/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Frugt og rodfrugt i stave
Fra : o.v.n.
Vist : 1912 gange
300 point
Dato : 20-11-11 20:11

Jeg mener helt bestemt at jeg et eller andet sted har set elle hørt om et jern som kan bruges til at lave de tynde stave af frugt som kan bruges i wok eller salater. Det er ikke et rivejern jeg søger den kender jeg og den river i strimler - ikke i stave
Hvad kaldes et sådan jern og hvor kan jeg købe?
Er det redskabet til at lave pommes frittes at jeg forveksler eller findes det jeg søger?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 20-11-11 20:35

er det ikke en mandolin du efterspørger?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 20-11-11 20:37
Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 310 point
Dato : 20-11-11 20:38

eller nærmere nr 1 og 3 på denne side: http://www.kunstogkokkentoj.dk/items.php?vgid=400

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-11-11 20:47
Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 20-11-11 20:50

Selv sværger jeg et uovertruffent stykke specialværktøj:
En god kokkekniv!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-11-11 21:03

Kært barn har mange navne det ser ud som om mandolin og julienne går på skift om det samme produkt når jeg søger på navnene.
Jo det er et mandolinjern eller et juliennejern jeg søger, den skal på ønskesedlen til jul
kokkekniven er for farligt for mine 10 tommelfingre derfor et specialværktøj

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-11-11 21:10

Jeg forærede et "Mandolinjern" som det kaldes, og det var ikke billigt, men til min viv er intet for dyrt...............................................................................sådan noget bras.
Man kan ikke køre i bund, så der er meget spild.
De billige er lige så gode som de dyre.

Vi købte i stedet en moulinex fresh express i Bilka som kan lave vores råkost salat.
Det er et roterende rive og snitte - alt efter hvad man sætter på af de medfølgende skiver.
Man propper ned i en tragt som en slags kødhakker, og man kan ikke skære fingrene.
Det eneste den ikke kan lave er lange snitter.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 20-11-11 21:12

Hej o.v.n.

Nu uden pjat.

Den med de 10 tommelfingre havde jeg ikke lige set komme. !

Et juliennejern er til at skære meget tynde strimler af for eksempel appelsinskræl.
Et mandolinjern er til at skære skiver af alt muligt, og kan også bruges til at skære stave.
Køb et ordentligt nu proppen er taget af. f. eks:
http://knifeforlife.dk/b%C3%B8rner-mandolinjern/b%C3%B8rner-v6-steel-mandolinjern/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-11-11 21:24

Her er vidunderet som kan skære alle 10 tommelfingre på een gang................i fine stave bl.a.
http://peecee.dk/upload/view/337431/full

Dyret hedder "OXO"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-11-11 21:32

Og her er den vi bruger i stedet for.
http://peecee.dk/upload/view/337432/full
Den er nem at gøre ren.

Kommentar
Fra : kai-d

Dato : 20-11-11 21:41

O.V.N.

Det er rigtigt, det er et lille jern der laver strimler jeg købte et og det virker.
Det kan købes hos Vinimportøren Silkeborg Ellingevej 18 A 8600 Silkeborg.
Men kig lige først på deres hjemmeside www.vinimportoren.dk
telefon 61261551
varenummer 30 Peel Appeal Julieneskærer kr. 78,20 + moms.

Laver flotte strimler som også er meget dekorative.

Kommentar
Fra : kai-d

Dato : 20-11-11 21:47

Det er det som jeg beskriver som
ans
omtaler

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-11-11 21:49

Der er kludder i min opload men her er moulinex
http://peecee.dk/upload/view/337433

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-11-11 22:00

Tak for svaret EXTERMINATOR. den findes og kommer på ønskesedlen
Tusind tak til alle for forslag det var svært at bestemme hvem som skulle have pointene, alle forslag kunne have vundet men det blev så den som var hurtigst til at skrive, i andre må nøjes med takken

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-11-11 22:01

Dit billede Eyvind er næsten magen til en som jeg allerede har, min er bare med rugbrødsmotor

Kommentar
Fra : pifo