/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
A-Kasse
Fra : sdam
Vist : 948 gange
200 point
Dato : 13-12-11 17:18

Jeg har fået tildelt det der kaldes "varig ledighedsydelse", hvilket igen vil sige dagpengelignende beløb indtil pensionsalderen, hvor jeg så også har fået tildelt "fleksjobbevis på fuldtid". Samtidig søges der førtidspension til mig, hvilket jeg som sådan regner for sandsynlig at jeg får tildelt her i starten af det nye år.
Hvordan er jeg egentlig stillet sådan rent A-kasse mæssigt. Så vidt jeg har forstået det, har jeg ikke længere behov for en A-kasse (og selvfølgelig heller ikke en fagforening), men står lidt usikker over for at meld mig helt ud af A-kassen. Modsat koster det jo kun penge at stå sådan et sted - uden at få brug/behov for det nogensinde!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-12-11 17:25

Som førtidspensionist har du ikke brug for nogen A-kasse.
Da du nok ikke skal i arbejde, har du heller ikke brug for nogen fagforening.
A-kasse og fagforening er 2 forskellige ting, og hænger ikke sammen.

Kommentar
Fra : mortenfn

Dato : 13-12-11 17:38

Hej

PAS PÅ hvad du gør, spørg i din A-kasse.

Når du modtager "varig ledighedsydelse"
" skal du være i A-kasse, som jeg har forstået det. Når og hvis du får førtidspension behøver du ikke a-kassen, men hvis du fortsat vil arbejde "lidt" skal du blive i fagforeningen.

Men igen kontakt altid din A-kassen inden du gør noget i forhold til den.

Hilsen Morten

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 210 point
Dato : 13-12-11 18:00

http://www.aeldresagen.dk/Medlemmer/raadgivning/vaerdatvide/job_paa_saerlige_vilkaar/fleksjob/Sider/Default.aspx

Citat
Medlemskab af a-kasse
Når man er fundet egnet til et fleksjob, står man ikke til rådighed for arbejdsmarkedet, og det er derfor ikke nødvendigt at være medlem af en a-kasse. Medlemsskabet kan bevares, men der kan ikke optjenes dagpengeret i et fleksjob. Det betyder, at man ikke kan modtage arbejdsløshedsdagpenge eller gå på efterløn.
Se nedenfor om ledighedsydelse og fleksydelse.

Er der håb om at vende tilbage til en normal ansættelse, kan man overveje at forblive medlem af a-kassen.

Såfremt du bliver anvist et fleksjob, kan du tilgengæld få brug for din fagforening til at få strikket vilkårene sammen- det er det socialrådgiverne hjælper med. Så tal med din fagforening og spørg dem, hvad du evt. kan få brug for i den korte overgangsperiode.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-12-11 18:29

Det er vigtigt at vide om du er godkendt til flexjob, for så er det ledighedsydelse som er en følge af at de ikke kan skaffe dig et flexjob.

Hvis du er godkendt til flexjob, så har du ikke brug for en A-kasse, for så hører du under et andet offentligt system. I stedet for at betale A-kasse så betaler du til flexkontoret. Det er samme udelse som når man betaler til efterløn.

Så det vil være dumt både at betale til flexydelsen og så betale fagforening og A-kasse.

Men det hele afhænger af om du er godkendt til flexydelse. Og så snak med din A-kasse.

Kommentar
Fra : sdam

Dato : 13-12-11 18:48

Jeg er godkendt til flexjob via mit fleksjobbevis, men jeg skal IKKE betale til nogen form for "fleksydelse".
Som det også er nævnt tidligere, så rette jeg henvendelse til min A-kasse for forhåbentlig at få et konkret svar

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-12-11 19:41

Jeg gentager lige :

Citat
Når man er fundet egnet til et fleksjob, står man ikke til rådighed for arbejdsmarkedet, og det er derfor ikke nødvendigt at være medlem af en a-kasse

Citat
Er der håb om at vende tilbage til en normal ansættelse, kan man overveje at forblive medlem af a-kassen.

Du skal tale med din fagforening for at høre om der fortsat kan blive brug for dem- de beholder dig ikke, hvis de ikke mener de kan yde noget :)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-12-11 20:01

Smuller jeg har lige selv været inde i det system der hedder flexjob og ledighedsydelse. Så jeg kender det.

sdam

Du betaler ikke til din flexydelse fordi du ikke betalte til din efterløn. Så du får alle de svar du skal bruge når du ringer til din A-kasse. Og du kan rolig melde dig ud af fagforeningen, du skal bare ikke endnu melde dig ud af a-kassen. Ikke før du har snakket med dem. Men gør det i morgen, det er ikke så dårligt at spare penge.

Kommentar
Fra : hedefelt

Dato : 14-12-11 08:14

Når du er visiteret til fleksjob - skal du kontakte din A-kasse for vejledning 98% der er visiteret til fleksjob - melder sig ud af A-kassen - dog skal der være en sammenhæng mellem datoerne såfremt du betaler efterlønsbidrag - her skal du rykker din fleksjobkonsulent for skemaet som A-kassen skal udfylde!

Hvis du er medlem af en rigtig fagforening - skal du ikke melde dig ud af den - idet du kan få god hjælp af din socialrådgiver og lignende - som jo ikke lige tænker i kommunens kasse (det gør din fleksjobkonsulent) - når du så får fleksjob - kan det jo godt være du skal skifte fagforening - men indtil da - behold den endelig - det er din forsikring for ikke at blive røvrendt!

Men du kan ikke søge råd her - det er kun at kontakte din fagforening/A-kasse - det er der du betaler for vejledningen

Godkendelse af svar
Fra : sdam

Dato : 23-12-11 09:36

Tak for svaret smuller54.