/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kan man erstatte smør med olie i muffins
Fra : Jen_sen
Vist : 2882 gange
200 point
Dato : 06-09-11 15:51

Jeg vil bage makron muffins - men en i selskabet tåler ikke mæleprodukter.
Kan man derfor erstatte 200 g smør med 2 dl olie ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-09-11 16:03

Er det laktoseallergi kan personen forebygge med enzymer.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-09-11 16:09

Citat
Er det laktoseallergi kan personen forebygge med enzymer.

Ikke før lægen har godkendt det.

Kommentar
Fra : Jen_sen

Dato : 06-09-11 16:11

Tak for info - det besvarede bare ikke mit spørgsmål :)

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 06-09-11 16:13

Du kan sagtens bage muffins med f.eks. majsolie.
Find evt. opskrifter på nettet, som allerede er med olie
F.eks

http://grydeskeen.dk/bananmuffins/bagværk/
http://babylille.dk/opskrifter/laekre-chokolade-muffins-uden-maelk-og-aeg/

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-09-11 16:15

Citat
Ikke før lægen har godkendt det

Jo, medicinen findes i håndkøb.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-09-11 16:15

smør eller olie, ved ikke.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-09-11 16:15

Du kan erstatte smørret med olie, men da olie er 100% fedstof, mens smør er ca 80% fedtstof, resten er vand, skal du bruge ca 1½ dl olie og lidt vand i stedet for de 200 g smør.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 06-09-11 16:27

Forresten så er gulerodsmuffins supergode, og de bages ofte med olie i stedet for smør.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-09-11 17:20

Nemmest er at bruge en margarine i stedet. Men det skal være en margarine helt uden mælkebestanddele.

Ren olie kan også bruges. Smagsmæssigt og sundhedsmssigt er majskimolie ok i kager.
Det er da korrekt at smør indeholder noget emulgeret mælkerest. Det kan du ikke bare er statte med vand i opskriften. Men til muffins går det nok uden emulgeret vand.
Smør er normalt også med salt, men det er da nemt nok at erstatte.

De gode olier harsker ret let, så holdbarheden- også i fryser- er begrænset, hvis der ikke skal komme afsmag.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-09-11 17:25

Jeg plejer at bruge rapsolie i kager mv., det har en meget neutral smag, og er en af de "sundeste" olier.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-09-11 18:46

Både min mor og jeg har i mange år skiftet de 100 gr smør/margarine, som nævnes i bolle-opskriften, ud med 1 dl olie.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 06-09-11 19:59

ja olie virker fint

Accepteret svar
Fra : ElseR

Modtaget 200 point
Dato : 07-09-11 07:16

Jeg bruger efterhånden altid olie - rapsolie - når jeg bager kager. Bruger de samme opskrifter som jeg altid har brugt. Jeg bruger ca 1 dl olie for hver 100 g smør eller margarine eller vægtmæssig ca 75-80 %. Jeg kan ikke smage forskel, og det er meget lettere fordi du ikke skal blødgøre smør eller margarinen først.

Godkendelse af svar
Fra : Jen_sen

Dato : 07-09-11 07:20

Tak for svaret ElseR.