/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
kiropraktor-tillægsydelse hvad er det ?
Fra : preb1944
Vist : 3785 gange
100 point
Dato : 12-11-11 10:26

Hej. kiropraktorpriser er iflg. nettet ens efter landsforeningen.på pris siden er der noget som hedder
tillægsydelse og stor tillægsydelse.på begge er priserne lidt større-men hvad dækker tillægsydelse og stor tillægsydelse ?
ved jeg kunne spørge kiropraktor-men prøver her først.
Evt. Tak. hilsen Preben

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-11-11 10:50

En tillægssydelse kan f.eks være ultralyd

Accepteret svar
Fra : Tordenkalven

Modtaget 110 point
Dato : 12-11-11 11:23

Kiropraktoren har rigtignok 2 priser...

den dyreste er når man kommer " første gang" så er det den højeste ydelse.

Hvis man så kommer igen indenfor en måned, så siger reglerne det er samme problem

man kommer med, og man så ikke skal diagnostisere først. så er det den lave ydelse.

Kommer man så efter den måned er gået, kigger kiropraktoren lidt grundigere inden han begynder

og betragter det så, som en " ny" opgave man starter på.

Håber det giver klarhed, for jeg ville også have det undersøgt da jeg startede.../ da det med priserne blev ændret.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-11-11 11:27

Tordenkalven

Citat
hvad dækker tillægsydelse

Men ellers er det rigtigt, at den første konsultation altid er den dyreste, der skal diagnosen stilles, bl.a med røntgenbillede... efterfølgende konsultationer er behandlinger

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 12-11-11 11:29

De BETRAGTER det syn et nyt behandlinsforløb når der er gået mere end en måned...

og kommer man så indefor en måned er det så stadug samme forløb.

kan synes " ikke logisk" men det er derfor de har de priser

Godkendelse af svar
Fra : preb1944

Dato : 12-11-11 11:31

Tak for svaret Tordenkalven.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 12-11-11 11:35

ok, selv tak

Håber dine behandlinger så hjælper, mine gør

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-11-11 11:50

Underligt som der bliver spurgt om et og svaret om noget andet

Tillægsydelser er de ting der kan komme til udover knæk og bræk, bl.a ultralyd

Kommentar
Fra : CptJack

Dato : 29-02-12 10:26

Der er 3 hovedkategorier i kiropraktorernes overenskomst med sygesikring.
- Nyt Problem
- Tilbagefald
- Opfølgning

Derud over er der en del andre ydelser som røntgen, træning og ultralyd som er særskilte ydelser og dermed ikke en tillægsydelse i den forstand som der bliver spurgt om.

Under de tre kategorier er der mulighed for at anvende en grundydelse, tillægsydelse og stor tillægsydelse. Den ydelse man skal betale, og som sygesikringen giver tilskud til, afhænger af hvor meget der skal gøres i forbindelse med besøget. Hvis man f.eks. har flere problematikker eller en problematik der kræver flere behandlingstiltag såsom manipulation, muskelbehandling, øvelsesinstruktion mm, vil man således skulle betale for en tillægsydelse eller stor tillægsydelse. Jeg vil tro standarden hos de fleste kiropraktorer idag, vil være en almindelig tillægsydelse, da man ofte kombinerer manipulationsbehandling med enten øvelser eller bløddelsbehandling.
Ud over selve behandlingen spiller det også en faktor om der skal laves opfølgende undersøgelser, eller uddybes i sygehistorien.

Hele systemet er lidt mere komplekst end tidligere beskrevet, og er så fleksibelt at det kan administreres lidt forskelligt fra kiropraktor til kiropraktor.

Som udgangspunkt skal du første gang betale for et nyt problem. Hvis du efter behandlingen er afsluttet, får et tilbagefald inden for 12 måneder, skal man betale for et tilbagefald. Hvis du har været der før, og får et nyt problem, skal du stadig betale for et nyt problem, og ikke for et tilbagefald. Til gengæld kan det være du slipper lidt billigere end ved allerførste gang, da en del af sygehistorien er taget. Hvis man får tilbage fald over 12 måneder efter et afsluttet forløb, skal man betale for et nyt problem under alle omstændigheder.

Hvis du er i tvivl, så spørg din kiropraktor hvordan de tolker overenskomsten. Og så husk, at det er ikke et menukort, hvor man kan vælge til og fra. Det er op til kiropraktoren at vurdere hvilken ydelse der er passende i forhold til det der skal behandles. Det er nemlig ham/hende der skal stå til ansvar overfor sygesikringen.

Desuden er det værd at gøre opmærksom på, at hvis man er medlem af Danmark får man tilskud til kiropraktisk behandling, og desuden er der en del sundhedsforsikringer der også dækker behandling.