i klemme i nakke eller rygsøjle foreslog jeg også min læge, men han ligesom overhørte det

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-12-11 23:56

Hvis jeg var i dit sted, så ville jeg prøve allergipiller/piller mod køresyge, de er håndkøb, og vel ikke så skadelige? (ikke alle har gavn af de piller)

Hjælper de, så kan det godt være virus på balancenerven... godt nok er du undersøgt for det, men det kan altså ikke ses ved en undersøgelse.

Rigtig god bedring..... og glædelig jul

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-12-11 00:17

En nerve i klemme behøver ikke at gøre ondt hele tiden, kun når man er i en bestamt position som når man svejer lidt under svimmelhed.

Men god bedring Luffe og hav en rigtig god jul trods dårligdomme.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 24-12-11 07:37

Ja jeg har faktisk prøvet det minus det med armen, men med tics i det ene øje og en umådelig træthed og angstanfald Jeg var sidst i tyverne og ikke overvægtig og havde ikke fejlet noget nævneværdigt tidligere. >Det var en periode med mange forandringer og mange meget dårlige oplevelser, såsom flere dødsfald og sygdom i familie og omgangskreds. Jeg havde en større amalgamplumbe det var gået i mindre stykker og jeg refleksagtigt havde min tunge der meget fordi det irriterede og på et tidspunkt slugte jeg et stykke af den. Da jeg fik det lavet fik jeg det øjeblikkeligt bedre og mine svimmelhedsanfald, og synsforstyrrelser forsvandt. Det var også ligesom dig svimmelhed i en grad så jeg var ved at vælte ofte. Der var også en trang til at skulle på toilet og til at kaste op også når jeg kom derud skulle jeg ikke alligevel.
Fik siden udskifte alt amalgam til plastik og har ikke haft problemet siden. Det var dyrt men jeg har ikke fortrudt. Jeg begyndte også at dyrke daglig motion og tai chi.
http://www.fmsd.dk/
Hvis du har brug for nærmere oplysninger om udskiftning af amalgam er du velkommen til at skrive til mig.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-12-11 08:30

>mulberry

Din svimmelhed i den periode kunne også være udløst af stress, noget som både min læge og neourologen var inde på hvor sidstnævnte også spurgte om stoffer, tobak og alkohol.

Amalgan kan jeg udelukke, har delvis egne tænder uden fyldninger og en protese.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 24-12-11 09:10

Ja, jeg var bestemt meget stresset og mit forsvar helt i bund Og tobak, stoffer of alkohol kan jeg dog udelukke, det har altid været meget begrænset og med måde.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-12-11 10:16

Øv, min læge ordinerede i går flere piller end jeg tager i forvejen.

Jeg ser nu at det er et middel der dæmper psykose og signalstofferne fra hjernen, og kan forstærke virkningen af det blodtryksdæmpende jeg får i forvejen.

Jeg har ikke en psykose, og han vil vel ikke slå mig ihjel ??

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-12-11 10:26

Det angstdæmpende virker på at afslappe musklerne, så det er en god ting.

Det er utrfoligt at forestille sig at vi måske selv gør ting og sager ved vores krop.

Kan ikke lade være med at tænke på Freud, hans hypotese om at sygdom skyldes undertrykte seksuelle behov. Og det er en kraftig udlægning.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 24-12-11 14:07

Det kan være en angstneurose, om du vil det eller ej.
Det kommer altid snigende og svær at diagnostisere,
men kan give udfald i alt = hjertebanken kolde fødder og andre lemmer.
Du skulle prøve disse, de skulle være mere eller mindre uskadelige
http://www.netdoktor.dk/interactive/medicin/praeperatinfo.php?docid=praeparat_info&id=918

