/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Forskellige hastigheder
Fra : Henrik1212
Vist : 716 gange
35 point
Dato : 05-12-11 20:42

Jeg har et større kablet lokalnetværk bestående af enheder hvoraf nogle kører 100MBit og nogle kører 1GBit.
Kan enheder der udelukende er forbundet gennem enheder med 1GBit hastighed køre med denne hastighed, selvom der eksisterer enheder andre steder på netværket der kører 100MBit?

Findes der evnt. et værktøj til måling af hastigheden på mit lokalnetværk.

Henrik1212.

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 45 point
Dato : 05-12-11 20:57

Citat
Kan enheder der udelukende er forbundet gennem enheder med 1GBit hastighed køre med denne hastighed, selvom der eksisterer enheder andre steder på netværket der kører 100MBit?

Sålænge alt udstyr mellem to enheder kører 1 GB/s så er der ikke noget problem

Problemet opstår hvis f.eks en switch kun kan køre 100 MB/s og du router din trafik derigennem

Eksempel:
du tager 1 stk 8ports 1 GB/s switch og kobler 3 computere på, de to af dem kører gigabit og den sidste kører 100 MB/s
Hvis de to gigabit computere skal snakke sammen kører de 1 GB/s men skal de tale med den langsomme maskine tager tingene jo unægteligt lidt længere tid

Godkendelse af svar
Fra : Henrik1212

Dato : 05-12-11 20:59

Tak for svaret EXTERMINATOR.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-12-11 23:42

hovsa, havde da helt overset sidste del af spørgsmålet
Citat
Findes der evnt. et værktøj til måling af hastigheden på mit lokalnetværk.

Ja det gør der da.

hvis du vil lave en lidt grundigere test så er denne her rigtig god: http://iperf.sourceforge.net/
Den skal så køre på begge de maskiner du vil teste hastighed mellem.

Hvis du har mulighed for at køre en hjemmeside på en af maskinerne kan du hente denne her: http://speedtest.net/mini.php
Den laver en hurtig test

du kan jo også bare lave den gode gamle test, flyt en meget stor fil mellem to computere og tag selv tid på det.