/ Forside/ Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 475
Feriedage - deltidsansat
Fra : FrejaFlop
Vist : 1225 gange
49 point
Dato : 16-10-11 16:02

Hej Kandu. Jeg skal holder ferieregnskab i min afdeling og der er bla. een som arbejder 4 hverdage om ugen. Hvordan holder jeg styr på personens ferie - en uges ferie er jo ikke 5 dage for denne person eller er det? og hvad når der holdes enkelte fridage. Er der nogle regler jeg kan følge for denne situation? VI taler om 5 ugers ferie årligt når man er på fuldtid. Denne person er på 30 timer ugentlig.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-10-11 16:17

Du optjener lige mange feriedage - om du er deltids eller fuldansat er underordnet

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 16-10-11 16:22

Hejsa,

2½ feriedag pr. måned!

Men hvorfor er du ansvarlig for lønregnskab, hvis du ikke har check på noget så elementært?

Bluesky

Kommentar
Fra : FrejaFlop

Dato : 16-10-11 17:20

Hej Kandu -jeg er ikke ansvarlig for lønregnskab - men skal holde styr på hvor mange dage hver især har tilbage af ferie og melde det videre til vores udenlandske ledelse, som ikke er 100% inde i reglerne for den danske måde at gøre det på. Så jeg ville bare være lidt på forkant med situationen og ikke gøre noget forkert - hverken for mange dage eller for lidt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-10-11 17:37

Du har 30 dage om året at "lege" med

5 uger af 6 dage

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-10-11 23:41

Hvis man kun arbejder 4 dage om ugen har man stadig 5 ugers ferie, men kun af 4 dage.

Hvis man holder enkelte feriedage tæller de kun hvis det ellers ville være en arbejdsdag.

Problemed bliver først svært hvis de 4 dage ikke er faste ugedage, for så er det ikke til at finde ud af om vedkommende har almindeligt fri eller ferie på en tilfældig dag.

Hun må så tvinges til at holde hele uger.

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 17-10-11 15:11

Øh
De gange jeg har været kort tid på et sted. Der optjente jeg da per dag jeg var der.
Så jeg eksempelvi stod med 3,7 fridage på ferietallonen.

Så det er vel ikke svært at finde ud af hvor meget personen optjener af feriedage per en arbejdsdag.

Det kan du se på link nummer to på denne google søgning.
http://www.google.dk/#sclient=psy-ab&hl=da&source=hp&q=hvoer+mangen+feriedage+optjener+jeg+per+arbejdsdag&pbx=1&oq=hvoer+mangen+feriedage+optjener+jeg+per+arbejdsdag&aq=f&aqi=&aql=1&gs_sm=e&gs_upl=1862l17186l0l17997l56l46l2l0l0l0l470l13135l0.4.13.15.9l44l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=2e967519281c008a&biw=1536&bih=744

Men man optjener samme antal feriedage. Da hvis man arbejder 3 dage, så tælles de to arbejdsfri dage med også.
Se side 6 til 7.

Eller
http://www.bpa-arbejdsgiver.dk/46498/
Ved spørgsmål nummer 6 er der et link til en feriedag-beregner
Numemr 6 ligenre dit spørgsmål.

Men hver opmærksom på at reglerne kan være ændret.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 18-10-11 10:22

Tag dig ikke af bluesky hvis du vidste hvor mange som sidder og laver løn uden at have den grundlæggende viden ville du undre dig - det betyder at der er masser af lønmodtager og arbejdsgiver der hver år bliver snydt, især når det kommer til feriepenge og pension.

Det er en af grunde til at jeg f.esk gerne ville have at det var bluesky der ordnet mit ferieregnskab for ved at sige at man optjener 2,5 dage pr måned har han lige givet mig 4 ugers sommerferie mod normalt 3 og jeg vil stadigvæk have 10 dage tilbage til resten af året.

Uanset om man arbejde 1-2-3-4-5 dage om ugen eller 1 time om måned optjerner man 2,08 feriedage. Det giver 24,96 som arbejdsgiver er ansvarlig for at oprunde hverår den 1. maj til 25 dage.

Det var det nemme, nu vil lønmodtager afholde den ferie som de har ret til. Vi antager at lønmodtager har været ansat i hele 2010 for så er det 25 dage optjent ferie med løn.

F.eks 3 ugers sommer ferie er 15 dage da en en ferieuge altid er på 5 dage uanset hvordan man normalt arbejder i en uge.

Når lønmodtager afholder en feriedage f.eks mandag og den normale arbejdsuge er mandag, tirsdag, onsdag, torsadag, må du ikke tænke på at regne en feriedage for en, for på den måde vil lønmodtager afholde og få udbetalt alt for meget løn under ferie.

Held og lykke med feriedage og især med at forklare en udlænding af ferie optjens i hele 2010 men først afholdes fra 1 maj 2011 til 30. april 2012.

Er det ikke kun den firma betalte ferie du skal sende til udlandet, skal du huske at alle har ret til at afholde 5 ugers ferie ferie, men at virksomheden ikke er forpligtet til at betale alle dage hvis de ikke har været ansat i hele 2010.

Flere spørgsmål om ferie, kom glad det er svært men det kan læres.