/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
Skilsmisser stinker!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Fra : mccracken
Vist : 824 gange
101 point
Dato : 24-05-03 05:23

Der er sgu' altfor mange der tror de tager hensyn til børnene, i virkeligheden ved man sgu' godt hvordan klaveret spiller.
Det er sgu' da for brækagtigt når man hører at "vi skal ikke skændes foran børnene" man er sgu' da ikke helt åndsforsnottet!!! Man bliver satme' nød til at tage sig sammen og blive voksen!!!!
Men det bliver vel aldrig anderledes AL MAGT TIL PENGENE!!

Fuck dem!

Kommentar
Fra : mccracken

Dato : 24-05-03 05:27

Ahh! det gjorde godt at komme af med lidt damp.

Kommentar
Fra : benkvist

Dato : 24-05-03 08:15

mccracken - det er virkelig et holdningsspørgsmål, ved begge forældre.

Der er - tro det eller ej - flere og flere der kan finde ud at en god ordning omkring deres fælles børn.
Men da der også er flere og flere der bliver skilt, så stiger tallet af de "kedlige" tilfælde også.

Men rent procentmæssig, så tyder de seneste undersøgelser på, at over 65% af skilsmisser sker på en fornuftig måde for børnene. Heraf omkring halvdelen endda på en sådan måde, at man kan vurdere at barnet måske endda har en ekstra fordel af skilsmissen, i form at udviddelse af sin verden.

Misforstå mig ikke, for et eller andet sted, ville det måske være det bedste for barnet, at far og mor forblev sammen. Men det er det ikke altid. Hvis barnet blot hele tiden ser far og mor skændes - og måske gribe til vold, eller den ene af parterne er misbruger, så er der efter hånden så megen erfaring omkring dette, at man kan sige at det normalt vil være bedst for barnet, hvis far og mor blev skilt.

Og det er ikke altid det er pengene der har magten. Jeg er involveret i noget frivilligt arbejde i forbindelse med ovennævnte problemsstilling, og kan sige at der er masser af tilfælde hvor "pengene ikke vinder".

Du siger at man bliver nød til at tage sig sammen og blive voksne - det må man gå ud fra man var allerede de man valgte at få barnet. Var man ikke det - så bliver man det måske heller ikke.

Men igen. Intet er 100%, og der er set unge piger og drenge på 15-16 år, der har taget sig bedre af deres børn, end etablerede par, f.eks. midt i 30'erne har gjort.

Det hele drejer sig om kærlighed til barnet, respekt for barnet, og at man altid sætter BARNETS RET før sin egne behov.

Endvidere - så skal man huske på, at man skal lade børnene tage "del" i alle livets faser - selvfølgelig under hensyntagen til børnenes alder. Det vil sige at børnene ikke tager skade af at se far og mor skændes / diskkutere. Hvordan skal de ellers selv lære at håndtere den situation senere i livet. Første gang de selv kommer op at skændes med nogen tror de, at der er "noget forkert" ved dem. De har godt af at se man kan slændes - og blive gode venner igen.

Og blive gode venner - det har man pligt til, af hensyn til sine børn.

Men der er ingen tvivl om at skilsmisse stinker. Ofte er det jo kun den ene part der ønsker skilsmissen. Derfor står den anden part med et savn, noget sorg, og måske værst af alt noget kærlighed man ikke kan komme af med. Og 1000 vis af andre følelser.

Men skilsmisse kan også være den bedste løsning.

Så jeg vil holde med dig så kangt, at det er på tide, at forældrene begynder at sætte hensynet til børnene før hensynet til sig selv. Det er jo ikke børnenes skyld at de er her...., det er forældrene. Derfor må forældrene også være villige til at yde dette lille offer, det kommer tusindfold retur.

Et godt råd til alle der står i en situation med skilsmisse og børn der kommer i klemme, er at snakke med andre om det. Andre der har været i samme situation, psykologer, parterapeauter - ja næsten hvad som helst.
Men undgå at snakke med andre der har været "i kamp" med den anden forældre. Undlad at tage kontakt til mødrehjælpen/Foreningen Far. Hvor velmente deres råd end er, så er det et tegn på fjendskab over for din tidligere partner, og det kan kun være med til at optrappe situationen. Endvidere så rådgiver begge ud fra den ene parts "behov". Enhver rådgivning i sager som dette skal da for pokker ske ud fra barnet.

Tja - så kom jeg af med "meget luft" - for netop udtryk som dine mccracken er tit og ofte det der er med til at få sagerne til at gå i hårdknude - nemlig når den éne smider håndklædet i ringen og føler sig forurettet.

mvh

BenKvist

Ved du i dag ikke hvad girafsprog er, så er det måske på tide at du sætter dig ind i det, da det vil kunne gyde MEGET olie på de oprørte vande i en skilsmisse situation.

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 24-05-03 09:13

Hej BenKvist.

