/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Blænding af dør i forskalningsvæg
Fra : Nomaden
Vist : 1501 gange
20 point
Dato : 20-11-11 17:58

Hej,

Jeg står og skal blænde et dørhul i en gammel forskalningsvæg i en etageejendom. Væggen er opbygget af brædder, strå og hønsenet og er pudset ovenpå til sidst. Hvordan skal jeg blænde hullet, hvis jeg skal være mest mulig sikker på, at der ikke senere hen kommer revner i samlingerne? Er der noget med at det er en dårlig idé at bruge gipsplader, fordi det så er et andet materiale end resten af væggen, eller er det lige gyldigt, hvilke materialer jeg bruger, sålænge bare blændingen bliver pudset ovenpå til sidst? Jeg har tænkt mig at tapetsere med savsmuldtapet til sidst.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 20 point
Dato : 20-11-11 18:51

Gipsplader er godt til formålet.
De sættes bedst på et skelet af træ hvor afstanden mellem centrun af de lodrette lægter skal være:
1 lag gips max afstand 40 cm.
2 lag gips max afstand 60 cm.

Med andre afstande skal du tænke på at samlinger skal ramme en lægte.

Fyld ud med godkendt isolering i mellemrum. (Rockwool, Glasuld, Isover..........)

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 20-11-11 19:16

sæt glasfilt ud over samlingerne før du sætter noget andet uden på

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-11-11 19:18
Godkendelse af svar
Fra : Nomaden

Dato : 21-11-11 22:52

Tak for svaret Eyvind.