/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
egetræs bord
Fra : nørd
Vist : 644 gange
20 point
Dato : 22-10-11 18:06

hej.jeg har købt et gammelt brugt egetræsbord,som er temmeligt grimt på overfladen,hvordan får jeg det pænt igen,de 2 tillægsplader er bejset,det vil jeg gerne bibeholde,og er der noget jeg kan efterbehandle med så der ikke kommer varme pletter o.l,helst ikke lak da jeg gerne vil beholde det så råt som muligt.mvh betina

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 22-10-11 20:45

Hvad har det med "Bogholderi" at gøre?

Find en gruppe, hvor det er mere relevanr, så er du også mere sikker på at få et relevant svar.

Kommentar
Fra : lennarts.dk

Dato : 22-10-11 21:00

Det kommer helt an på, om det skal være med eller uden moms

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-10-11 23:24

Hvis du vil have det råt uden lak vil det også være sart. sådan er det nu engang.

Du kan pudse fladerne med sandpapir og trække dem med en ziehklinge.

Men der kræver håndelag og tålmodighed.

Puds ni ikke for dybt, så du går gennem fineren.

Kommentar
Fra : røskva

Dato : 23-10-11 07:41

Jeg går ud fra det er masiv egetræ,hvis ikke så pas på med at få slebet for dybt
ellers sliper du med rystebudser start med grov og end med en meget fin og som tidligere råd
brug ziehklinge i træets retning til det er passende glat.
Du kan købe voks beregn til egetræ det er blødt og polers ind/på træet
Du kan også gøre som for 100 år siden (efektivt & biligt men skal gøres noget oftere afh slidet)
Sæbespåner opløst i vand ca 500 gram til 1 litter rørt op til en tyk grød
(evt kom sæbespåner op i en lille dunk tilsæt vand ryst den 5-6 gange i døgnet efter 2 døgn er grøden klar)
Det grød/sæbe smøres på bordet med en klud måske flere lag efter ønske
Bordet kan så poleres (bliver ikke blankt men silkemat glat & modstansdyktigt)
Ubehandlet fyr gulve kan behandles på samme måde (TÅLER DOG IKKE AT DER SPILDES ROBEDE-SAFT)

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 23-10-11 10:26

Hej

Jeg vil anbefale at du stiller hele dit bogholderi - dvs. ringbind m.m. på det, så kan du ikke se om det er pænt eller grimt.

Hilsen

en bogholder

P.s. du har skrevet i en forkert gruppe.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-10-11 10:55

Egetæ bliver mørkt ved behandling med sæbe. Lad være.

Brug hellere en mat ikke fyldig interiørlak. Den ses ikke ,men giver nogenlunde beskyttelse.
Den fås med uv filter som hindrer at træet mørkner af sollys.
Det er noget andet med fyrretræ, som ikke indeholder naturlig garvesyre.

Kommentar
Fra : røskva

Dato : 23-10-11 13:18

Sludder sæbespåner farver ikke og sælges færdig oprørt bla i IDE møbler netop til behandlind af rå bordplader