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 24-12-11 15:59

Nu hvor du nævner signalstoffer fra hjernen kom jeg til at tænke på endorfiner.
Den her artikel er god til at fortælle om Endorfiner, kroppens egen medicin der udløses ved hård motion som fx løb.:
http://illvid.dk/mennesket/hjernen/du-bliver-hoj-af-motion
Uanset hvad er det kun en fase du går igennem ,derfor tror jeg også det er bedst at undgå medicin, der blot dæmper symtomer og finde andre veje der støtter naturlig og på langt sigt.
Qi gong og tai chi er også godt til højne den indre energi, så det bliver lettere at blive rask og sværer at blive syg og så kræver det ikke de store anstrengelser og man kan mærke forskellen ret hurtigt.
http://www.chi.dk/qigong.htm

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 24-12-11 16:15

Ups jeg glemte at der er faktisk også den simple mulighed at du mangler et eller andet fra kosten et mineral eller vitamin der måske kun findes i fødevare vi sjældent eller aldrig spiser.

Selv er jeg , gået så vidt at jeg laver leverrens et par gange årligt
( http://forums.craigbrockie.com/announcement.php?f=9) fordi leveren er vores renseorgan - så at hjælpe den til at fungere optimalt må være det kroppen har mest brug for for at alt andet også skal fungere optimalt.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-12-11 13:35

Luffe din læge vil ikke slå dig ihjel, han forsøger sig frem. Det er hans job, du er jo frikendt af sygehuset og så må lægen prøve sig frem, måske kan en pille der virker give et fingerpeg mod en diagnose. Så hav tålmodighed.

Og sæt dig i en stol når du er svimmel, er det for slemt så tag en søsygepille. Det hjælper.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-12-11 11:33

Efter 5 dages forbrug af det middel der hæmmer signalstofferne ser det ud til at have en vis virkning, for første gang i lange tider har jeg kunnet sove igennem

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-12-11 12:03

Hurra hurra, husk at fortæl lægen om den gode virkning. Jeg er glad for du har det bedre.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-01-12 17:39

Citat
Vil hellere brække en arm.

Har du brækket en arm .................

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-01-12 17:51

Citat
Har du brækket en arm ................. [Hihihihihi]

Ja.......for 46 år siden

Udtrykket bruges normalt om nærige personer, men jeg har andet grundlag.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-01-12 18:31

Jeg er glad for du har det bedre.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-01-12 01:47

Citat
Jeg er glad for du har det bedre.

Lidt for tidligt, det junk jeg tager nu dæmper kun symptomerne.......... et par dage ad gangen, i dag har den været slem
Det var jo ønskeligt hvis jeg kunne være indlagt 2-3 dage så de kunne observere og måle hvordan anfaldene indvirker, men sådan arbejder de slet ikke i dag da det er alt for dyrt.

F. eks. var jeg "alt for frisk" ved en neurologisk undersøgelse, hvilket gjorde lægen særdeles skeptisk.....han tænker vel at jeg bare er tosset.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-01-12 10:24

Skriv en dagbog over hvordan det udarter sig. Det overbeviser specialister om alvoren. Skriv den på din PC og tag en kopi med til din sag hos lægerne.

Lav et skeme og hver dag skriver du lidt om at i dag var du svimmel (på en skala fra 1-10).
Husk også at notere hvornår du har taget piller og hvilke.

Det er mere detaljeret end en indlæggelse og et meget bedre arbejdsredskab for lægerne.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-01-12 10:33

Citat
Skriv en dagbog over hvordan det udarter sig. Det overbeviser specialister om alvoren. Skriv den på din PC og tag en kopi med til din sag hos lægerne.

Har jeg også tænkt på, det er ret irreterende at møde op til en ny specialist og fortælle hele historien forfra.
Den sidste blev jeg sur på, han tog sin mobiltelefon 5-6 gange i løbet af en halv time, men han var også ung
Min egen havde jeg slukket.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-01-12 14:49

Da jeg var i kemobehandling blev jeg forbandet svimmel, jeg kunne ikke gå rund i huset. Og det er surt når man i 5 dage har kvalme. De sagde at kemoen ikke kunne gøre mig svimmel, og ingen kunde finde ud af det.

