/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Perlebyg opskrifter med mere
Fra : o.v.n.
Vist : 1461 gange
500 point
Dato : 27-11-11 19:20

Forleden fik jeg en pose økologiske perlebyg i Bilka vognen, de blev spist her til aften tilberedt som jeg plejer at tilberede løse ris og serveret med en karry gryderet til, det smagte udmærket
Hvordan bruger og tilbereder i perlebyg?
Der er sikkert mange andre måder at spise disse udmærkede korn på, end den jeg har beskrevet

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-11-11 19:29

Sjovt nok skal jeg om et øjeblik spise perlebyg som ris, dog kun 2 min kogning og ca 20 min under dynen (høkasse).

På min pakke fra Aurion er der div opskrifter på grød, dessert og salat, men så langt er jeg ikke rigtig kommet endnu, bortset fra salaten i denne opskrift

http://www.aarstiderne.com/Opskrifter/Opskrift/ovnstegt-svinemoerbrad-med-lun-salat-af-perlebyg-avocado-tomat-skalotteloeg-og.aspx

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-11-11 19:52

ja utroligt som verden er lille, perlebyg er vist ikke almindelig blandt os danskere endnu, men det smager udmærket, jeg tilberedte som jeg plejer at tilberede løse ris, altså 10 minutter i kog og 10 minutter at trække i, husk at fortælle om konsistensen på din perlebyg Vagnr måske er 2 minutter nok

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-11-11 20:10

Jeg bruger også opskrifterne fra Årstiderne med perlebyg. o.v.n

Du kan finde rigtig mange der. Søg på opskrifter.

Desuden bruger jeg dem også i brød,- altså når jeg bager så koger jeg dem eller opbløder dem over natten.

http://www.aarstiderne.com/Opskrifter/SearchResults.aspx?SearchText=perlebyg

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-11-11 20:13

Perlebyg til en kornotto- ligesom risotto er rigtig god. Det kan jeg godt anbefale.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-11-11 20:25

Jamen altså. sådan skal man vist altid indlede en sætning, det er bestemt ikke fordi jeg spiser perlebyg dagligt, det smager fint, men virker næsten lidt for sundt/frelst.

Der er en eller anden blogger der kalder Østerbro 2100 spelt, men snart kan hun sikkert kalde det 2100 perlebyg!

Dagens storm væltede vores udendørs skab med kartofler, ris og pasta gad jeg ikke, quinoa og hirse slet ikke (egentlig kan jeg bedst lide kartofler) og så var der denneher pose perlebyg, som snart havde overskredet sidste holdbarhedsdato, så det blev den.

De 2 min + 20 under dynen var ikke helt nok, selv om det stod på posen, de havde ikke opsuget alt vandet (1 del pb til 2 dele vand), de var al dente da jeg prøvesmagte, et opkog med lidt majs 2-3 min opsugede lidt mere vand, men der skulle hældes noget fra alligevel.

Næste gang, posen er ikke tom, får de nok 10+10 min., som jeg også gør med ris.

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 500 point
Dato : 27-11-11 20:33

Jeg synes, dette smager godt:

Fremgangsmåde
Start med 2 røde peberfrugter og 4 tomater: Smør peberfrugterne ind i olie og læg dem i en bradepande med bagepapir. Skær tomaterne i kvarte og læg dem med den runde side nedad i bradepanden ved siden af peberfrugterne. Dryp tomaterne med olie. Bag peberfrugter og tomater i ca. 20 min. i en 250 grader varm ovn. Vend peberfrugterne hvert 5. min. så de bliver bagt på alle sider.

Perlebyg a la Provence: Kog 300g perlebyg i rigeligt vand med salt i ca. 15 min. til den er "al dente". Hæld den i en sigte og lad den dryppe af.

Tag peberfrugter og tomater ud af ovnen. Træk skindet af peberfrugterne så snart de er kølet af. Fjern stilk og kerner og skær dem i brede strimler.

Vend perlebyggen forsigtigt sammen med 1 spsk. olie, vineddike, peberfrugter, tomater og artiskokhjerter (fra 1 dåse) skåret i kvarte (kan udelades eller erstattes med et finthakket rødløg). Smag til med citronsaft samt salt og peber.

opskriften er fra Skagenfood:
http://www.skagenfood.dk/recipe.html?recipeid=3625

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-11-11 22:59

Perlebyg behøver ikke at koge som ris. De skal blot koges i rigeligt vand og derefter sigtes vandet fra- ganske enkelt ligesom pifos opskrift.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-11-11 10:52
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-11-11 16:39

Citat
det er bestemt ikke fordi jeg spiser perlebyg dagligt, det smager fint, men virker næsten lidt for sundt/frelst.
jeg føler mig ikke speciel sund eller frelst fordi jeg prøvede perlebyg, det er en af de afgrøder som trives rigtig godt i Danmark så hvorfor fragte ris fra den anden side af koden når vi har en lige så god afgrøde herhjemme, vi skal bare lige lære at spise den.
Tak for alle indlæg i må gerne skrive mere, spørgsmålet er åbent en dags tid endnu

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-11-11 16:49

Ja. o.v.n., perlebyg er dansk, men mine kartofler er af egen avl, og nu har jeg fået ryddet op efter stormen, så der er kartofler til aftenens bøf

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-11-11 17:09

Citat
Ja. o.v.n., perlebyg er dansk, men mine kartofler er af egen avl, og nu har jeg fået ryddet op efter stormen, så der er kartofler til aftenens bøf

Fy for.....stormen har fået planterne til at rykke knoldene med op.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-11-11 16:26

Tak for svaret pifo. først stod Vagnr til point men den her ret bliver nødt til at prøve næste gang jeg har perlebyg på lager
Tak for alle indlæg, i burde have point alle sammen men jeg måtte vælge og det blev Pifo denne gang

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 29-11-11 17:23

Tak o.v.n.
Du kan i øvrigt finde rigtig mange andre gode opskrifter på Skagenfoods hjemmeside.