/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Udlejning af ejerbolig - Skat
Fra : Sind_Syggo
Vist : 1492 gange
50 point
Dato : 02-10-11 14:31

Hej Alle

Jeg har læst lidt rundt på nettet og herinde uden at få 100% svar.

Situationen er følgende:
Min familie og jeg bor i en ejerbolig, da denne er for lille, har vi købt en større bolig og vil udleje vores "gamle" hus.

Herunder et lille regnskab:
Husleje: 5.500,-
Pr. år: 66.000
==========
Bundfradrag: 24.000
Skat af restende: 42.000
-----------------------------

Nu kommer spørgsmålene.

Skal jeg nu bare skrive de 42.000,- ind på forskudopgørelsen under kapitalindkomst?

Er det ikke nok at regne med huslejen, skal jeg også tage højde for Vand/Varme/El/Renovation etc. Selvom lejer bare betaler dette ved siden af?

Jeg håber at reglerne er som ovenstående, men har dog min tvivl. Vi bor jo i Danmark

Skal jeg gemme regnskab 5 år?

Og kan det overhovedet svare sig med bundfradrag ordningen, hvis man også beskatte af EL/Vand/Varme/Renovation som lejer indbetaler til, men selvfølgelig kun hvad det reelt koster?

På forhånd tusind tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-10-11 15:46

Dit regnestykke holder ikke - hvor har du det fra ?????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-10-11 15:49

Citat
skal jeg også tage højde for Vand/Varme/El/Renovation etc. Selvom lejer bare betaler dette ved siden af?

Så vedkommer det da ikke dig

Citat
Skal jeg gemme regnskab 5 år?

Hvilket regnskab ?

Kommentar
Fra : Sind_Syggo

Dato : 02-10-11 15:56

Hvorfor holder mit regnestykke ikke?
(5500 i husleje pr. måned * 12 = 66.000 om året. 24.000 i bundfradrag dvs. skattepligtig indkomst = 42.000)

Ang. Vand/Varme etc. så spørger jeg om dette også skal regnes som indkomst, selvom der selvfølgelig kun betales hvad det koster.

Angående regnskab. Hvis man skal holde regnskab og have udvidet selvangivelse, skal man jo som standard gemme regnskaber 5 år tilbage.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-10-11 16:05

Der er andre udgifter . Ejendomsskatter mv . Du skal redegøre for ejendommen i selvangivelsen. Bla a. for ikke at beskattes af lejeværdi af ejen bolig.

Feltet er noget svært, så du må anbefales at konsultere en revisor med check på den slags.

Kan du svar kan være meget gode, hvis det gælder lægning af lagkage. Men de duer ikke i bindende økonoiske forhold, eller om helbred. Alt for mange svare bare efter de regler som de håber på gælder eller tror gælder, uden at de har nogen reel viden.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-10-11 16:06

forbrugsafgifter skal du ikke regne med. det er jo ikke en indtægt du har. det er kun indtægten du beskattes af.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 02-10-11 16:08

Er du sikker på, at bundfradraget ikke kun gælder for sommerhuse. Du skal passe på ved udlejning, hvis du vil flytte tilbage til huset. Et lejemål er uopsigeligt fra udlejers side, med mindre lejer ikke betaler huslejen. Et midlertidigt lejemål gælder ikke i retten i følge lejeloven.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-10-11 16:34

Bundfradraget gælder KUN hvis det er en "kortere" udlejning (en del af året) - så det kan du slet ikke bruge.....

Du skal lave "regnskab" for ejendommen...

Alle renteudgifter, ejendomsskatter, rep. osv. kan fratrækkes (i grove træk) - resten er SKATTEPLIGTIGT.

Så glem dit "simple" regnestykke - det holder ikke.....

Kommentar
Fra : Sind_Syggo

Dato : 02-10-11 16:44

@trimare46: Nej det mener jeg heller ikke, men syntes bare jeg havde læst det på skat.dk

@transor: Ja, det bliver nok nødvendigt med en revisor. Det er bare frustrende at det skal være så besværligt. Ville være dejligt hvis man sagde indtægt - fradrag = beløb som skal beskattes også kunne man ellers betale sin ejendomsskat, realkreditlån etc. som hvis man boede i huset.

----------- Sakset fra Skat.dk -----------
Regnskab og selvangivelsen

Når du har regnet dig frem til det skattepligtige beløb, skal du oplyse beløbet på din årsopgørelse. Beløbet skal stå som kapitalindkomst, hvis du ejer din bolig, og som personlig indkomst, hvis du lejer din bolig. I vejledningen Skatten 2010 kan du se hvor i årsopgørelsen, du skal oplyse beløbet.

Du skal lave et regnskab (en opgørelse), jævnfør eksemplerne i vejledningen, som du kan vise, hvis SKAT beder om det.
---------------------------------------------

Kommentar
Fra : Sind_Syggo

Dato : 02-10-11 16:46

@refi: Hmmm, tak for svaret. Revisor here I come.

Nogen der kender en billig/god revisor indenfor dette område i Nykøbing F. og omegn?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 50 point
Dato : 02-10-11 17:00

Forhør dig hos "folk" i området.....- De ved bedst....

PS...

Den billigste er IKKE altid den bedste..

PPS

Til EEN udlejning behøver du nu ikke nogen revisor - http://www.tax.dk/beregn/udlejning11.php

Du må stå op i nat hvis det skal være gratis (01:30 - 05:00)

Godkendelse af svar
Fra : Sind_Syggo

Dato : 02-10-11 17:16

Jeg giver dig point'ne refi, da du har været mest aktiv og har givet gode input.
Men tak til jer andre også.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 02-10-11 17:20

Du skal ikke have revisor og alle de svar du har fået er ikke 100% korekte.
Skriv evt til mig private mail, så skal du få svar.
Jeg har selv udlejet værelser, lejlighed og villa i de sidste 25 år.

hawaii7