/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Farvet fuger
Fra : røskva
Vist : 1890 gange
50 point
Dato : 23-10-11 08:18

Jeg har købt decor sten i Bauhaus der minder om gamle romersk mur
fugemasen okker/rødlig fra samme leverandør er dyrre end stenene.
farvehandleren har farvepulver 450 gram til 100kr der kan blandes i alm bakkemørtel det syntes jeg også løber op på et dyrt prisleje
Hvor & hvordan får en murer farvet fuger???
Hvor købes prudukterne og hvordan er sammensætning
Ligeledes har jeg en gammel sidebygning på gården der er kalket indvendig, en farve er kobolt blå
den anden er gul hvordan bliver kalken den farve meget levende at se på

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 23-10-11 09:16

http://www.mira-byggeprodukter.dk/Default.aspx?ID=132

Forhandlere

mira produkter forhandles i førende trælasthandler, flisebutikker, byggemarkeder m.v.

mira oplyser nærmeste forhandler - send en e-mail eller ring 46 19 19 46

Kommentar
Fra : røskva

Dato : 23-10-11 09:36

Mira produkter er så vidt jeg ved fliseprodukter
Det er murer/mørtel fuge jeg skal lave

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 50 point
Dato : 23-10-11 09:42

Jeg tror WEBER har dit produkt, og det købes ved visse tømmerhandeler. -Prøv din egen først, men vær forberedt på du kun kan købe 25 kg. ad gangen.
Jeg har lige måttet bide i det sure æble, og det kostede 280,00kr.
http://www.weber.dk/facade-mur/maanedens-tip-liste-facade/den-rigtige-moertel-til-den-rigtige-sten.html

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-10-11 10:42

Hvis det skal være okkerfarvet, hvorfor så ikke bare tilsætte okker .

Okker udskilles på mange små vandværker og er bare et generende restprodukt. Må kunne fås billigt.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-10-11 10:45

du kunne jo få en murer til at komme og give et tilbud på at lave arbejdet, og med lidt list kan man nok i løbet af sådan en samtale få listet lidt tips og tricks ud af ham. så kan man jo altid sige, at man ikke har råd til at få det lavet af ham.

Kommentar
Fra : røskva

Dato : 23-10-11 11:05

Tak til stilkene Weber er jo således mange hundred % billigere end Bauhaus (150 kr for 2 kg)

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 23-10-11 11:13

Velkommen på Kandu,
Hvis du har fået svar på dit spørgsmål, så husk at lukke det korrekt af.
Det gør du ved at trykke på "accepter" ud for det svar, du kunne bruge.
Håber vi ser meget mere til dig her i forummet.
pifo

Godkendelse af svar
Fra : røskva

Dato : 23-10-11 13:20

Tak for svaret stilkene.

Kommentar
Fra : røskva

Dato : 23-10-11 13:23

trimare46 det er ikke noget fornuftigt svar (så kunne jeg også få muren til at udføre og så rive regningen i stykker9

Kommentar
Fra : røskva

Dato : 23-10-11 13:25

transor det bliver ikke helt godt man bruger jo heller ikke jord til at få brune fuger

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 23-10-11 14:12

Jeg be`r

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 23-10-11 19:29

Hej røskva !
Nu skal du passe på med at afvise svar med gode intentioner - det kan godt være man ikke bruger jord til at få brune fuger - man bruger jo heller ikke en ispose for at komme til at fryse på fingrene, men alligevel
Faktisk bruger man mange forskellige naturlige produkter for at indfarve kalk . f.eks. er jernvitriol god til at lave blå klak - en smule trækul kan også bruges - og Okker findes i mange varianter i naturen og kan give farve til kalk lige fra lys gullig til mørk rødlig, så mulighederne er mange -
det eneste man skal være sikker på, er at den anvendte farve er kalkægte .....
du kan læse lidt her:
Citat
Både hvidtekalk og kalkvand kan farves ved tilsætning af kalkægte pigmenter. Om en farve er kalkægte, kan prøves ved udrøring af farvestoffet med læsket kalk i et reagensglas og derefter gemme det et døgn. Sker der ingen misfarvning eller farveændring, er pigmentet kalkægte. Alle jordfarver er kalkægte mineralfarver.

Okker er ler farvet gult til brunt af ferrihydroxyd. Den er lysægte og findes i mange nuancer.Terra di Siena er en stærkt jernholdig okkervariant.
Terra di Pozzuoli er en naturlig rød okker.
Kunstig rød okker fremstilles ved brænding af naturlige okkere som terra di Siena o.s.v., hvor ferrihydroxyd omdannes til den røde oxyd.
Jernrødt, både den ægte hæmatit og den kunstige, jernoxid.
Koboltblåt, ultramarinblåt, kromoxyd (grøn), grønjord, umbra, kønrøg, mineralsort og grafit er alle kalkægte.
Kemisk reagerer læsket kalk med jernvitriol som patinerer smukt i gyldne og røde nuancer. Hvidtekalk blandet med knust trækul giver efter patinering en smuk afdæmpet blå kulør.

Hvidtekalk er totalt diffusionsåben med en Z-værdi på 0, hvilket vil sige, at en kalket overflade stadig er diffusionsåben selv efter 500 overkalkninger!

så selvfølgelig kan du bruge dine penge på de lette løsninger nede i byggemarkedet eller hos farvehandleren, men hvis du selv vil gøre en indsats og eksperimentere lidt, så er det bare om at komme i gang .......... god fornøjelse, og velkommen til kandu.dk
hilsen og god arbejdslyst
Bennymanden

Kommentar
Fra : røskva

Dato : 24-10-11 08:08

Tak Bennymanden der var også lidt i den retning jeg søgte efter
som jeg skriver har jeg en KALKET BLÅ væg i en sidebygning

En kalket væg med farve er meget levende (som ikke kan opnås med nogle malinger )