/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Spørgsmål om bornholmerure / standure
Fra : kianmj
Vist : 13543 gange
93 point
Dato : 15-10-11 20:11

Vi har arvet et bornholmerur og vi ved at det har gået, men nu da vi har fået det hjem til os går uret ikke mere.

Vi ved intet om uret eller hvordan den som sådan virker.

Så hvis uret på en eller anden måde skal "sættes i gang" eller hvis I har andre ideer til hvorfor uret ikke går mere, så kom endelig med mulighederne.

På forhånd mange tak!

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 15-10-11 20:17

Uret skal trækkes op enten med nøgle eller med at trække loderne op.

Hvis det har 2 hvad de ofte har, er det ene lod til uret og det andet til klokke værk.

Loderne trækker et gear.

Hvis uret skal gå skal man sætte pendulet i gang og lægge mærke til om lyden er symetrisk. Om det tikke ens når pendul svinger til højre og til venstre (det skal lyde ens i begge stillinger).

Jeg har et gammelt ur fra min mormor, der hele min barndom gik forkert. Efter det kom i kærlig behandling og for ur-pladen blev rettet. Går det perfekt. Det tog lige en aften at finde den fejl.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : kianmj

Dato : 15-10-11 20:21

Har prøvet at svinget pendulet men den dør ud ret hurtigt. Har du et forslag til hvad der kan være galt?

Kommentar
Fra : kianmj

Dato : 15-10-11 20:22

Lodderne er trukket op, kan de trækkes forkert op?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 15-10-11 20:25

Hvis uret tikker og det stopper kan det skylde at uret står skævt.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : kianmj

Dato : 15-10-11 20:25

Det lod der skal trække uret, lader ikke til at virke...hmm

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-10-11 20:28

Uret skal stå lodret i begge retninger som udgangspunkt.
Men skal måske justeres lidt ud af lodret.
Pendulet skal svinge ligemeget til begge sider.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 15-10-11 20:30

Hvis det er trukket meget stramt på under kassen kan det have svært ved at gå.

Prøv at være lidt tålmodig med pendulet og se om det kommer igang.

Er du sikker på at pendulet er monteret rigtigt?

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : kianmj

Dato : 15-10-11 20:39

Jeg er jo aldrig sikker på det, men mener da ikke rigtig at den kan sættes op anderledes. Uret står i vatter både den ene og den anden vej.

Skal de to lodder stå fuldstændig ens overfor hinanden og er det ligegyldig hvilket lod der kommer på den ene og den anden snor med krog?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 15-10-11 20:53

Ja normalt er lodderne lige tunge så det er normalt lige meget hvilket der er på hvilken kæde.

Har du prøvet er trække den storeviser på hel og se om klokken slår?

Det kan godt enkelte tilfælde være klokkeværket der bremser, tiden.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 15-10-11 20:56

Det kan også være at du ikke får svinget loddet nok ud.

Hvis du kan komme til at kigge ind til urværket, kan de se om tandhjulene bevæger sig rundt når pendulet svinger.

Hvis de ikke gør skal årsagen findes.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : kianmj

Dato : 15-10-11 21:05

Har prøvet at skubbe pendulet helt op mod indersiden af uret og resultatet er det samme, den dør ud. Nogle af hjulene bevæger sig, dvs den i midten bevæger en anden , mens de hjul der holder snoren til selve urværket ikke lader til at bevæge sig. Klokken slår, når den står på hel.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 15-10-11 21:12

Så er der noget der virker...

Så tager du pendulet af, hvis du kan det.

Når det så er gjort, kan du bevæge den lille pendularm, når du gøre det fra side til side skal du kunne høre uret tikke. Hver gang du når til modsatte side af sidst det side "tik", Det er kun i yderpositioner der komme tik lyd.

Kan du får det til det ?

Kommentar
Fra : kianmj

Dato : 15-10-11 21:17

Ja, de tikker :)

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 15-10-11 21:21

Så nærmer du dig at der er noget der virker.

Nu skal du monterer pendulet igen.

Denne gang skal du så tjekke om tik lyden kommer når afstanden fra stilstand til hver side er ens.

Det du herved tjekker er om pendul armen er bøjet.

Tik lyden skal komme i samme afstand fra center i begge sider.

Kommentar
Fra : kianmj

Dato : 15-10-11 21:30

Er lidt i tvivl om hvordan det rent faktisk skal lyde, for der er noget der tikker når armen svinger og det virker til at være sådan ret ens mht afstanden.

Kommentar
Fra : kianmj

Dato : 15-10-11 21:36

Ved nærmere observation, lader det til at den faktisk klikker midtvejs cirka, i stedet for hver side.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 93 point
Dato : 15-10-11 21:36

Det skal lyde helt ens.

Du kan også prøvet noget andet Hvis du svinger penlduet så den tikker til begge sider.
Så skal du holder godt øje med den side hvor det tikker sidste gang før uret stopper.

Nu lægger du lidt under uret så hele uret vippes lidt væk fra (uret skal læne sig lidt væk) den side hvor det sidst sagde "tik".

Sår prøver du igen med lidit mere under, til uret går af sig selv.

Det er ikke helt unormalt at et ur skal stå lidt skævt. Men det kræver lidt at finde ud af til hvilken side...

Kommentar
Fra : kianmj

Dato : 15-10-11 21:39

det prøver jeg lige, tak

Godkendelse af svar
Fra : kianmj

Dato : 15-10-11 21:40

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 15-10-11 21:41

Du skulle have ledetråde nok til at stille uret lidt skævt så det kan gå af sig selv.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 15-10-11 21:45

Når det lykkes at få uret til at gå og det har gået stabilt nogle dage.
Kan man rette pendul ophænget.

Når dette så er rettet, korrekt, kan opklodsningen af uret fjernes.

Men det er vigtigt at få uret til at gå korrekt inden man begynder at rette ophæng.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-10-11 22:05

nu er det bestemt heller ikke uden betydning hvordan uret er blevet transporteret. hvis det har ligget ned og er blevet udsat for kraftige rystelser fra f. eks vejbump, kan det godt være gået af led. der er mange små lejeskåle hvor akslerne kører i og en af dem kan have forskubbet sig.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-10-11 22:23

Hjemme havde vi et stort vægur med pendul, nederst ind mod væggen var der et par justereskruer så man kunne indstille optimalt.

Kommentar
Fra : lolik

Dato : 18-03-20 21:09

hej! Jeg har læst jeres spændende diskussion, fordi jeg står med den problematik, at mit nyanskaffet uret går for hurtigt. En af jer har skrevet, at uret skal stå i vatter. Kan det være, at det er derfor mit går forkert (jeg kan se, at den er ikke i vatter)

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-03-20 21:20

Hvis det er et ur med pendul, sidder der sikkert en møtrik under pendul på et langt gevind.

Ved at sænke pendulets klods (ved ikke hvad man kalder dette) bliver frekvensen lidt mindre og ur går langsommere, ved at spænde møtrik så pendulet kortes, vil det går hurtigere.

Det er dog vigtigt at lave målinger over flere dage, så man kan se hvormeget der skal ændres.
Processen kræver lidt tålmodighed...