/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Antenneforstærker til kælder
Fra : steno
Vist : 2857 gange
300 point
Dato : 16-12-11 16:57

Hej

Vi har et stort problem med vores smartphones. Så snart vi går i kælder ryger signalet. Min søn har det største problem, da han bor der. Så snart han skal ringe/eller får opkald, må han op i stueplan.
Jeg kan se nogle ZBoost (http://www.wi-ex.com/homeOffice.aspx) og Dell Antenna Generation X (http://ahjsalg.dk/mobil-tilbehoer-28/antenneforstaerker-174.html) Jeg ved ikke om nogle af dem virker - men er der ikke nogen, der har en smart og billig måde at løse problemet på.
Vi kører 3.dk og kører med iPhone 3GS, 4, 4s og Samsung Omnia 7. Problemet er ens .
Jeg håber een af jer kender til problemet, og som har en smart løsning.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 16-12-11 19:47

Der står at dem på det første link kun "virker" i USA. Jeg tror heller ikke på den på det andet, link, men for 15,- kunne det være sjovt at prøve.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-12-11 20:57

Nu er 3-netværket ikke så godt som de praler af i annoncerne. De har kun dækning, hvor der er en tættere befolkning der har lade sig logge af 3's annoncekampagner.
Problemet med 3. generations netværket er, at det benytter 2100 MHz. Jo højere frekvens, jo kortere rækkevidde pr. sender watt; det vil igen sige masterne skal stå endnu tættere enddet 1. gen. på 900 MHz.
3's netværk har kun god dækning i de større byer, og bor du bare lidt uden for byen, er du ikke så interessan for 3.
Jeg har selv haft 3, og havde 2 master inden for henholdsvis 600 og 1000 meter. Alligevel havde jeg ringe dækning indendørs i stueplan.
Mit bedste bud er: Skift til en operatør der benytter TDC eller Telenor's netværk. Det giver en langt bedre dækning, da de både køre 900/1800/2100 MHz.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-12-11 21:04

Jeg kan godt genkende denne forstærker, som har været fremme i diverse forums før. Men da den er en passiv forstærker, så er det troen de flytter bjerge.
OK 15 kr er ikke så meget, men du får heller ikke så meget for pengene her!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-12-11 21:10

http://www.myamplifiers.com/3g_booster.html
Her er noget aktivt udstyr, som er langt bedre

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-12-11 21:45

How To Build A Tin Can Waveguide WiFi Antenna
http://www.turnpoint.net/wireless/cantennahowto.html

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-12-11 22:20

Næh Klaudi, det jeg får ud af det, at mobilnettet ikke dækker særlig godt i kælderen. Jeg tror slet ikke det er det lokale netværk der er tale om.

Men knægten kan da bare oføre sig ordentligt, så han må være på de bonede gulve!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-12-11 22:23

Jeg havde bare lige læst artiklen, syn's den var meget sjov!

Det har sæ'føli' ikke noget at gøre med tlf'er

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-12-11 22:23

Jeg har selv spekuleret på, om en DORA repeater kan ombygges til formålet. Men jeg er ikke helt klar over hvilken frekvens den bruger, så den ligger stadig og samler støv på hylden.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 16-12-11 23:23

severino - du har forstået det korrekt. Vi kører med 3 Max og er som sagt fælles om kælderproblemet. Bortset fra min kone, der stædigt holder fast i hendes Samsung SGH-E330N klaptelefon fra 2005. Noget taler for din påstand, da jeg i hendes manual kan se, de nævner GSM900/GSM1800/GSM1900, hun har godt nok Telia, som min it søn siger har elendig dækning bortset fra edge netværk. Jeg mener dog, der kan være en billig måde i stil med "dåseløsning" som kan forbedre signal i kælderen på.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 16-12-11 23:26

Tilføjelse

Min søn siger osse at 3's dækning i Taastrup ikke er optimal !

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 300 point
Dato : 17-12-11 00:02

3 er noget SKOD og Telia er endnu værre, med hensyn til dækning.
Der findes billig løsning hos CBB, der bruger telenor's netværk.
TDC har det mest udbredte netværk på landsplan, herefter følger Telenor (det gamle SONOFON).

Dåseløsningen er jo en hjemmebygget antenne til det trådløse netværk, 2,4 GHz, og tilsluttes i stedet for den almindelige antenne på dit netværk. Den kan IKKE bruges til telefonen.

De GSM900/GSM1800/GSM1900, som du nævner, er de europæiske og amerikanske mobilfrekvenser.
I europa bruger vi 900/1800/2100, og i United bluf og dele af sydamerika bruges 800/1900 samt 2100 i en udgave der ikke passer sammen med det europæiske.

Godkendelse af svar
Fra : steno

Dato : 17-12-11 20:11

Tak severino. Du har da givet mig lidt at tænke over !

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-12-11 22:57

Kun lidt ????
Så skulle jeg have skrevet en hel roman!

Kommentar
Fra : steno

Dato : 20-12-11 00:18

Hej severino

Så fik jeg svar fra 3, som jeg syns du skal se:
From: Stefan Them Larsen
Sent: Monday, December 19, 2011 2:26 PM
To: mailto:xxxxxxxxxxx
Subject: Signal problemer

Hej Steen.
Jeg har forsøgt at ringe til dig men kunne ikke få fat på dig så skriver denne mail i stedet.
Jeg har lige undersøgt vores mobil signal ude ved din adresse, og ud fra de målinger vi har, ser det desværre ikke så godt ud, udendørs dækningen skulle være ”okay” hvorimod indendørs dækningen ikke er så godt, og når du siger at du befinder dig i en kælder, vil signalet forværres yderligere, samtidig har iphones generelt dårligere antenne end de fleste andre telefoner, så det kan sagtens være en kombination af dårlig dækning og ”dårlig” antenne i telefonen.
Så umiddelbart er der ikke noget vi kan gøre ved det desværre, det er selvfølgelig meget beklageligt.
Det er rigtigt at vi bruger 2100MHz men vi er også ved at opgardere vores netværk med 900MHz der gør at vi lettere kan sende vores signal igennem bygninger, og række længere med vores mobil master.
Med venlig hilsen / Best Regards
Stefan T. Larsen
Technical Support Agent
Teknisk Frontline
3 (Hi3G Denmark ApS) | Scandiagade 8 | DK-2450 København SV Telefon: (+45) 33 330 135 | Fax: 33330155 | Web: www.3.dk
facebook.com/3Danmark youtube.com/3Denmark

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-12-11 11:20

AK JA, 3 sælger ikke på deres globale dækning, men på alt det de tilbyder som loggemad, og som alligevel ikke virker, hvis man bor i periferien.

Skrot 3; for dem er det kun pengene der tæller!