/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Behandlingsgaranti
Fra : Nordsted1
Vist : 952 gange
110 point
Dato : 02-10-11 08:55

I august fik vi et brev, hvor vi fik en tid til en forundersøgelse i januar 2012, denne fik jeg via behandlingsgarantien ændret til et privathospital så vi kom hurtigere til.

Nu drejer dig sig om en anden operation - hjertet - hvor vi har fået en tid til forundersøgelse 17.11.11,
det synes jeg også er lang tid at vente, men når jeg læser brevet til indkaldelsen, står der ikke noget om behandlingarantien på en mdr.??

Er det ikke en fejl??

Når jeg læser her http://www.hexedoktoren.dk/behandlingsgaranti-hvordan-er-reglerne-for-sygehusvalg-behandlingsgaranti-og-ventetid.aspx

Står der bl.a.

Citat
•2 uger til forundersøgelse (hjerte)
•2 uger til operation

Eller er det måske med vilje, at de har undladt at oplyse om det, i håbet om at patienten dør inden, så de kan spare samfundet for en udgift til en operation??

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 02-10-11 09:31

Jeg synes også, det lyder som lang tid at vente.

Citat
Hvis du i dit behandlingsforløb oplever at vente længere end de maksimale ventetider foreskriver, kan du gøre flere ting.

- Kontakte den afdeling du er henvist til
- Kontakte patientvejlederen på det sygehus du skal behandles/bliver behandlet på. De vil kunne hjælpe dig med en afklaring af, om ventetiderne overskrides
- Kontakte din egen læge som også har mulighed for at tage kontakte til den afdeling du er henvist til.

Citatet er fra:
http://www.sst.dk/Behandlingsforloeb%20og%20rettigheder/Ventetider/Ventetider/Overskridelse%20af%20ventetid.aspx

Håber bestemt for dig/jer, at ventetiden kan blive kortere. Den mest frustrerende tid, der findes, er ventetid

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-10-11 09:37

Både og - den er LIGE på grænsen

Citat
for hver forundersøgelse lægges der to uger til den samlede ventetid. Hvis der fx skal foretages en røntgenundersøgelse inden den egentlige behandling, må ventetiden være 1½ måned.

Yderligere kan der så være den SAMME ventetid andre steder - og så er der jo ikke meget ide i at skifte....

Forundersøgelser gælder KUN på offentlige sygehuse og enkelte privatsygehuse der samarbejder med den pågældende region...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-10-11 09:37

En lille advarsel.
Hvis du kalger til patientklagenævnet vil behandlingsforløb m.m. stoppe til
klagen er behandlet og afgjort. Det kan tage mere end 12 måneder.
Så er der rimelig stor sikkerhed for at patienten dør i mellemtiden.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-10-11 09:45

Jeg må lige have den i Jørgen Klevin udgaven - skåret ud i pap -

Et hospitalt har taget en ct-scanning, resultatet er sendt videre til et andet hospital, der skal afgøre hvilken behandling der er bedst - der går 17 dage før vi får "dommen" papirene er blevet glemt undervejs (men hospitalet der foretog scanningen havde fortalt os, at der skulle yderligere behandling til)..

Vi ved nu hvilken behandling det er, men alligevel er det kun en samtale patienten skal til den 17.11

Ups Teil, det vil jeg bestemt ikke risikerer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-10-11 09:51

Citat
resultatet er sendt videre til et andet hospital, der skal afgøre hvilken behandling der er bedst

Citat
Vi ved nu hvilken behandling det er

Du modsiger dig selv

Det første er en forundersøgelse...
Det sidste er behandling....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-10-11 09:53

Hvis det brevet drejer sig om er forundersøgelsen der så skal udmunde i en behandling er det de 1½ måned vi taler om.....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-10-11 13:22

Refi jeg får muligvis ikke formuleret mig rigtigt - det har været noget af en prøvelse de sidste par måneder.

1. ct-scanning på et hospital, der kan fortælle, at der skal en behandling til, men at det er et andet hospital der skal afgøre hvilken behandling der er bedst.

2. 17 dage senere får vi besked om hvilken behandling der er bedst. Ikke pr. brev men en læge der lige kommer susende forbi, inden udskrivningen

3. vi får indkaldelse til en forundersøgelse på det hospital der skal forestå operationen.

Og så må det så være 1,5 mdr???, selv om det selvsamme hospital allerede har oplyst behandlingsformen ---

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-10-11 15:03

Citat
Og så må det så være 1,5 mdr???, selv om det selvsamme hospital allerede har oplyst behandlingsformen

Ja - det tror jeg....

At en læge i "forbifarten" har fortalt jer "behandlingen" skyldes nok mere at i kun har hørt det I HELST ville høre - mon ikke det mere har været en forklaring på hvad den FORMODEDE behandling ville være.

Jeg har svært ved at tro en sygehuslæge på EET sygehus tager stilling til hvad et ANDET sygehus vil gøre....

