/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Grundvandspumpe og omfangsdræn ved hus
Fra : mostmighty
Vist : 752 gange
20 point
Dato : 22-12-11 23:21

Er det et dårligt tegn ved et hus, at der både er installeret omfangsdræn og grundvandspumpe?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-12-11 00:29

Det kan godt virke lidt mistænkeligt, ja. Hvordan er karakteren af landskabet?

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 23-12-11 00:34

Fladt og et par km fra vand

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 23-12-11 00:42

Det er helt OK. Jeg vil gætte på at det naturlige vandspejl ligger ret højt, så det er nødvendigt at have en pumpe der nevilerer vandspejlet. Det bruger man mange steder og i forbindelse med f.eks. afdræningsgrøfter.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 23-12-11 08:05

Hvis det virker er det da en rigtig god ting.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-12-11 11:34

Det er da meget godt at være forberedt på store regnskyl. Bedre end pjaskvåde kælderrum.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-12-11 12:13

Det tyder på, huset har problemer omkring skybrud og massiv snesmeltning

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-12-11 12:17

Og når det sker, er det offentlige afløb sandsynligvis optaget af vand fra alle andre, så der ingen steder er for pumpen at gøre af vandet. Anlæg en sø og få EU-tilskud til naturgenopretning, Så har du et sted at pumpe vandet hen, og en sø er (i velholdt stand) altid rar at se på. Du behøver nok ikke at lægge bassindug, for vilkårene taler for at grundvandet er tæt på overfladen.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 23-12-11 12:18

Prøv at læs på dette link.. om du kan være så heldig at det måske er inden for de få områder der er billeder af på siden..
http://ing.dk/artikel/125262-oversvoemmelseskort-faerdigt-se-om-du-bor-i-et-truet-omraade

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 20 point
Dato : 23-12-11 13:01

Selvom der et par km. til vand og terrænet er fladt, kan grundvandspejlet sagtens være højt, og i visse områder er det højere om efteråret end andre tider på året. Der må være en årsag til det er etableret, -så hvis kælderen ellers ikke har en mistænkelig lugt og ingen skjolder på væggene, især ydervæggende, -så tyder det på det virker, og så skal man være glad for det. Der er så selvfølgelig en eludgift til grundvandspumpen, alt efter hvor meget behovet er.

Godkendelse af svar
Fra : mostmighty

Dato : 01-01-12 16:35

Tak for svaret stilkene.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-01-12 17:43

Be`r