/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Medicinpriser
Fra : lgs
Vist : 753 gange
100 point
Dato : 01-12-11 22:06

For 2 måneder siden måtte jeg konstatere, at et receptpligtigt middel, jeg i årevis har brugt, var steget til det firedobbelte over et par måneder. Foreholdt dette svarede apoteket:
"Din medicin er ganske rigtigt steget fra sidst du købte den.

Et ikke særligt logisk lægemiddelmarked opererer således at 6 – 10 forskellige producenter sælger samme lægemiddel. De kæmper om markedet med konstante prisnedsættelser. Vi får prisændringer hver 14. Dag, oftest med nedsættelser. Men så en gang imellem er priserne kommet så langt ned, at de bliver enige om at sætte dem godt i vejret, for derefter at begynde en priskrig igen.

Apoteket tjener det samme uanset lægemidlets udsalgspris, nemlig knap 15 kr alt incl.

Ovenstående kan bekræftes af lægemiddelstyrelsen, som også godkender apotekets priser."
Dette foranledigede mig til at maile til Konkurrencestyrelsen med netop apotekets svar, idet det, der faldt mig for brystet var flg. passus:
" de bliver enige om at sætte dem godt i vejret, for derefter at begynde en priskrig igen."
For er det ikke netop en sådan enighed medicinproducenterne imellem, der i andre sammenhænge søges straffet som karteldannelse? Men til dato intet svar fra Styrelsen.
Kommentarer og især forslag til meget gerne at forfølge sagen andetsteds modtages med tak!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-12-11 22:24

Jeg ville prøve Ekstrabladets -Vagthundene -

Det er nok ikke lige den kategori de plejer at beskæftige sig med, men der er da kød på din mail, så jeg tror de gerne vil gå i dybden med den

http://ekstrabladet.dk/kup/forbrug/article971942.ece

Jeg har selv skrevet til Vagthundende, og sendte en kopi af mailen til modparten, og alene det at artiklen kunne risikerer at komme i Ekstrabladet, gjorde at der kom skub i tingene.

Her ville jeg så ønske at Ekstabladet ville gå i dybden, for det er forkasteligt, at nogle kan tjene så stygt på den medicin vi ikke kan undvære.

Måske du også kunne tale med din læge, om at få et kopiprodukt, så du slipper for medicinalindustriens luner?

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 01-12-11 23:18

og det "snedige" ved kopiprodukter er, at før der er gået en vis årrække, må der ikke kopieres så produktet er nøjagtigt det samme. så der bliver ændret lidt på sammensætningen. og kan patienten tåle det? for parkinsonpatienter handler det om så små marginaler, at man tror, det er løgn.
det var blot et lille vedhæng til din sidste kommentar nordsted1.

men lgs, hvis jeg kan gøre mig nyttig, er jeg parat. flere gange har jeg f.eks. bemærket, at den medicin, som apoteket doserer hver 14. dag kan skifte meget prismæssigt og det handler ikke om flere eller færre dage i måneden.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-12-11 23:24

At jeg nævner kopiprodukter, er fordi mine forældre længe har brugt et produkt som de har betalt en formue for, men ved et tilfælde fandt jeg ud af at der finde ikke mindre end 5 nøjagtigt ens produkter, bare med andre navne,hvor det koster langt mindre, hvem har lige tjent på det

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-12-11 23:30

Citat
At jeg nævner kopiprodukter, er fordi mine forældre længe har brugt et produkt som de har betalt en formue for, men ved et tilfælde fandt jeg ud af at der finde ikke mindre end 5 nøjagtigt ens produkter, bare med andre navne,hvor det koster langt mindre, hvem har lige tjent på det

Apoteket har altid pligt til at oplyse hvis der er substituerende produkter til billigere pris end det recepten foreskriver.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-12-11 23:33

Dova det har du helt ret i, men du må også vide at ældre, tror på det lægen siger, og hvad der står på recepten

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 01-12-11 23:55

og nordsted1, hvis man selv doserer sin medicin, er det et helvede, når en tablet har ændret form og kulør. selv om apoteket måske huskede at gøre opmærksom på det nye, er vane og hukommelse en en væsentlig faktor for gammelfolket.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-12-11 00:58

Man kunne måske tænke sig at flere medicinproducenter i bund og grund er i samme koncern, eller er datterselskaber der blot har en billig produktlinie med små ubetydelige ændringer ift originalproduktet, det ses jo ved masser af produkter.

Gyngerne og karrusellerne

Det er nok der konkurrencestyrelsen løber ind i en mur.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 02-12-11 01:51

Jo hvis det er en rigtig aftale er den klart ulovligt. Ret alvorligt endda.

Men det kan også være en underforstået "aftale" . En sætter prisen op, og de andre følger efter, fordi de erterhånden tjener for lidt på produktet.
derefter er der en som sætter prisen en smule ned, for så skal apoteket vælge det produkt. De andre tjener så intet, og må derfor sætte lidt mere ned. Sådan køre spillet hel tiden, uden at der er rigtige aftaler.
Det er næsten som benzinpriseserne her i byen.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 02-12-11 04:33

Det hele bunder i at Danmark stadigvæk har et monopol når det kommer til medicin, plus at de behandler os som børn og jeg er ved at blive træt af den måde, nej lav disse monopoler om NU.
alan57

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-12-11 06:44

Citat
Det hele bunder i at Danmark stadigvæk har et monopol når det kommer til medicin

Næh, nærmere at producenterne kan prissætte som det passer dem.

