/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Reduktion af spærhøjde
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 1218 gange
200 point
Dato : 10-12-11 18:17

Vi er igang med overvejelser ang. etablering af et badeværelse på en første sal. I den anledning har vi planer om, at lave en tung konstruktion (flisegulv m. beton under), hvilket nødvendig gør at vi skærer i spærene. For at sikre, at spærene alligevel kan bære, overvejer vi, at købe endnu et sæt spær af samme dimensioner som de oprindelige - lade de to spær løbe parallelt og laste af på remmene og bolte dem sammen - men så reducere højden af spærene fra 25 til 15 cm.

Dvs. vi fordobler "spærmængden"/den bærende spærkonstruktion, men reducerer højden m. 40%.

Vil dette være lige så stærkt som den oprindelige konstruktion?

Måske er følgende parametre interessante:
Spænvidde ml. remme: 2,65 m
Afstand m. spær: 0,5 m
Spær tykkelse: 4,5-5 cm
Spær højde: 25 cm pt - på sigt 15 cm

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-12-11 22:04

det kunne også være interessant at vide, om der er vægge nedenunder der kan hjælpe med at bære.
under alle omstændigheder skal du bruge svalehaleplader til at støbe på. de udgør en selvbærende konstruktion når betonen er hærdet.
og det er også vigtigt, at varmeslangerne lægges på tværs af profilerne i pladerne. de må ikke lægges ned i sporene, da det svækker bæreevnen ganske meget.
egentlig behøver du ikke så meget forstærkning, men det skader heller ikke.

Accepteret svar
Fra : klemme2006

Modtaget 200 point
Dato : 11-12-11 07:48

Du kan se bjælkedimensioner her. http://www.ringstedspaer.dk/hanebaandsspaer.htm
De angivne dimensioner er ikke beregnet ud fra at de skal bære et betondæk. Bemærk det med eet og to fag. Ingenører er ikke så dyre, at det er værd at tage changen.

Har du overvejet litexplader? http://www.faxedesign.dk/files/Litex/litex_dansk2011.pdf

Godkendelse af svar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 15-12-11 13:35

Tak for svaret klemme2006.