/ Forside/ Karriere / Job / Jobsøgning / Spørgsmål
10  bluesky 305
tjene lidt ved siden af førtids pension
Fra : 190e
Vist : 978 gange
60 point
Dato : 15-11-11 18:27

må man som førtidspensionisgl efter gl. ordning tjene et vist beløb om året uden det påvirker pensions udbetalingen?
og er ens kone også pensionist efter gl. ordning må man så ikke lægge begge beløb sammen til den enes mini job

190e.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-11-11 20:37

I må gerne tjene lidt ved siden af pensionen, men ring til pensionskontoret i kommunen og spørg hvor meget. Så kommer i ikke i klemme.

Kommentar
Fra : 190e

Dato : 15-11-11 20:47

hvor meget kan det værer før der sker fratræk i pension?????

190e

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-11-11 21:49
Accepteret svar
Fra : stjerneboern

Modtaget 60 point
Dato : 15-11-11 22:47

Hej. Det er et pænt beløb, men skulle stå bag på jeres pensions udskrift i får start af året. Man kan også læse om det på nettet :) men lige kort:

Hvis din partner er pensionist
Er du gift eller samlevende med en pensionist, kan I sammenlagt have supplerende indtægter op til 125.300 kr. om året (2011) eller 128.900 kr. om året (2012), før det påvirker pensionstillægget.

Arbejde og førtidspension
Du må gerne arbejde, når du får førtidspension på gammel ordning.

Kommunen skal vurdere om din pension skal ’gøres hvilende’, hvis der er en formodning om, at du vedvarende kan tjene mere end ca. 133.248 kr. om året (2011) eller 137.112 kr. om året (2012). At pensionen bliver gjort hvilende betyder, at udbetalingen af din pension stopper i de perioder, hvor du arbejder.

Du kan godt tjene mere end 133.248 kr. (2011) eller 137.112 kr. om året (2012), uden at kommunen gør din pension hvilende. Kommunen skal se helt konkret på din situation, på grunden til at du får førtidspension og på, hvilken slags arbejde du har.

Du kan kontakte kommunen og få genoptaget udbetalingen af din førtidspension, hvis din pension er gjort hvilende, og du ikke længere vil arbejde, eller hvis du mener, du fremover vil tjene mindre end hidtil.

Du modtager automatisk invaliditetsydelse, hvis du får gjort din pension hvilende. Invaliditetsydelse er 32.604 kr. årligt (2011) eller 33.552 kr. årligt (2012).

Kommunen kan ikke gøre din pension hvilende, hvis du er over 60 år.

Håber du kunne få noget ud af det

Godkendelse af svar
Fra : 190e

Dato : 16-11-11 08:58

Tak for svaret stjerneboern.

190e

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 16-11-11 11:47

Velbekommen da