Receptpligtig og farlig medicin skal ikke være en kioskvare.

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 02-12-11 07:11

Jeg er helt enig med LuffeA. Dertil kommer, at da staten yder stort tilskud, kan producenterne også tage mere for medicinen i Danmark.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 02-12-11 09:09

Det kommer aldrig nogen sinde til kioskvare LuffeA og Charlottefrich, man kan bare gør som de gør i USA de hedder drogsstore og det er noget der ligner vores Matas henne i et af hjørnet har de så apoteket.
Denne måde vi køre på i øjeblikket gør at medisinen bliver meget dyre uden end normalt men hvis i stadigvæk vil have dyre medicin så skal man bare forsætte i det spor vi køre på nu.
alan57

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-12-11 11:02

Citat
og det er noget der ligner vores Matas henne i et af hjørnet har de så apoteket.

Matas har jo allerede meldt sig på banen for et par år siden som "aflastning" for apotekerne og ville også sende personale til oplæring, det har jeg intet imod.
Fra officielt hold har man også teknisk frigivet medicinsalget, men der mangler sikkert mange detaljer før medicinen "siver ud".

For nogle år siden på en af mine rejser i Irland var jeg inde i en mindre by for at købe batterier og gik selvfølgelig ind i en dagligvarehandel................og fik at vide at jeg skulle købe batterier på apoteket.

Lidt skeptisk om jeg havde forstået det rigtigt gik jeg tøvende ind i en drugstore og forventede at få batterier til høreapperater udleveret, men de havde sgu de AA som skulle bruges, til en fornuftig pris.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 02-12-11 14:19

Citat
" de bliver enige om at sætte dem godt i vejret, for derefter at begynde en priskrig igen."

Det er der vel ikke noget nyt i,.
omtrent det samme er tilfældet for 1000 vis af andre produkter,
vi kan starte med biler, benzin, ..forsikringer,..
kaffe, sukker, frugt grønt, el.-artikler, IT, osv osv

det ville næsten være nemmere at nævne de få produkter der virkelig er konkurrence på,
hvis der da findes nogle,
hvis der gør,.. varer det ikke længe inden der er/kommer en konkurrent.

men at et produkt er steget 400 % lyder som en fejl fra apotekets side
spørg dem næste gang om de er sikker på du får det billigste produkt i den 'medicin gruppe'
det er faktisk deres pligt, medmindre lægen udtrykkeligt har ordineret noget andet.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-12-11 22:25

Når der sendes ny medicin på marked så har medicinalfirmaet måske arbejdet i over 10 år for at udvikle den medicin. Detfor har de kun 10 år til at hente deres udgifter hjem. Derfor den høje pris. Og apotekerne skal også leve. De er en garanti for at vi får den rigtige medicin i den rigtige dosis. De opdager det hvis lægerne skriver forkert. For det sker.

Så jeg synes det er i orden de første 10 år.

Men så skal prisen også ned, for så er det forbrugte tjent hjem og så er der fortjeneste tilbage

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-12-11 22:54

Jeg var sammen med en veninde inde på apoteket da hun skulle hente noget specielt psyk-medicin til en i familien.

Jeg var ved at dratte bagover, 16 kr pr. tablet, så blev der fratrukket lidt "Danmark", og så var der endnu et stykke vej til at der kunne opnås mere offentligt tilskud.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-12-11 09:11

Hvis man har en kronisk lidelse og bruger over 3.500 kr om måneden til m edicin, så er det via egen læge muligt at søge om kronikertillæg. Det betyder at staten betaler alt over 3.500. Men lægen skal søge for en.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 03-12-11 11:32

vrøvl vrøvl og atter vrøvl.... pris nedsættelsen er netop et tegn på at konkurrencen virker. Kan godt forstå styrelsen, ikke skal spilde tid på at svare dig. Din henvendelse er jo ulogisk.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 03-12-11 11:53

"snaptil" - tak for de venlige ord, så jeg vil fremture: for mig kan det hele koges ned til, som jeg skriver i mit indlæg:" de bliver enige om at sætte dem godt i vejret, for derefter at begynde en priskrig igen." Gentager: DE BLIVER ENIGE OM....Men det er måske mig, der har misforstået myndighedernes job med at påse, at der er en reel konkurrence eller hur?

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 03-12-11 12:16

Det er simpelhen noget svineri at køre med se høje priser på medicin, hvordan kan det være at politikerne stadigvæk kan gå ind for et monopol der kun går ud over de syge og svage i vores samfund, det er uhygligt for det giver ikke nogen mening og det gør mig meget sur.
Jeg forstår godt at folk køber medicin på det sorte markede eller på nettet, derfor hvis de folkevalgte vil dette til livs må de stoppe monopoler.
alan57

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 05-12-11 13:52

Tak for svaret transor.