Min "formodning" siger mig vi taler om Hillerød som enten det ene eller det andet sygehus

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-10-11 15:44

Refi, får du mails til denne tråd, jeg gør ikke

Citat
At en læge i "forbifarten" har fortalt jer "behandlingen" skyldes nok mere at i kun har hørt det I HELST ville høre - mon ikke det mere har været en forklaring på hvad den FORMODEDE behandling ville være.

Jeg har svært ved at tro en sygehuslæge på EET sygehus tager stilling til hvad et ANDET sygehus vil gøre....

Nææ sådan hænger det desværre ikke samme

Ja, der er tale om Hillerød, de tager ct-scanning, men sender billederne til Gentofte, som så tager stilling til den videre behandling, på forhånd havde vi fået fortalt hvad billederne sagde, nemlig at der var åreforkalkning i krandspulsåren, men at den videre behandling bliver foretaget på Gentofte, og derfor skulle Gentofte udtalelse sig om hvilken behandling der var bedst.

1. medicinsk behandling
2. ballonudvidelse
3. bypass

Der kom så lige en læge susende forbi ved udskrivningen i tordags, og fortalte at Gentofte havde sagt at bypass var den bedste løsning - vi havde håbet på noget mindre drastisk... og nu venter vi så på at komme til på Gentofte den 17.11--- lang tid at vente synes vi

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 02-10-11 16:15

Ja - har lige fået

Hmmm.

Den er lidt "kringlet"

Hvis Gentofte allerede har taget en beslutning - hvorfor så forundersøgelse ????

Mon ikke Gentofte "blot" har sagt at det var det mest sandsynlige....

Gentofte er jo hjertecenter...

Citat
vi havde håbet på noget mindre drastisk

Ingen grund til panik - dem foretages der 10 af OM DAGEN

PS...

Det hele kunne jo skyldes at der ikke er plads andre steder - der er trods alt kun 5 i DK der er hjertecentre og har de andre endnu længere ventetider hjælper det jo fedt

PPS

Går det helt galt så "fald om" og drej 112 (nå det sagde jeg ikke, jeg tænkte det blot)

Når jeg "nærlæser" det hele ser det ud som om I burde komme under behandlingsgarantien - men den er lidt kringlet da det jo "kun" er 14 dage der skiller.....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-10-11 16:22

Jeg har ikke fået mail endnu

Jeg vil ringe til Gentofte i morgen, jeg kan jo håbe på at det "bare" er endnu en fejl i systemet

Den med at ringe 112, har jeg prøvet http://www.kandu.dk/Spg158012.aspx

Citat
Når jeg "nærlæser" det hele ser det ud som om I burde komme under behandlingsgarantien - men den er lidt kringlet da det jo "kun" er 14 dage der skiller.....

Nå jeg læser i mit link, ser det ud som om der er en anden garanti for cancer/hjertepatienter??

(to uger)????

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 02-10-11 16:25

Jeg får også mails til tråden - har du mon Blacklistet dig selv ???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-10-11 16:31

Hø hø Pifo... det kan trådstarteren ikke --- nu har jeg fået en enkelt sølle mail, så måske tdc har haft problemer

Måske jeg skal tage patienten ud i bilen, køre til Gentofte, og smide vedkommende på fortorvet, og så ringe 112 --- det er sgu da lige før

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 02-10-11 16:41

jeg er hjerteopereret på Gentofte. De er eksperter i at omgå ventetiden. De fortæller en mundtligt at man skal opereres men skriver det ikke i journalen. først når beslutning om operation står i journalen begynder ventetiden. og for at trække operationen yderligere ud blev jeg indkaldt til en samtale hos en læge med meget begrænset viden om hjerter, og han vidste ikke en gang hvad jeg fejlede(havde ikke læst journalen).

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-10-11 16:51

Citat
Nå jeg læser i mit link, ser det ud som om der er en anden garanti for cancer/hjertepatienter??

og visse hjertesygdomme

Så der er sikkert "visiteret" til at det "kan" vente, men det kan naturligvis være svært for de "involverede" at forstå...

Prøv at henvende dig til Gentofte og stil dig "uforstående" for datoen da du har læst noget andet - som sagt kan det jo være svært at vurdere uden EGEN undersøgelse og "blot" pga. udtalelser og billeder fra et andet sygehus.

Det er næppe en "smutter" men det kunne jo fremme ekspeditionen

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 02-10-11 17:06

Citat
Måske jeg skal tage patienten ud i bilen, køre til Gentofte, og smide vedkommende på fortorvet, og så ringe 112 --- det er sgu da lige før

Ja, så kan du da hurtigt blive slettet i hans / hendes aftenbøn

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 04-10-11 08:28

10 år med VKO og sundhedsvæsenet er brudt sammen.

det er godt at vi har fået en ny regering, forhåbenligt vil ventetiderne falde fremover.

Godkendelse af svar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-10-11 12:50

Tak for svaret refi. og den blev mere kringlet hen ad vejen, da jeg først fik ringet rundt. Man kan komme til i Varde indenfor 2 uger, men i mellemtiden blev der holdt konference pga min opringning, så nu vil Riget prøve at lave den ballonudvidelse, som de normalt udfører i Gentofte. Til gengæld er Gentofte ikke det førende hjertecenter, for de laver ikke bypass der