Det er formentlig koldstarts cylinderen i termostathuset.
Den trækker via et "chokerkabel" på en arm på dieselpumpen, så indsprøjtningstidspunktet ændres en lille smule.
Samtidigt forhøjes bundstillingen på speedertrækket en anelse.
Dermed går motoren lidt mere stabilt på bekostning af økonomi og trækkraft under opvarmning.
Når termostathuset bliver varmt, slækkes kablet og armen på dieselpumpen frigives, hvorefter dieselpumpen falder tilbage til sin normale indsprøjtnings timing.
På lidt nyere dieselpumper er det i stedet en elektrisk stel-kontakt der trækkes til af chokerkablet.
Her sker ændringen af indsprøjtningen indvendigt i pumpen elektrisk med en trækspole.
Det er ganske nemt at indjustere kablet efter udskiftning :
Med kold motor fæstnes kablet på armen i helt antrukket position.
Armen vil nu frigives og falde tilbage, når cylinderen varmes op efterhånden som motoren bliver driftsvarm.
Der findes IKKE en regulær chokerfunktion på en diesel, som ændrer til federe blanding.
En (ældre type) dieselmotor kører med fuld luft konstant uden gasspjæld.
Omdrejningstal og trækkraft er derfor direkte afhængig af den indsprøjtede brændstofmængde.
Den nye generation HDI dieselmotor arbejder efter NÆSTEN samme princip som en benzinmotor.
Brændstoffet er dog stadig selv-antændende alene pga. kompressionen.