/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Lysterapi
Fra : pifo
Vist : 928 gange
50 point
Dato : 17-12-11 19:13

Er der nogen af jer, der personligt har erfaring med Lysterapi i forhold til vinterdepression?
Virker det eller er det bare et blålys?

Nogen, der kan anbefale en speciel lampe?

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 17-12-11 19:49

IKKE DE der LED lamper_ de gør dig mere tosset end............
Ellers har de GO` virkning = masser af LYS (Danske Pærer - standart)
Og husk at SOV, på de rigtige tidspunkter = altså ikke noget med
en MIDDAGS lur = trods
LYS ER GODT FOR SJÆLEN
Mener der ligger et klip med HAM / der tv Lægen der ANBEFALER lys
Men TIDERNE er de værste = natte arbejde.

Accepteret svar
Fra : nomore

Modtaget 60 point
Dato : 17-12-11 19:53

Og ??
DU SKAL have masser AF DET = LUX / lysstyrken
noget der minder om en (tågelampe) fra et fyrhus
Ellers glem det_____og døjer du med DET
så burde du begynde en lysbehandling meget tidligt = NU ER næsten for sent.

Men bedre end intet........

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 17-12-11 19:57

Citat
Lysterapi i forhold til vinterdepression

DET VIRKER__ men osv
Snakker af erfaring, dog uden aft have prøvet DET
Men jeg mener, at visse Kommuner giver tilskud til DET..
Hvis det er gennem en Læge/ terapi.......?

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 17-12-11 19:57

nomore, du skriver, at der findes et klip med TV lægen. Ved du hvor det er?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-12-11 21:11

det virker

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-12-11 22:44

Ja det virker, men det er ikke lige meget hvad det er for en type lys.
Lyset skal helst være hvidt, a la dagslys en sommerdag. Der findes specielle pære der kan afgive dette lys.
Højfjelds sole, dur ikke til dette formål. De griller bare flæsket.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-12-11 23:36

Jeg har haft bedre erfaring med et tilskud af D-vitamin.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-12-11 23:53

Ja ja trolderikke, det kan man; men man kan også kombinere det, evt gå en lang tur midt på dagen, hvis man har mulighed for det. - Dagslyset er det stærkeste lys vi har, også selv om der er lidt overskyet.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-12-11 00:05

Citat
Ja ja trolderikke, det kan man; men man kan også kombinere det, evt gå en lang tur midt på dagen, hvis man har mulighed for det. - Dagslyset er det stærkeste lys vi har, også selv om der er lidt overskyet.

Det gør jeg faktisk også, helt uden at tænke over det, for jeg lufter hund en times tid hver eftermiddag.
Det er flere år siden jeg købte en pære, som virker på samme måde som de der terapi-lamper, men jeg blev s'gi stadig depri om vinteren.

Efter at have læst flere debatter og gode råd om D-vitamin valgte jeg, at lade det komme an på et forsøg.
I godt 2 år har jeg dagligt taget 2 D3-vitaminer fra LIVOL, d.v.s. 70 mikrogram dagligt, og siden har jeg ikke været depri.
Jeg kunne muligvis spare dem om sommeren, men det har jeg altså ikke gjort.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 18-12-11 07:03

Severino og Teil, I siger det virker? Men er der nogen af jer, der har sådan en lampe og i givet fald, hvilken en har I så valgt?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-12-11 13:54

Jeg kan ikke huske hvad de pære hedder. - Men jeg ved, at det har noget med typen at gøre.
Som du måske ved, er lys ikke bare lys. Lys er molekyler i bevægelse, og farven på lyset kommer af den hastighed de bevæger sig i.
Det er så lys med en bestemt hastighed, som er afgørende for den gode virkning.
Det daglige lys består af lys i alle regnbuens farver, i en stor blandet lys-suppe. Bladingen virker som det hvide lys vi normalt opfatter det.

Google på ordet "Lysterapi" og få mange forskellige løsninger. De OPLYSTE priser er dog skruet vældigt op i STYRKE.
Men når du finder frem til den rigtige type, der kan skrues ind i en normal fatning, vil der være mange penge at spare.
Pris niveauet tyder på, at der er forretningsfolk der endnu ikke har fået råd til julegaver til familien!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-12-11 17:41

Vi har en Philips

Godkendelse af svar
Fra : pifo

Dato : 21-12-11 22:56

Tak for svaret nomore.