/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvalp der spiser egen lort
Fra : maibritt69
Vist : 1045 gange
100 point
Dato : 20-09-11 13:52

Hej
Vi har fået en sød og dejlig schæfertæve. Hun er nu næsten 1 år. Den største last er at den er begyndt at spise sin egen afførring. Det er frygtelig ulækkert.
Hvorfor gør den det ?
og hvad kan vi gøre ved det?
Mvh Maibritt

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 20-09-11 14:05

Prøv at ringe til en dyrlæge (hvis i har en i har brugt før) de kan nok give lidt råd og vejledning i tlf.

Den dyrlæge jeg benytter er rigtig flink til dette.

Håber i får løst problemet, for som du skriver er det ret ulækkert.
Mit eget gæt er at dyret mangler et eller andet stof i kroppen som den så kan få gennem "lorten" undskyld. ! Eller ( gæt) utryghed ved nyt hjem.

Men prøv dyrlægen, det andet er KUN gætværk.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-09-11 14:16

En lang smører

Spørgsmål og svar om træning, adfærd og problemløsning

Af Lise Lotte Christensen

Hunden spiser afføring

Spørgsmål:
Vi har en knap 1 år gammel hund som ind imellem spiser både sin egen og andre hundes afføring. Hunden spiser også afføring fra katte og pindsvin, hvis den får lejlighed til det.

Vi synes imidlertid ikke at det er særlig lækkert - faktisk er det ret ulækkert! Hvorfor gør nogle hunde dette? Mangler hunden noget i maden? Hvad kan vi gøre for at undgå det?

Svar:
Vi kan godt forstå, at I synes at det er ulækkert, men det er faktisk forholdsvis almindeligt at hunde spiser enten egen afføring eller afføring fra andre dyr.

Naturlig adfærd og "dårlig vane"
Det ligger faktisk i hundens natur at have interesse for fordærvede fødeemner. Tænk bare på de lækre kødben og tyggepinde, som mange hunde (til ejerens store irritation) omhyggeligt begraver i haven, og som hunden først efter mange dage eller uger i jorden graver op og fortærer med stor vellyst. En væltet skraldespand kan også byde på delikatesser, ligesom uglegylp eller en frisk hestepære spises i hast. Lækkert!

I nogle sammenhænge er det endog hensigtsmæssigt for hunde at spise afføring. Mens tæven har små digende hvalpe, stimulerer hun dem til at have afføring, ved at slikke dem på maven og omkring endetarmsåbningen, og spiser i den forbindelse hvalpenes afføring. Muligvis fordi "hulen" skal holdes ren og fordi andre rovdyr (i naturen) ikke skal får unødig fært af hvalpenes tilstedeværelse. Når hvalpene, i tre ugers alderen, begynder at bevæge sig uden for hulen, hvor de også begynder at besørge, ophører denne adfærd imidlertid.

Mangler hunden noget?
Vi har spurgt flere dyrlæger som samstemmende siger, at det er en skrøne, at hunde spiser afføring fordi de mangler specifikke næringsstoffer i maden. Hvis hunden får et godt fuldfoder tilpasset hundens alder og energiforbrug, så skulle den være dækket ind. Der kan være fysiske årsager til adfærden, som f.eks. en dårligt fungerende bugspytkirtel, men det er sjældent tilfældet.

Vi kan altså konstatere at der i de fleste tilfælde er tale om naturlig adfærd, som vi mennesker finder meget utiltalende. Da adfærden også kan indebære en øget risiko for bl.a. parasitære sygdomme, anbefales det at vi forsøger at begrænse adfærden.

Er hunden sulten eller keder den sig?
Adfærden ses nogle gange hos understimulerede hunde, der går i hundegård hvor afføringen er tilgængelig. Man gætter på, at adfærden i den situation hænger sammen med kedsomhed.

Nogle hunde har stor ædelyst og disse hunde kan med fordel fordres med et fiberrigt foder, da det giver en større grad af mæthedsfornemmelse. Tal med dyrlægen om hvilket foder, der passer til netop din hund.

Det er en god idé at give hunden flere, mindre portioner foder hver dag. Det kan få hunden til at føle sig mere mæt. Og hvis en del af foderet bruges til træning eller anden aktivering får den også noget at tænke på i løbet af dagen. Hundens daglige aktivitetsniveau - eller mangel herpå - samt mængden og brugen af foder, skal derfor også tages med i problemløsningsplanen.

Få styr på den uønskede adfærd
Jo yngre hunden er, jo nemmere er det at ændre hundens adfærdsmønstre, og det gælder også denne adfærd. Her følger nogle råd som virker, hvis du er konsekvent og følger dem omhyggeligt.

