/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Vittigheder / Spørgsmål
10  Tilde38 720
Kaproning
Fra : ferik
Vist : 1323 gange
500 point
Dato : 22-09-11 20:24

? mon dette er en sandfærdig fortælling:

Kaproning: en offentlig og en privat virksomhed

En offentlig og en privat virksomhed aftalte at dyste i kaproning i en
otter.
Begge mandskaber trænede længe, og da dagen kom, var begge hold "fit for
fight".

Alligevel vandt den private virksomhed med en hel kilometer.
Moralen røg helt i bund hos den offentlige virksomhed, og den øverste
ledelse besluttede, at næste år skulle man vinde.

Der blev nu nedsat en projektgruppe til at undersøge problemet. Gruppen
fandt efter mange undersøgelser ud af at de private, helt uhørt, havde otte
mand til at ro og en til at styre, mens det offentlige havde en mand til at
ro og otte til at styre.
I denne tilspidsede krisesituation viste ledelsen betydelig handlekraft.

De fik straks fat i et konsulentfirma, som skulle undersøge det offentliges
struktur, og eksperterne kom efter mange måneders arbejde til den
konklusion, at der var for mange til at styre og for få til at ro. På
baggrund af konsulentrapporten blev der straks foretaget ændringer i
holdopstillingen.

Man havde nu fire styrmænd, tre overstyrmænd, en styreleder og en roer.
Af motivationshensyn indførte man desuden et pointsystem for roeren : "Vi
vil udvide hans ansvarsområde og give ham større indflydelse".

Året efter vandt de private med to kilometers forspring.
Den offentlige virksomhed fyrede straks roeren på grund af det dårlige
resultat, men udbetalte dog en bonus til ledelsen i erkendelse af det store
arbejde der blev udført.

Der blev udfærdiget en ny analyse fra konsulentfirmaet, som konkluderede at
man havde valgt den rigtige taktik, og at motivationen også var i orden.
Dermed måtte det være materialet der skulle rettes på.

Således er den offentlige virksomhed i dag ved at udvikle en ny bådtype....

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 22-09-11 20:35

Jeg vil tro det er en sandfærdig historie.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-09-11 20:47

gammel historie

Accepteret svar
Fra : vith

Modtaget 500 point
Dato : 22-09-11 21:53

Denne skulle også være sandfærdig:

Regeringens IQ-test af oppositionen

Lederen af rød blok, Helle Thorning, forbereder sig på at holde sig lige så godt ved magten, som lederen af blå blok, Lars Løkke, har formået i mange år. Så hun beslutter sig til at spørge ham til råds - dog efter mange betænkninger.

Helle: Du Lars, hvad gør du egentlig for at holde dine folk på taburetterne?
Lars: Jamen, vi har en fin intelligens-test, som jeg bruger til at holde folk skarpe.
Helle: Vil du fortælle mig om den?
Lars: OK -
I det samme kommer Lars Barfod forbi. Lars Løkke siger til Helle Thorning, at han vil demonstrere IQ testen, og spørger Lars Barfod:
"Du Lars, hvis dine forældre har et barn, og det ikke er din bror eller din søster, hvem er det så?" Der går et splitsekund, så svar Lars Barfod: "Det er mig".

Helle går nu til Villy Søvndal og stiller ham spørgsmålet: "Du Villy, hvis dine forældre har et barn, og det ikke er din bror eller din søster, hvem er det så?"
Villy tænker og tænker, men må give op. Han går hen og spørger nogle fra enhedslisten, men her får han heller ingen svar. Så går der et lys op for Villy. "Jeg spørger Margrethe Vestager, hun har stor succes lige nu, så hun må kunne svare på spørgsmålet".

Villy Søvndal får fat på Margrethe Vestager og spørger hende: "Du Margrethe, hvis dine forældre har et barn, og det ikke er din bror eller din søster, hvem er det så?" Margrethe svarer prompte: "Det er mig".

Glad går Villy tilbage til Helle og siger: "Nu kender jeg svaret på spørgsmålet - det er Margrethe Vestager".
Helle kigger hovedrystende på ham og siger så: "Nej Villy, det er ikke rigtigt. Det er Lars Barfod".

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 23-09-11 07:50

For lang tid siden hørte jeg en tilsvarende historie om nogle effektive japanske fiskere, der kunne gøre store fangster selvom de kun var 7-8 mand i deres båd.
En deputation blev sendt fra Danmark for at tage ved lære af projektet. Men det blev selvfølgelig også noget med overstyrmand og fyring osv. Fagforeningen var vist også indblandet. Endnu mere grotesk end ovenstående, Er der nogen, der husker den??? Den vil jeg så gerne have genopfrisket i detaljer?!

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-09-11 11:45

der må være en socialdemokratisk ledelse i den offentlige virksomhed.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 23-09-11 13:56

Der er blot lige 1 lille "detalje"etotter løb på Bagsvære sø går over 2 km. altså kan det være svære at komme 2 km. bagud, med mindre de hænger fast på starten.

Men et er måske her vi skal finde årsagen til hele misæren.

Det er ellers en gammel historie, men det bliver den jo ikke mindre interesant af, og den findes også som omtalt i flere variationer.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 23-09-11 14:01

Regeringens IQ test.

Den er suveræn - tak for en god latter.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 23-09-11 14:23

vith - den var morsom - den skal jeg huske

Godkendelse af svar
Fra : ferik

Dato : 23-09-11 19:02

Tak for svaret vith.

Kommentar
Fra : vith