Så fik jeg min søn til at købe et blodtryksapparat. Og jeg målte mit blodtryk. Det var lavt og fint. Men det viste sig at kemoen nedsatte mit lave blodtryk så det blev så lave at jeg blev svimmel.

Bare surt at lægerne ikke kom på den tanke. Kun fordi jeg har undervist i førstehjælp og i anatomi at jeg selv tænkte tanken. Og lægerne skal bare være klogere end os.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 09-01-12 18:24

Citat
det junk jeg tager nu dæmper kun symptomerne.......... et par dage ad gangen, i dag har den været slem

Ejj ...jeg har sq ondt af dig...god bedring fortsat.
XXXX for de finder ud af det

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 12-01-12 22:54

Det lyder selvfølgeligt dystert, men en lille blodprop i hjernen kan forårsage apopleksi, som kan give de symptomer du nævner. Jeg vil foreslå at tale med lægen om den mulighed, men der er vist ikke
noget at gøre ved det, andet at træne ihærdigt med motoriken. Mvh. K.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-01-12 03:53

Citat
Ehm..... hvis det var en nerve der sad i klemme, ville symptomerne så ikke være konstante ??

@ Nordsted1, jeg tror at Du er tæt på

Omend pillerne har hjulpet en smule har jeg i perioder på flere timer været på det nærmeste lammet over hele kadaveret efter bestemte sidde/liggestillinger, hvilket fik mig til at søge på rygsøjleproblemer.

Jeg fandt noget på nettet der var tæt på mine symptomer, og selvfølgelig er det aldersbetinget, men så står der yderligere at danske læger ikke er opmærksomme på netop det jeg har fundet, kun 600 bliver behandlet om året.

Da jeg ikke er hypokonder og ikke endnu vil give andre folk "ideer" vil jeg vente med at offentliggøre, jeg har printet artiklen og vil forelægge min læge den i næste uge.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-01-12 08:13

Tja sammenfald af et par hvirvler kan give føleforstyrrelser og delvise lammelsen, men sådan en svimmelhed. Men hvor er det godt at du selv er på vej med hvad du kan fejle. For nogle gange famler lægerne i blinde skulle man tro.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-01-12 08:11

Citat
Tja sammenfald af et par hvirvler kan give føleforstyrrelser og delvise lammelsen, men sådan en svimmelhed.

Det var netop det jeg havde fundet, men lægen afviste det i går idet han fortalte at det altid er forbundet med smerter, det hjalp ikke at jeg tilbød at fremkalde et kraftigt anfald på stedet, hvilket jeg er i stand til.

Så spurgte han om jeg var interesseret i at få scannet rygsøjlen ............. det var altså et spørgsmål istedetfor et tilbud

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-01-12 11:37

Så håber jeg du sagde ja tak til scanningen, den kan vise hvad der sker med knogler, led og andet i din ryg.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-01-12 15:16

Citat
Så håber jeg du sagde ja tak til scanningen, den kan vise hvad der sker med knogler, led og andet i din ryg.

Jeps, indkaldelsen kom i dag......2 måneders ventetid.

Jeg blir`snart vanvittig

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-01-12 15:37

Du kan overveje om du skal falde om på vejen, så kommer ambulancen og så sker der noget. Det er gjort hele flere gange. Og det virker hver gang.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-01-12 16:16

Citat
Du kan overveje om du skal falde om på vejen, så kommer ambulancen og så sker der noget. Det er gjort hele flere gange. Og det virker hver gang.

Det var jo lige det min veninde gjorde for et par måneder siden, altså ringede efter ambulance da hun var nervøs for mit liv hvor de så sannede få dage efter, men kun hovedet, det var en undersøgelse der var planlagt til lige før nytår.

Jeg har eksperimenteret weekenden over og undladt de hæmmende piller, det gør jeg ikke mere

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-03-12 21:00

Update:

Jeg var til scanning d. 25, men havde så en af mine anfald og lå helt forkert med hovedet i maskinen så jeg fik et søsygeanfald, hvorefter de trak mig ud og lagde mig i en seng på gangen.