Det som mccracken tænker på når han/hun skriver sit indlæg, tror jeg handler om dette
http://www.kandu.dk/dk/spg/6459
så jeg kan meget godt forstå hvad det er der menes.

Mvh
Mone
God weekend

Accepteret svar
Fra : benkvist

Modtaget 101 point
Dato : 24-05-03 09:54

Hejsa Mone...

Ja men jeg er da så ganske udmærket klar over at mange mener der er noget galt med "pengene". der skal skifte hænder.

Jeg mener bare, at man skal huske at pengene går til barnets opvækst (i hvert fald i princippet og i henhold til lovgivningen) se bl.a: http://www.barnetsret.dk/www/indsatsomraader/samvaer/boernebidrag.asp.

Derfor er det for mig at se irrelevant at sige at det er pengene der bestemmer. Det er det ikke. I debatten du henviser til, skal man også være opmærksom på, at der evt. i fremtiden vil kunne ske ændringer, ændringer der faktisk vil kunne fritage ThomasMs (mener jeg det var han hed) fra at betale noget. Hvis man bliver "dømt" til at betae ekstra børnetilskud (forhøjet takst) så sker det på baggrund af en INDIVIDUEL vurdering af bidragsyderens økonomi. Derfor må man gå ud fra, at vedkommende har en økonomi der retfærdiggør dette (i hvert fald i forhold til loven). At moderen er flyttet sammen med en anden betyder rent faktisk ikke. Hendes nye kæreste skal faktisk ikke lægge så meget som én rød krone til børnene. Det er ikke hans børn.

Jeg har tit været inde i folk i diskutionen om penge - og her vil der aldrig nogen sinde komme en løsning der kan tilfredsstille alle parter. Debatten går jo også på, om beløbene ikke skal hæves. Andre vil have dem sænket. Så alt i alt, så er det måske ganske udmærket som det er.

Jeg forstår såmen ganske udmærket indlæget. Men netop det at "man" lader pengene styre - er med til at ødelægge det for børnene.

Sk.d højt og flot på pengene - giv børnene det de har behov for og krav på. Glem smålligheder og misundelse. I det lin du henviser til, skrives der om dyre ferier med mere... Det kan ikke fås for de penge "han" betaler - ikke i det omfang det tyder på det sker. Her betaler moderens nye kæreste altså noget til "gildet" hvilket han ikke er forpligtet til. Hvorfor glæder han sig ikke på børnenes vegne istedet ???

Helt ærlig - jeg er led og ked af alle dem der tænker på penge - penge - penge.

Uden jeg vil ind på at fortælle om min egen situation i dybden - så kan jeg dog kort sige, at jeg selv er fraskilt, har forældremyndigheden over vore 2 dejlige børn. Jeg har ikke mange penge - moderen heller ikke. Men i de snart 5 år vi har været skilt, har det altid været børnene der er blevet tænkt på først. Og selv om jeg har den fulde forældremyndighed, så kunne jeg ikke drømme om at foretage mig noget med børnene uden at have konsulteret med min ex først. At jeg har forældremyndigheden er en ren og skær formalitet, som gør den daglige "administration" nemmere, da vi ikke behøver at snakke sammen og blive enige om "petitesser" hvor forvaltningen så ville kræve det.

Vi har ikke penge til at tage på sommerferie eller andet - men vi hygger, og vi har et meget nært familiebånd - "så fuck pengene" de er kun til besvær bare se al den balade de giver...

Kan vi få noget at spise, få tøj på kroppen, og i det daglige gå at have det rimeligt - så er det nok for os.

----
Jeg føler lige trang til at sige, nu jeg har sagt at man altid skal sætte børnene først, at man selvfølgelig ikke må glemme sig selv - og man skal også være god ved sig selv. Igen fordi, at hvis man ikke er god ved sig selv, bliver man udbrændt - og så kan man ikke være noget for sine børn
----

Det jeg egentlig vil sige med mit indlæg, er at jeg er trær af at høre hvordan forældrene "brokker sig" over alt mulig mærkeligt. Altid med børnene som den svage part - og mange gange som taberne i spillet. Det har børnene ikke fortjent.

Leve børnene - de er vor alles fremtid. Giv dem et godt liv, med masser af kærlighed og støtte.

Til sidst tror jeg IKKE det var det indlæg mccracken henviste til (så ville han/hun vel have givet linket). Jeg tror bare det var en ventil - og det må jeg erkende det også var for mig.

Igen fordi det var "forældre-klynk"...

Han/hun giver dog lidt udtryk af at tænke på børnene, men synes jeg - ødelægger det med henvisning til "al magt til pengene".

Al magt til fornuftige forældre - vil jeg meget hellere sige.

