/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Oliepinden i en Opel Astra F 1996
Fra : axelbjarne
Vist : 783 gange
100 point
Dato : 12-12-11 13:34

Jeg er i tvivl om mærket for oliepinden....for som jeg ser det, er der 3 mærker - bund, midt og top...

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 12-12-11 13:35

Og hvor er det så lige for et oliemærke skal man så lige rette sig efter...

mvh
axelbjarne

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 12-12-11 13:37

Efter min mening bruger den for meget olie...men den kører og trækker godt, fordi et stort olieforbrug vil vel normalt indikere en slidt motor, den har kørt 295.000 km.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-12-11 15:06

Jeg efterfylder efter service - ca. 1 gang om måneden, men jeg kører også i en gammel bil der har kørt 250.000 km. Jeg hælder ca.½ liter på.

Jeg fylder til lige under top, husk at bilen skal stå lige om motoren skal være lun.

Da jeg havde den samme fornemmelse,som dig- har jeg fået tjekket op til flere gange om der løb olie ud. Men det gør der ikke.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-12-11 15:07

om skal lige rettes til et og

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 12-12-11 15:24

Jeg efterfylder også, men der løber heller ikke noget olie ud....fordi den står på nogle fliser, så ville jeg kunne se det...men det er da ok, at vi skal efterfylde engang i mellem...min er lige blevet synet...og synsmanden mente at den holdt sig godt - ingen rust -, så den skal da have lov til at køre det den nu kan....jeg bruger den nærmest til at købe ind i Faaborg, som jeg bor 5 km fra...og så er det ganske rart, når man lige står og mangler noget til et eller andet...jeg har altid noget, der skal laves...bliver aldrig færdig...

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 12-12-11 15:27

De såkaldte olietyve der sidder omkring ventilstammerne kan når de ældes blive utætte så en
hel del olie bliver suget ned i cylindrene og brændt, hvis de udskiftes vil man bemærke et stort
fald i olieforbruget.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-12-11 15:28

Jeg kører altså også omkring 100 km dagligt- så det er jo en klar forskel :)

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 100 point
Dato : 15-12-11 10:44

Godt nok fra kiaklub, men en rettesnor kan man vel bruge det til!

Hvis du måler oliestanden om morgen når bilen har været slukket hele natten, vil olien f.eks. stå lige op til max mærket. Hvis du så kører en tur i den, stopper motoren igen og venter 5 min, og så måler igen står oliestanden lige pludselig midt mellem min og max
http://kiaklub.dk/viewtopic.php?f=18&t=3626

Så sørg for at den er mellem min og max

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 15-12-11 10:45

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-12-11 10:47

velbekomme