/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
At stille dignoser
Fra : snerose
Vist : 1180 gange
200 point
Dato : 07-09-11 07:55

Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber, I kan hjælpe mig med:

Må en pskykolog stille diagnoser, som evt. skal bruges i fx en ansøgning via kommunen? Jeg tænker på om de må stille en ny diagnose, selvom en psykiater har stillet personens diagnoser for år tilbage - må han så stille en ny eller ændre på psykiaterens?

Årsagen til, at jeg spørger, er at jeg mener, at der var en sag om en person der begik selvmord, hvor en psykolog havde stillet en forkert diagnose. Jeg så det i TV, hvor en psykiater i et interview fortalte, at psykologer ikke må stille diagnoser.

Er der nogle, der kan huske det ínterview og evt. kan linke det til mig?

Alle links modtages gerne ifb. med dette spørgsmål - mange tak

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 07-09-11 08:28

Ja, en psykolog må gerne stille diagnoser.

http://www.depnet.dk/universe5/mailbox/2843/default.aspx

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 07-09-11 08:30
Kommentar
Fra : pifo

Dato : 07-09-11 08:35

Som du kan se af de to links, jeg har sendt dig, så kan en psykolog godt stille diagnoser. Hvis en diagnose er flere år gammel, kan situationen jo godt ændre sig, så diagnosen også bør ændres.
Hvis ikke man mener, at diagnosen er rigtig, kan man jo bede sin læge om en henvisning til en anden psykiater, som så kan vurdere på ny.

Psykologer må ikke udskrive medicin - det er kun psykiateren, der må det.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 07-09-11 08:47

Citat
Psykolognævnet har i nogle tilfælde kritiseret psykologer for at have udtrykt sig så entydigt om en klients psykiske tilstand, at man kunne få den opfattelse, at psykologen havde stillet en endelig diagnose, skønt der var tale om forslag til en diagnose, som kun kunne stilles af en psykiater.

citatet er taget herfra:
http://www.pn.sm.dk/c.ny-design/0e.22Mapper.Sdrne/41.Beretninger/PNs.Beretninger/Beretn.02.03/Kap7.Tilsyn.Gen.htm#h.an

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 07-09-11 13:40

Man skal gøre sig klart at psykologer ikke er læger .
De må ikke behandle syge mennesker .
De kan ligesom du og jeg have en mening om hvad en syg person fejler.
Men den diagnose er ikke noget værd.

En læge som er specialist i psykiske sygdomme kaldes psykiater.

En psykolog har forstand på raske menneskers reaktion under forskellig påvirkning.
Han må ikke beskæftige sig med syge mennesker. Det ville være kvaksalveri.

Godkendelse af svar
Fra : snerose

Dato : 03-07-12 14:03

Tak for svaret transor.