/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Polyester resin, hvor?
Fra : AnneMBS
Vist : 6941 gange
200 point
Dato : 28-11-11 18:56

Hej allesammen..
Jeg leder med lys og lygte efter noget som man kalder clear casting resin. Det bliver brugt til indstøbning af insekter eller til at lave gennemsigtige halskædevedhæng. Jeg skal bruge det til at lave realistiske bamseøjne, men kan bare ikke finde det nogen steder i Danmark.. Håber nogen kan hjælpe mig.. Det er sådan noget flydende plastik..

På forhånd tak for hjælpen..

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 28-11-11 19:11

åh, jeg husker da jeg som barn / ung ønskede mig sådan noget. Det kunne dengang købes i BR legetøj, men jeg har ikke set det i rigtig mange år. Man kunne lave så fine indstøbte ting - askebæger, øloplukkere, nøgleringe, brevpresser.
Jeg fik det aldrig og pludselig en dag var det taget af hylderne igen.
jeg tror det indeholdt stoffer, som ikke var tilladte at bruge uden sikkerhedsforanstaltninger.
Måske epoxy?

Spørg evt her:
http://www.danlube.dk/default.asp?Action=Details&Item=500

Måske ved de, om det er noget man kan købe som privatperson

Kommentar
Fra : AnneMBS

Dato : 28-11-11 19:18

Har spurgt danlube, men har endnu ikke fået svar fra dem.. men har på fornemmelsen at siden at det ikke kan fås i e-shop, skal man købe store mængder af det.. Jeg skal dog selv kun bruge en 100 ml. Max..

Og ja.. Der skal en masse sikkerhedsforanstaltninger til det, da det går lige i hovedet og man hurtigt bliver svimmel.. ligesom når man bruger den der vandbaserede maling til dørkarme.. Den går også direkte i hovedet på en og man er nødt til at have alle døre og vinduer stående åben den halve dag, for at slippe af med lugten igen..

Men er der ikke andre steder end danlube, hvor man kan få det? Ville være lykkelig, hvis der var et sted hvor man kunne se pris og måske en butik i Sønderjylland som havde det?

Men ellers tak for hjælpen pifo.. :)

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 28-11-11 19:26

Ring til dem på Tlf.: +45 70 25 12 80

Jeg tvivler på, at du kan få det i en butik. Måske hvis du tager over grænsen? Men jeg tvivler nu også på det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-11-11 19:27

Polyester resin (polyester harpiks) er det der med en forkert betegnelse i Danmark, tit kaldes for glasfiber. Det er i virkeligheden den bindemasse, som ligger mellem glastrådene. På tysk og engelsk kaldes en hærdplast for en harpiks. Sådant et ord vil blive totalt misforstået på dansk af alle andre en plastfagfolk.

Prøv ved en der handler med bådudstyr om du kan få den rene vare uden uklart fyldstof i . Jeg tror den kaldes gel coat. Måske fås den både med og uden farve.

Polyesterbasen skal blandes omhyggeligt med en lille smule hærder. Begyndere er tilbøjelige til at bruge for meget hærder. For at få en klar masse skal man blande omhyggeligt uden at få luft ind i.
De rigtige professionelle til den slags bruger et lille vacuum kamme til af få luftbobler ud.

Hvis massen et lidt varm er det tyndere i starten og luftbobler forvinder hurtigere. Men brugstden forkortes også fordi varmen fremmer hærdningen.

Øvelse gør mester. God fornøjelse.

Kommentar
Fra : AnneMBS

Dato : 28-11-11 19:31

Hej transor.. Ja, jeg ved godt at det er såkaldt polyester harpiks.. Men tror du at det er fuldkommen det samme som glasfiber? Mange neglefolk bruger nemlig noget de kalder resinlim, der bliver brugt til at lave glasfiber negle, så tænke at det måske kunne købes der? Er bare i tvivl om det nu også er det samme.. Ved at den lim jeg har der hjemme, nok vil hænge ved, hvis jeg fyldte det i en form..

Mvh..

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-11-11 19:31

Nej polyester resin er ikke epoxy.

Der er flere forskellige slags hærdplast, som kan bruges til indstøbning. Polyester er nok den mindst farlige for amatører men brug alligevel handsker og hav god ventilation.

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 210 point
Dato : 28-11-11 19:54

right here:

http://www.silverclay.co.uk/shuv.htm

and here is a very good instruction for resin jewelry:

http://www.43things.com/entries/view/161…

this is a craft I have not tried to date but after reading the directions I may buy some resin and give it a try.

Taget fra: http://uk.answers.yahoo.com/question/index?qid=20100109133809AAjQc34

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-11-11 19:57

Nej AnneMBS
Ja jeg er helt sikker på at , det der populært kaldes glasfiber er umættet polyester , forstærket med glastråde.

Polyester er netop ikke glasfiber men binderen, som bruges mellem fiberne.
Desværre er der så mange danskere som bruger ordene forker, eller i en underforstået betydning.
Den slags gør at folk tager fejl.

Plastpadding, som ethvert byggemarked har på tube, er også plyester , men der er så meget andet fyldstof i at det er uklart. Mekanikere og bilmalere bruger det også som spartel til småbuler. Men det er også en uklar type.
Under hærdningen frigived lidt styren. Det lugter forfærdeligt og dampene er ikke så sunde, men heller ikke meget værre end så meget andet, vi undertiden bruger hjemme . Men lugten er fæl.

Jeg ved ikke hvad der bruges til kunstige negle.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 28-11-11 19:57

Hov denne side er vist bedre:

http://www.metalclay.co.uk/resin-clay/

Kommentar
Fra : AnneMBS

Dato : 28-11-11 20:04

Okay transor.. Mange tak for hjælpen.. Tror bare at jeg holder mig til pifo's links, for det ser ud til at han/hun har fat i noget af det rigtige der.. :D

Godkendelse af svar
Fra : AnneMBS

Dato : 28-11-11 20:05

Tak for svaret pifo. Det var lige de links, der manglede.. :D