Nå, jeg blev mere frisk og spurgte så om de tog mig ind igen.
-Nej, Du får en ny tid om ca 8 uger, vi er booket.

Min veninde smed mig i en rullestol og ville køre mig ud og hjem, men så kollapsede jeg totalt igen, hun kørte mig ind i akutten hvor vi så ventedede et par timer, hvor jeg stadig næsten var gået ud som et lys........ingen af personalet tog notits af det
Min veninde rykkede for en læge, hvor de så fandt ud af at mit personnummer var smuttet ud af dagens kø
Endelig kom er så en overlæge hvad jeg synes der var fint indtil han påstod at jeg led af klaustrofobi og derfor ikke kunne klare scanneren...........idiot
Jeg spurgte så om jeg kunne blive indlagt da jeg har svært ved at klare mig selv, det svarede han ikke på men sagde blot at jeg ville få en ny tid.

Er man "persona non grata" allerede som 59-årig ?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-04-12 16:04

Kors, hvis du havde været 25 så havde sagen nok set anderledes ud.

Kan du ikke få en ansigtsløftning så du kommer til at ligne en på 30 og så låne et sygesikringsbevis.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-04-12 13:01

Nå, der er så blevet konstateret slidgigt, så langt så godt.

Men min læge er komplet idiot, uden at oplyse graden af hvor slemt det stod til, f.eks antallet af lændehvirvler der var påvirket kom vi igen ind på mine føleforstyrrelser som gør mig hjælpeløs.

Han benægter simpelthen at det kan påvirke rygmarven og påstår det er psykisk, og så sad vi ellers og gloede dumt på hinanden mens jeg prøvede at finde en stilling i stolen for at skåne min hærgede rygmarv

Nå, sagde han, vi har jo snart været hele turen igennem, hvad med om vi prøver en næse-hals specialist ?
Hvorefter jeg sagde at han kunne jo observere at jeg trak vejret ubesværet.

Jeg skrotter ham sgu snart

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-04-12 14:09

Skift læge, dine føleforstyrelser kommer fra nerverne, og sådanne nerver kan komme i klemme mange steder, også mellem kraftige muskler.

Og kan lægen ikke komme med andet end at det er psykisk, så må du have en anden læge. Men har du prøvet at foreslå fibromyalgi? Frederiksberg hospital har en afdeling der undersøger for det. Jeg ved ikke om der er sygehusafdelinger med det speciale andre steder i landet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-04-12 14:55

Citat
Og kan lægen ikke komme med andet end at det er psykisk, så må du have en anden læge.

Det jeg frygter lidt i den forbindelse er at han nævner det til jobcentret, og jobcentre landet over er jo berygtet for at forlange at folk tager lykkepiller for at være "klar til arbejdsmarkedet", ellers bliver de trukket.

-Du er ikke syg men tosset

Heldigvis står mit kortvarige forbrug af lykke- og sovepiller for snart 3 år siden ikke på min side på sundhed.dk , man har jo hørt om at sagsbehandlerne trækker ældgamle sager frem for at hetze folk.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-04-12 15:15

Nu er det ganske almindelige mennesker der arbejder i et jobcenter, de har de samme dårligdomme som du og jeg.

Så ingen vil kalde dig skør. Og du siger tingene som de er. Du har fået lykkepiller og de hjalp IKKE. Så hvorfor skal du prøve dem igen. Men spørg om du kan komme til arbejdsprøvning, måske skal du godkendes til flexjob hvis du ikke kan klare et fuldtidsjob.

Alt det skal udredes mellem læge, dig og jobcenter. Derfor skal du have en læge du har det godt med.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-05-12 20:16

Endelig fik jeg i dag fat i den rigtige person

Ringede til gigtforeningen og fik en længere snak med en fysieterapeut som fortalte at gigt kunne opføre sig på utallige måder, herunder mine problemer.

Hun anbefalede at jeg skulle få en henvisning til en reumatolog som jo også har adgang til billederne fra scanningen.