Opdel hundens madration og giv hunden mad flere gange om dagen. Sørg for at du fodrer din hund den rigtige mængde i forhold til alder og aktivitet. Det vil bevirke at den er mindre sulten og måske mister interessen for at se sig om efter andet spiseligt.
Lad hunden arbejde for føden. Husk på at kedsomhed også kan være årsagen til den uønskede adfærd. Lad hunden søge efter en del af dens tørfoder på græsplænen eller indenfor. Eller du kan komme maden i en bustercube eller aktiveringsbold. Brug også en del af foderet til den daglige træning. Det vil gøre hunden mæt og mentalt træt. Mange hunde har stor glæde af at "arbejde for føden" på denne måde.
Det uønskede adfærdsmønster skal brydes. Første skridt på vejen, er at forhindre hunden i at æde afføring i en periode. Dvs. at du skal sørge for at fjerne hundens afføring straks den har besørget - hver gang den besørger.
Hold øje med hunden, når du lufter den. Hvis du ikke kan afbryde hunden med en "nej!", når den viser interesse for afføring, så hold den i line når du lufter den. Du skal kunne gribe hurtigt ind, og hunden må ikke få succes med at spise afføring. I nogle tilfælde kan det være nødvendigt i en periode at anvende en mundkurv.
En aluminiums dåse med lidt småsten i bunden, kan bruges til at afbryde adfærden på afstand. Dåsen skal kastes på en måde så den forskrækker og afbryder hunden før den har tænderne i afføringen. Målet er altså, at hunden forbinder synet og lugten af afføringen, med forskrækkelsen. (Bemærk, at hvis hunden har ædt afføringen, så hjælper det ikke at skælde ud). Metoden må naturligvis ikke misbruges. Straks hunden afbryder sit forehavende skal det roses og belønnes.
Tal eventuelt også med din dyrlæge om tilsætte lidt jern eller monosodium glutaminat til hundens foder. Det kan få afføringen (fra dette foder) til at virke mindre attraktiv, set med hundens øjne. Bemærk, at dette alene ændrer ikke hundens adfærd. Det er i langt højere grad et spørgsmål om at samle op efter hunden, være opmærksom på hundens adfærd, aflede/irettesætte og rose på de rigtige tidspunkter og sørge for at hunden ikke keder sig.

http://www.netdyredoktor.dk/sw21670.asp

Velkommen til kandu

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 20-09-11 14:30

Det har den lært af sin mor, hun har gjort rent efter hvalpene. Du skal lære den ikke at gøre det, ved at fjerne det så den ikke kan komme til det.
Så lære den ja/nej, så du kan hindre den i at gøre det uden at blive gal eller måske voldlig, det vil nemlig have modsat virkning. Et alfadyr (leder) er nemlig usikker hvis den ikke kan styre flokken udenvold og raseri.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-09-11 15:23

Lav ting sammen med hende.
Gå til træning.
Få opbygget et godt forhold til hende, så hun får lyst til at være jer tilpas.
Så vil hun blive opmærksom på, at I ikke synes det er særlig lækkert, at hun gør sådan noget..
Og så lader hun da være.

Min egen Silke åd lorte fra heste, ræve, hjorte, katte og andre ubestemmeligheder da hun var ung... Men jeg har aldrig set hende æde sine egne lorte.

Er det i jeres have, hun spiser sine lorte? Så kunne det være at hun synes at I er for længe om at rydde op efter hende? Så må I rydde op lidt oftere..
Eller er det når I går tur? Helt nylagte lorte? Så kan I bare kalde hende til jer inden hun æder lorten..

En ny hund gør altid en række mindre hensigtsmæssige ting i den første tid. Det er en stor omvæltning at få en helt ny familie. I har brug for tid til at lære hinanden at kende. Derfor vil det være godt at gå til noget sammen..

Jeg tror bare at I stille og roligt skal stoppe hende og give hende en godbid i stedet.
Så vil hun hurtigt lære, at der vanker godbid efter lortning, og så vil hun da hellere have sådan en..

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 20-09-11 20:19

Man kan træne sin hund til at sidde stå apportere osv. Men at gribe ind i dens natur og ændre dens
adfærd er en misforståelse og dyrplageri, hvis man ikke kan udholde at se et dyrs adfærd bør man
holde sig fra det. Omkring os går mange mennesker rundt og æder sig fede, nogle har en vægt på
over 150 kg. Det er også ulækket at se på, men måske er det ikke meningen at de skal leve så længe.Vi mennesker skal ikke gribe for meget ind i naturen, og slet ikke for de uskyldige dyr.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-09-11 20:49

Rigtig fornuftigt indlæg/svar fra Nordsted1 og Lise Lotte Christensen.

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 21-09-11 10:18

Ikke andet end en(dårlig) vane som den vokser fra...

sørg for at holde øje med ham, og fange ham i gerningsøjeblikket. Sig stærkt fra.

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 21-09-11 17:39

Det kan være noget så simpelt som B-vitamin mangel. Prøv at give et tilskud det har jeg selv gjort med rigtig god effekt. Et råd jeg fik af en gammel erfaren dyrelæge jeg kendte engang

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 100 point
Dato : 21-09-11 21:04

Giv den ananas i maden- det skulle hjælpe har jeg hørt.

Og ellers - så det som der er andre der skriver- ryd op så hurtigt som muligt efter den.

Kommentar
Fra : livamix

Dato : 14-10-11 10:53

Ananas udskiller et stof i afføringen, som hunde ikke kan fordrage, jeg har selv gjort det ved en hvalp det virkede.

Det behøves ikke være noget moren har gjort fordi hvalpen gør det, det er noget med at han/hun ikke optager alle næring i foderet, og derfor spiser din hvalp det, det var det min dyrlæge sagde, det kan evt også hjælpe hvis du skifter til en anden hvalpefoder som han/hun bedre kan optage i kroppen

held og lykke

Kommentar
Fra : maibritt69

Dato : 14-10-11 10:58

Jeg kan fortælle jeg har været i gang med ananas et par uger og indtil videre virker det fint. Det er kun sket et par gange vi har kunnet lugte at hun har haft snuden i afførringen.
Hun spiser ikke ananas hvis hun kan undgå det så jeg blender det og det blandes godt i fodret.
Tak for hjælpen alle sammen.
Mvh Maibritt

Godkendelse af svar
Fra : maibritt69

Dato : 14-10-11 11:01

Godt svar. Det har hjulpet os meget.
Mange tak