Det her var ment som en 2 liniers kommentar, men jeg er altså ude af stand til at udtrykke mig på 2 linier - jeg beklager over for alle der er nød til at læse mine "lange" kommentarer.

mvh

BenKvist

Og også RIGTIG GOD WEEKEND til alle - incl. Mone og mccracken

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 24-05-03 10:31

Sikke mange gode indlæg og meninger der kom frem. Jeg vil lige kort give min mening med. Jeg mener ikke man skal blive sammen for børnenes skyld. Jeg er blevet skilt, og alle sage tænk dog på dine børn - ja det gjorde jeg sq da også, hvor fedt er det for børn at bo hos 2 forældre der ikke elsker hinanden og ikke gider hinanden. Vi blev sklit og forklarede børnene det ( de var på det tidspunkt 5 og 10 år). i dag har vi begge en ny kæreste, og mine drenge er gladere end de nogen sinde har været før. De kan sagtens finde ud af det med at have 2 hjem, på et tidspunkt havde de 4 værelser, men det kunne de også sagtens finde ud af.
At faderen så nu ikke gider sine børn og kun tar dem det han "skal", aldrig giver dem så meget som en is er så en anden sag.
Jeg vil nu søge ene forældremyndighed så han får samvær. Det går han ikke med til og vi ender i retten. det bliver nok lidt hårdt både for os og får børnen, men på sigt vil det komme drengene til gavn at deres far ikke kan blande sig.
Hører iøvrigt gerne gerne fra nogen der også har måttet kæmpe for at få ene forældremyndighed....
Husk jeres børn blive voksne og flyver fra reden, så står i tilbage med en ægtefælle i ikke elsker, halvgamle og bitre.
Nyd livet mens i har det og spild det ikke med at bo sammen med en i ikke elsker, heller ikke for jeres børn skyld.
Hvis kærligheden er væk og ikke kan genfindes synes jeg ikke der er mere at gøre.
Hej og god dag til alle....

Kommentar
Fra : benkvist

Dato : 24-05-03 10:38

Hej notatoy

Helt enig - man skal ikke blie boende sammen for børnenes skyld... hvilket jeg også skrev i mit første indlæg. Desværre er der stadig mange der gør det. Man gør blot sine børn og sig selv en bjørnetjeneste..

mvh

BenKvist

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 24-05-03 10:42

Hej igen BenKvist.

Jeg kan (næsten) nøjes med 2 linier, du har jo sagt "lige præcis hvad jeg mener", tror egentlig også det er det mccracken mener. Du kan læse min kommentar på linket.
http://www.kandu.dk/dk/spg/6459 Hvis du læser sidste indlæg i sprøgsmålet, kan du se at mccracken har været der inden dette indlæg.
Ups. 3 3/4 linie.

Mvh
Mone

Kommentar
Fra : Methe

Dato : 24-05-03 12:50

Hej
Jeg er selv af den overbevisning, at vi er vores børns 'rollemodeller'. Hvis vi f.eks. lever i et ægteskab/parforhold, hvor kærligheden er væk og de negative eller ligeglade følelser har taget over, sender man signaler til sine børn om at sådan ser et ægteskab/parforhold ud. Jeg personligt ville ALDRIG ønske for mine børn at de kommer til at leve i et sådan forhold, fordi jeg valgte at blive sammen med deres far, for deres skyld. Så det vi sender ud både fysisk, psykisk og mentalt høres af vores børn.
Dem kan vi ikke skjule noget for - nogle tror det, men det er i mine øjne en stor fejl.
Så hellere opleve sin mor og far glade hver for sig.

Mange hilsner
Methe

Kommentar
Fra : mccracken

Dato : 24-05-03 13:55

Det var nu mest for at komme af med lidt damp, men jeg mener da det jeg siger.(ku' jo nok have været sagt på en bedre måde)
Mine forældre blev skilt da jeg var 10 år, de prøvede at tage hensyn, men de var åbenbart ikke klar over hvor meget sådan en 10-årig forstår!? Jeg kunne tydeligt mærke den underlige undertone der var i hver sætning der blev vekslet, jeg lukkede mig inde i mig selv, både hjemme og i skolen. I øvrigt havde jeg stort set ingen appetit i et års tid,(dog ikke anorektisk!!) så jeg tabte mig en hel del.
mine forældre troede også at det var en god idé at jeg selv bestemte, hvem jeg ville bo hos, det var altså ikke nogen god idé for mit vedkommende. Jeg skulle vælge hvem jeg bedst kunne lide, altså i overført betydning, det var bestemt ikke rart.

Summasummarum, jeg ønsker ikke for noget barn at gennemgå hvad jeg har oplevet. Jeg kunne selvfølgelig iukke dø af det, men det var da en slags øretæve for en dreng på 10. Jeg jo kommet overdet forlængst, jeg bliver bare gal når jeg hører om forældre der ikke kan forliges!!
Men jeg forstår, i dag, selvføgelig forældrenes situation fra begge parters synspunkt.

Jeg håber aldrig jeg selv skal opleve det!!

Hilsener fra

McCracken

Godkendelse af svar
Fra : mccracken

Dato : 25-05-03 11:55

Tak for svaret benkvist.