/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Fliser på halm.
Fra : jesper.s
Vist : 1110 gange
100 point
Dato : 07-09-11 15:03

Hej.

Jeg har fjernet de gamle fliser på mit badeværelse (vægge). Da fliseklæberen mm. kom væk, er der halmvæg uden på betonvæggen, halmvæggen er ca. 3 cm tyk. Huset er bygget i 1934. Kan jeg sætte nye fliser op på halmvæggen? Den er ikke porøs eller noget, den er meget hård, og ser pænt glat ud.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-09-11 15:35

Halmvæg !!!! På beton !!!

Tror du tager fejl

Husets alder taget i betragtning tror jeg det er en let skillevæg.
dengang blev de lavet af et eller 2 lag brædder påsømmet rørnet og pudset med kalkmørtel.
Fliserne blev sat i mørtelen.
Da du tog fliserne ned fik du vel det enelag mørtel med. Nu serdu så rørene - tagrør og ikke halm-
Det andet bagved er puds . Rørnettet er for at forstærke pudsen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-09-11 15:42

Du kan være næsten forvisset om at der ikke er beton bag halmen, muligvis brædder sat uden på indermursten idet man ikke dengang brugte gasbeton eller leca........og yderst sjældent betonvægge til almindelige huse.
Noget siger mig at det for at følge bestemmelserne skal bygges op som et vådrum, dvs nye plader og membram bag fliserne, det kan andre fortælle Dig om.

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 07-09-11 16:35

Som beskrevet er der halm i ca. 3 cm tykkelse og ikke rør. Det er plader af halm der er sat op.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-09-11 17:25

Når du skriver så overbevisende , må det vel være sandt.

Hvis det er en ydervæg, må det vel være den tids isolering.
30 mm dårlig isolering er langt bedre end bare fliser på beton.

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 07-09-11 17:42

Ja, men kan jeg sætte fliser direkte på halmen, så klæberen holder?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-09-11 17:45

Sæt en stor glasplade på og Du har en virkelig flot væg

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-09-11 18:31

Fjern halmen
Hvis det er en ellers uisoleret ydervæg sættes 400 mm moderne isolering og sluttes med en vådrumsgipsplade. Derefter membram og fliser.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-09-11 20:23

det skulle vek ikke være træbeton der sidder der. men uanset om det er det ene eller det andet, duer det ikke at sætte fliser på det. du kan erstatte det med en fibergipsvæg. den er særdeles velegnet til at sætte fliser på.

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 08-09-11 05:23

For 3. gang. Det er plader lavet af halm.
Der sad fliser før, så hvorfor ikke igen? Skal man evt. smøre noget på først, så klæberen holder bedre?

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 08-09-11 13:21

Af din beskrivelse af væggen, er det helt tydeligt at det er træbeton, (som meget let på grund af udseendet, kan forveksles med halm) om man tidligere har fremstillet halmbeton??? Det ser mere ud som at dit badeværelse er af nyere dato end 1937. Din væg kan uden tvivl bære nye fliser. Men med hensyn til byggevedtægter osv. ???

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 08-09-11 17:07

Lad os lige se billeder af det halm... For halm presset til plader brugt under fliser i et vådrum lyder godt nok som en historie fra 1. April......

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 100 point
Dato : 08-09-11 21:19

Citat
Lad os lige se billeder af det halm... For halm presset til plader brugt under fliser i et vådrum lyder godt nok som en historie fra 1. April......

Huse fra dengang var altså ikke "født" med badeværelse, hvis endelig var det den rene luxus som ikke mange havde råd til, toiletter som vel havde indpasset sig som standard havde også tit bræddegulve og kalkede vægge i discountbyggeriet.

Man tænkte heller ikke dengang på "vådrum" på samme måde som i dag, hvilket betød at ved nybyggeri eller renovering blev der blot smækket fliser på den eksisterende væg og evt. fliser eller terazzo på gulvet, hvilket vi i dag vil betegne som rene dumheder i og med alle der skader der efterfølgende opstod.

Mht. lovgivningen i dag ville det ikke være tilladt at smække fliser op på omtalte "bonde-fedterøvs-væg" uden at bruge lovbefalede materialer og fremgangsmåder HVIS der gennem Teknisk Forvaltning var søgt om tilladelse til at lave nyt badeværelse, men det er nok tilladt at blot udskifte fliserne som her, så må man blot tage konsekvensen at prisen på huset falder når det skal sælges.

En murer vil sikkert sige at væggen skal pudses først, hvilket ikke er nemt da mørtelen skal KASTES ind på for at kunne sidde fast, det kræver et oplært håndelag.
Men han vil også sige som andre her i tråden, nemlig at lave det ordentligt ved at opsætte tætte plader.

Jeg vil tro

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 09-09-11 05:26

Tak for svaret LuffeA.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 09-09-11 17:12

Lad os nu lige se det halm.....