/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Indregulering af genvindingsanlæg ???
Fra : Pal75
Vist : 766 gange
65 point
Dato : 28-10-11 22:40

Jeg er i færd med at udskifte eksisterende ventilationsanlæg (passiv genvinding), samt ombygge rørsystemet.

Er der noget jeg skal være opmærksom på, med henblik på senere indregulering?

Er der nogle "fagnørder" omkring Øst-sydjylland (trekant-området), firma eller privat, som er 100-meter mester i indregulering? Har 3773 evt. nogle kontakter? eller skal jeg have fat i Genvex?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-10-11 10:36

Du kan da sende en mail direkte til 3773: Klik på ham, så får du muligheden.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Pal75

Dato : 30-10-11 08:02

Det er ikke muligt. 3773 accepterer kun mails fra hans favoritbrugere, hvilket jeg finder helt ok.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-11-11 20:39

Du bør balancere kanalsystemet og dermed mindske behovet for at regulere særlig meget på det. At forklare hvordan er lidt bøvlet og omstændig, idet der på indblæsning og udsugning er noget forskel. Populært sagt er udsugningen ret meget styret af de rene statiske modtryk, hvorimod man i indblæsning er plaget af luftens lyst til at fortsætte ligeud. Dvs det er i høj grad mavefornemmelse og erindringer fra ting der gik galt der styrer hvorledes du designer et super-duper kanalsystem. Lærebøgerne har nemlig ingen praktisk erfaring. Men 30 års erfaring hjælper lidt!

Kommentar
Fra : Pal75

Dato : 04-11-11 16:25

Hej 3773

Jeg har kørt hovedledning i Ø160 og alle afgreninger i Ø125. Ud-ventiler er Halton, Ind-ventiler hedder KTS125 med retningsplade (de ser umiddelbart fornuftige ud). Eller har jeg gjort netop som du skriver, brugt min mave fornemmelse (ud fra min lidt blandede erfaring med flow), samt med de informationer og erfaringer man bl.a. kan finde her på forumet. Der er ikke indbygget nogle spjæld eller filtre på selve stregene. Jeg er 100% sikker på at systemet bliver noget bedre end det gamle, som egentlig virkede ok. Men når man laver om, vil man jo altid gerne optimere.

Kender du nogle i området af Fredericia/Kolding/Middelfart, som har udstyret og erfaringen med indregulering? Jeg kunne forestille mig, at der er stor forskel på VVS/ventilationsfirmaernes kompetencer.

Til info, overvejer jeg at skifte aggregatet til en Wolf (modstøms i plast) eller Covent (roterende alu.). Disse modeller ligger på mellem 3-400 M3/t. og boligen er 162m2.

Kommentar
Fra : Pal75

Dato : 19-11-11 14:11

hej 3773.

Håber du har mulighed for at kommentere på sidste indlæg, ang. fagfolk til indregulering.