/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
høj tomgang Toyota Avensis 2.0
Fra : svendmogensen
Vist : 3339 gange
200 point
Dato : 21-12-11 09:52

Når jeg har kørt langt - motorvejskørsel - vil tomgangen ikke falde f.eks. når jeg holder for rødt.Ved kortere ture er der ingen problemer. Kaburator og filtre er renset og en teori er at en vaccumslange er utær - men Hvilken ?? Eller ??

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 21-12-11 11:00

Ikke falde/ikke falde helt?
Den bliver forhåbentlig ikke hængende helt oppe i 3-5000 omdr/m.
Hvad sker der, hvis du tager tændingen og genstarter?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-12-11 12:10

Det må vre en veteran, når du kan rense karburator.
DSå har den nok også tænding med strømfordeler og avancering med fjederbelastede svingklodser i bunden af strømfordeleren.

En forklaring er så at de ikke har været smurt i umindeligr tider. Det er en almindelig fejl at man ikke gør det ved "serviceeftersyn". Hvis svinklodser går stramt og fjedrene er svage, kan de ved højr omdrejningstal gå ud så de ikke kommer ind igen i tomgang. Tændingen bliver så for høj, hvilket også giver højere tomgangsomdrejningstal. Men også dårligere trækkraft (acceleration) ved lavt omdrejningstal.

Kommentar
Fra : svendmogensen

Dato : 21-12-11 12:55

Rigtig: Det er en veteran? årgang 1999 gået 69,000 - så det er fin bil.
Den topper ved ca 2000 omdr. nej jeg har ikke prøvet at dreje tænding - det er som regel når jeg når rådhuspladsen, så det jeg har ikke tænkt på.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-12-11 15:39

årgang 1999 havde da ikke karburator. Så den har du ikke renset.
Gad vide hvad du så har pillet ved ????

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 21-12-11 19:11

Jeg har en Avensis, og så gammel er den trods alt ikke at det er en veteran, Avensis er født med elektronisk motorstyring, så der er ingen svingklodser. Jeg har haft et problem med at gasspjældet hængte, så tomgangen var for lav og nogle gange gik motoren i stå, ved lyskryds f.eks. det skyldes at gasspjældet hængte p.gr.a. 'koks', det er måske ikke helt det samme som dit problem, men min bils problem blev løst ved at komme noget rensehalløj ned i indsugningen (slange fra luftfilter skal af), det var min mekaniker som løste det problem, men en 'gør det selv'er' kan vel udføre det samme. Du kan sikkert købe rensemidlet hos Toyota, eller THansen.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 21-12-11 21:36

kig efter om spjældet går tilbage til sit stop, i karburatoren som typisk sidder udvendig .
i nogle tilfælde kan det være slidtage, ved spjældaksel, som spøger en vaccum slange vil nok lave andre kunster, jeg har dog set nogle tilfælde, at slanger som føres til bremse forstærker, være defekt umiddelbart ser de ikke ud til at fejle noget, men hvis vi undesøger nærmere viser det sig at de er knækket og derved laver periodiske forstyrrelser, det er også farligt da det også kan gå ud over bremse effekten, det er vigtigt at denne forbindelse er 100 prosent i orden,men jeg ved ikke om det er et fast rør på din vogn.

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 200 point
Dato : 22-12-11 18:23

Det kan være et elektrisk problem. Hvis bilen er med indsprøjtning sidder der garanteret en elektrisk tomgangsregulering. Hvis den af en eller anden grund justerer motoren til 2000 rpm skal du nok have udlæst fejlen via diagnosestik. Der kan f.eks. være en defekt termoføler, der indikerer kold motor selvom den er varm, og så kan du udskifte det halve system baseret på gætterier, - eller du kan få en direkte melding, at præcis den eller den føler har fejl.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 22-12-11 19:53

Utætheder i indsugning kan du afprøve med START HJÆLP
ved utæthed stiger den øjeblikkeligt i omdr.
Men på på > det er særdeles brandfarligt
Ellers vil jeg også mene at der er noget der hænger og ikke er smurt

Godkendelse af svar
Fra : svendmogensen

Dato : 25-01-12 17:19

Tak for svaret Cortina01.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 25-01-12 18:20

Selv tak