/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Giftig stueplante ?
Fra : lham
Vist : 2700 gange
100 point
Dato : 26-09-11 17:33

Kommentar
Fra : gotti

Dato : 26-09-11 18:01

Crassula arborescens Trækrassula Ugiftig til lidt giftig

http://www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/anlaeg_og_inspiration/676.html

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-09-11 18:06

Hvis du er i tvivl, så smider du da bare planten ud, eller stiller den et sted, hvor barnebarnet ikke kan nå den.

Med børn/børnebørn på den alder, så skal man have et øje på hver finger.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 26-09-11 18:38

gotti
så er spørgsmålet jo lige om den på billedet som svarer til den virkelige er en Crassula arborescens Trækrassula Ugiftig til lidt giftig ?

ans-
den er temmelig stor og vil være extrem farlig hvis den kom i højden og væltede-
måske nærmere "en finger i hvert øje "

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 26-09-11 18:46

På Dansk = et PENGETRÆ
Kender ikke virkningen af det, men min kat har kun sat tænder
i det ENGANG___og aldrig mere..

http://www.kandu.dk/spg99046.aspx

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 26-09-11 19:01

Citat
Det er spændende, når det lille barn begynder at undersøge omgivelserne med munden. Så længe hun nøjes med at putte bladet i munden, så tror jeg ikke at der sker noget. Jeg har set angivelser af, at skildpadder og øglen skægagame har godt af et fodertilskud i form af Paradistræ.

Men snart begynder hun at bide hårdere, og så kommer der måske noget afføringsvirkning ind i billedet.. Mange planter har indholdsstoffer, der virker afførende.

Jeg vil foreslå, at I sætter planten op på et eller andet, så jeres datter ikke tager blade af planten.

Venlig hilsen
Jens Solvang

Citatet er fra:
http://www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/0/2AE21AC6A229FDF5C1257466006A608A!OpenDocument&Print=1

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 100 point
Dato : 26-09-11 19:01

alle andre steder jeg har læst lige nu- står der at de ikke er giftige indtil jeg nåede hertil:

http://www.plantetorvet.dk/plantezoom.php?planteid=3856

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 26-09-11 19:12

Altså, hvis man får afførende virkning, så ville jeg da også betegne det som giftigt - men det er nok et definitionsspørgsmål.
Er man i tvivl, så lad være.....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-09-11 19:25

Barnebarnet kan altså godt lære, at et nej betyder nej...

Vil du også flytte haveplanterne, sikkerhedslåse på skuffer/skabe, hjørnebeskyttere på sofabordet mm, sætte alt op i højden??

Selvfølgelig er der noget som sikkert bliver fjernet, men nok mest noget af værdi, som i ikke vil risikerer en tur på gulvet, men alt andet ville jeg ikke flytte rundt på, som sagt barnet kan godt lære det

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 26-09-11 19:47

Citat
Barnebarnet kan altså godt lære, at et nej betyder nej...

ENIG = men sig det til andre i det Lille Danmark
BØRN skal absolut have det ind PÆDAGOGISK
nu omdage, og forklar så lige DET, til GUT på knap 2 år

Jeg åd regnorme som lille, og fik ikke andre skader end 3 uger på Hospitalet/
og hjemve´
fordi de havde mistanke om andre orme i min mave
----

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-09-11 20:06

Ingen grund til at være pædagogisk hvis planten er giftig - nej betyder nej -

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-09-11 21:02

Citat
På Dansk = et PENGETRÆ

Eller paradistræ.

Jeg er helt enig med Nordsted1.
Der var ingen der rendte rundt og flyttede planter o.l. da jeg og mine søskende var børn, heller ikke da mine egne børn var små.
Både min mor, min mormor og min farmor havde massevis af potteplanter, ingen af os har nogensinde bidt i dem.

Min mor påstår, at jeg også har spist en regnorm da jeg var lille, uden at blive syg eller indlag.
Men jeg fik en omgang dårlig mave efter at have spist tulipaner.

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 27-09-11 06:08

Tak for svaret smuller54.
linket videresendt til min datter