/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Samliv / Spørgsmål
10  Trille7 350
Rådhusbryllup-offentlig adgang
Fra : lham
Vist : 1332 gange
50 point
Dato : 22-10-11 09:33

Mig bekendt er der for alm dødelige adgang til et bryllup i kirken ( globryllup ) gælder det samme hvis vielsen foregår på Rådhuset.
Der skal helst være henvisning til juridisk tekst.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-10-11 09:58

Fra Københavns Kommune

Citat
Forvent at der er flere par i venterummet samtidig. Giftefogeden kalder det enkelte par og deres gæster ind i vielsesrummet. Der er plads til ca. 40.

http://www.kk.dk/Borger/Borgerservice/Vielse.aspx

Men spørg på det enkelte rådhus.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-10-11 10:00

Citat
Mig bekendt er der for alm dødelige adgang til et bryllup i kirken ( globryllup ) gælder det samme hvis vielsen foregår på Rådhuset.

Ja

Citat
henvisning til juridisk tekst.

Den findes IKKE

Det er jo IKKE nogen RET du har - det er en mulighed...

Det er sandelig heller ikke alle der har ret til "globryllup" - det kommer an på HVEM der skal giftes

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 22-10-11 10:26

alle er i sin fulde ret til at overvære den slags. der kunne jo være nogen der havde vigtige informationer der skulle frem, som hvis en af parterne allerede er gift med en anden. den slags sker faktisk oftere end man tror.
og myndighedspersonen skal sørge forsamlingen om der er nogen der har indvendinger.
så ja, du må gerne gå ind til en andens bryllup.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 22-10-11 11:04

timare46

har du henvisning til en "lovtekst"

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 22-10-11 11:08

Som altid er det lettere at få tilgivelse end tilladelse, så smut du bare ind. Uanset lovtekst

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 50 point
Dato : 22-10-11 11:58

Der er ingen lov om hvem der har adgang til et rådhus bryllupsal. Det er noget kommunen selv bestemmer. Og de indvolverede bestemmer.

Du må ringe til den kommune hvor det skal foregå og spørge.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 22-10-11 12:10

Det handler ikke om jeg personligt har ret til "at møve mig ind" men det principielle i det ( faktisk et væddemål ) så måske skal det tolkes sådan at hvis det hverken er tilladt eller forbudt i gældende lov er det ikke ulovligt at gøre det, dvs brudeparret ikke "med lov i ånd " kan sortere "gæster" ved indgangen ??

Måske kan deenkelte via deres egne "skuffecirkulærer" være både lovgivende og udøvende men dog næppe udøvende magt i en sådan sortering

Kommentar
Fra : lham

Dato : 22-10-11 12:13

UPS
der skulle stå . den enkelte kommune

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-10-11 12:31

Citat
dvs brudeparret ikke "med lov i ånd " kan sortere "gæster" ved indgangen ??

Nej for der findes INGEN lov.....

Men hvad glæde har du dog ved at komme til bryllup hvor du ikke er ønsket

Jeg er slet ikke i tvivl om at de sagtens kan finde ud af at forbyde dig adgang (lov eller ej) - det er jo ikke et værtshus

Kommentar
Fra : lham

Dato : 22-10-11 12:50

Refi
iike mig-som skrevet er det jo et væddemål -og de skal normalt afsluttes !

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-10-11 13:36

Citat
Der skal helst være henvisning til juridisk tekst

Og den findes IKKE....

Så I må diskutere jer frem til hvem der har ret....

Det kommer jo an på hvordan væddemålet er formuleret

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 22-10-11 14:45

Når du f.eks bestiller en vielse på rådhuset er det dig der har bestilt lokalet fra kl. xxx til kl. xxx og så bestemmer du hvem der skal med ind i lokalet og overvære vielsen.
Andre folk kan ikke bare sætte sig ind i lokalet og være til stede.
Jeg syntes du skal ringe til borgmesteren i den kommune hvor du bor, og få dette bekræftet eller høre hvad man gør i den kommune hvor du bør.
Der står intet om det i ægteskabsloven eller i den kommunal forvaltningslov.

vic200

Kommentar
Fra : lham

Dato : 22-10-11 14:57

vic 200
jeg kontakter kontakter den relevante kommune næste uge , så det væddemål kan blive afklaret

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-10-11 15:59

Jeg håber ham du har væddet med bor i samme kommune, for reglerne kan være forskellige.

Problemet med folk i vieseslokalet er meget lille og derfor er der som regel ingen regler omkring det.

Så det er op til brudeparret om at bestemme.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-11 16:02

Der skal være mulighed for at protestere over en vielse...................og det kan kun lade sig gøre hvis der er adgang for "alle"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-10-11 16:41

Du kan da protestere alt det du vil - det hjælper da INTET hvis bryllupet er lovligt

Det var sgu da ikke godt hvis alle og enhver kunne forhindre diverse brylluper

Skulle det være ulovligt vil det blive ophævet under alle omstændigheder.......

At kirken bruger det er RENT religiøst

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 28-10-11 11:24

Tak for svaret granner01.

Har talt med den aktuelle kommune -Odense_
Der er fri gloadgang til borgelig vielse i Odense.( de mente forøvrigt det var gældende i alle kommuner )
Man kan dog ikke kontakte kommunen og få at vide hvem der skal vies hvornår ( tavshedspligt)
I kirken er " lysnig" afskaffet man kan derfor ikke rejse sig og rette indsigelse mod vielsen -i det hele taget ytre sig i vielseslokalet/kirken -det er "forstyrelse af den offentlige orden" og er en alvorlig strafbar handling.

Jeg vandt

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-10-11 11:31

Tak og godt for dig, det er altid en fryd at vinde et væddemål.