/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
2 komponent maling.
Fra : mi-to
Vist : 1326 gange
50 point
Dato : 18-12-11 11:06

Hej.

Jeg har grundet min ferguson med 2 komponent grunder der sku blandes i forholdet 1 til 4
Men har fået blandet det i 1 til 5 i stedet for
Og nu synes jeg ikk det hærder men vil det gøre det over længere tid eller vil det slet ikk hærde
Den blev grundet igår morges.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-12-11 12:26

Se nu på dåsen. Hvis det er en rigtig 2 komonent til autolakering , skal den i varmeovn for at hærde. Måske kan den hærde over lang tid ved stuetemperatur.
Ude nu kan den måske hærde påen måneds tid. Måske aldrig.

Den slag plejer ikke at være angivet ved 1 til 4 . Tror du ikke der står 1 + 4 når du ser rigtig efter.

Det andet er for svært at regne ud for hjerneskadede malere.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 18-12-11 13:18

der står på spanden at der ska 1 part hærder i og 4 part maling og jeg har blandet det med 1 part og 5 part..

Og det er traktor maling så den ska nok ikk i en ovn

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 18-12-11 13:19

og den står i 19 graders varme

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-12-11 14:00

Hvad temperatur har du så ude i laden? (især på denne årstid)????

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 18-12-11 14:07

Har kun en garage med 19 graders varme

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-12-11 14:42

Så afhænger det af hvilken type binder ,der er i malngen.
Hvis det er epoxy vil det aldrig hærde fuldstændigt, hvis forholdet er forkert.

Med mange andre lakker er hærderen kun noget som katalyserer hærdningen . iså fald vil det bare tage længere tid med for lidt hærder.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 18-12-11 15:17

Det er vist epoxy hærder det så aldrig

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 18-12-11 16:06
Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 18-12-11 16:46

Hvis du har forstøvet det på kan du muligvis fortynde en passende mængde hærder og spraye efter.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 18-12-11 17:02

Kan det lade sig gøre det er sprøjtet på med en kopsprøjte. I mener ikk det hærder op i løbet af de næste par dage.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 18-12-11 17:19

Men hva nu hvis jeg gav den slut malingen nu her hvor den samme hærder ska bruges kan jeg så blande noget mere hærder i den og så få grundmalingen til og hærde med den eller er det noget lort.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 18-12-11 17:27

Der er en lille risiko for, at overfladen krakelerer, hvis du venter for længe, men så kan den slibes nænsomt med vandsandpapir efter nogle dage i den temp. du angiver, hvorefter den skulle kunne males med overfladelakken.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 18-12-11 17:31

Grund malingen er stadig noget våd synes jeg men hvis jeg blander ekstra hærder i slut malingen vil det så hærde grund malingen os.

Eller ska jeg til og vaske hele lortet af igen og starte forfra

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 18-12-11 17:36

Havde ikke set dit sidste indlæg, da jeg skrev mit, men jeg mener risikoen for krakelering øges, da du får en ekstra hård slutlakering til at svømme ovenpå en "gummiagtig" grundmaling .

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 18-12-11 17:41

Det er fandme noget lort så.
Du mener ikk grundmalingen kan hærde i løbet af de næste par dage.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 18-12-11 17:43
Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 18-12-11 18:21

Hvis du har adgang til en varmekanon eller lignende, kan du prøve, om mere varme hærder grunderen. Du kan ikke ændre hærdningen ved, at blande mere eller mindre i slutlakken.
Det angivne blandingsforhold er det optimale, alt andet skal man holde sig fra.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 50 point
Dato : 18-12-11 19:07

Du kunne prøve at eksperimenter lidt med nogle af de forslag, der er fremkommet her, på et lille stykke af din "drawdor", for at se hvordan det reagere.
Det gælder både med lidt ekstra hærder, og med slutmalingen.

Godkendelse af svar
Fra : mi-to

Dato : 18-12-11 19:20

Tak for svaret severino.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 21-12-11 13:33

I ved godt når der står 1 del hærder og 4 dele maling er det så vægt ell kan man bare måle i koppen med en tommestok og så måle sig frem på den måde

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-12-11 22:05

Flydende maling er i reglen efter rumfang, altså kop, natpot, vaskebalje eller hvor meget du nu har behov for.