/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Farve på SH
Fra : Rytterknaegten
Vist : 853 gange
100 point
Dato : 06-09-11 00:35

Hej derude,
Exempel: har set et SH foto, hvor en enkelt ting eller person er i farve, har set det mange gange, er det et specielt program der laver det.

Mvh Rytterknægten

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 06-09-11 07:23

Der er da ingen farver på et sort hvis foto.
Sikke noget vrøvl.

vic200

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 06-09-11 07:34

Du kan bruge Photoshop. Der kan du lægge farve på et s/h billede, eller omvendt tage et farvebillede og vælge en ting ud, som skal forblive i farver og gøre resten til S/H

Kommentar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 06-09-11 08:02

Jeg har Photoshop Elements, kan jeg bruge det?

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 06-09-11 08:11

Jeg må tilstå, at jeg ikke har arbejdet med PE, men du kan jo prøve. Tag et farvebillede til en start. vælg så et område ud og se så om du kan ændre på farverne i det pågældende område. Hvis du kan det, så kan du også "trække farverne" ud af området - altså lave det om til S/H. Hele billedet skal gemmes som farvebillede.
Du kan også forsøge med et S/H billede, men så skal du begynde med at ændre formatet til farvebillede. Prøv så her, om du kan vælge et område ud og så lægge farver på det.

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 100 point
Dato : 06-09-11 08:14

Jeg så lige det lille videoklip her:

http://www.adobe.com/products/photoshopel/

Så ja, du kan godt gøre det med Photoshop Elements

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 06-09-11 08:24

Kig evt her:

http://www.youtube.com/watch?v=12xZ27UZa9E&feature=related

Dette er godt nok fra Photoshop, men måske kan du alligevel bruge det. Der ligger i øvrigt en mængde tutorials på Youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=zkz53vH3uSM&feature=related

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-09-11 14:37

Citat
Jeg har Photoshop Elements, kan jeg bruge det

Ja det kan du

Du skal bare lave et ekstralag af billedet (gøres i menuen oppe i øverste linie) , gøre det i baggrunden sort/hvid og så bruge "viskelæderet" og fjerne de partier der skal være sorthvide, og lade det der skal være farvet urørt..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-09-11 14:39

Du kan faktisk også, hvis du ikke har mod på at arbejde med flere lag, gøre det at du bruger "lasso-værktøjet"
Markerer et område ad gangen, fjerner farven på det o.s.v...du skal bare være omhyggelig ved omridset af det motiv der skal beholde farven.
Forstør evt. billedet så er det nemmere at følge konturerne

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 06-09-11 16:44

eller endnu bedre: brug lassoen til -omhyggeligt - at markere det, du vil beholde i farve. Tryk shift+ctrl+I , så får du alt det øvrige markeret i stedet. Tryk ctrl+U så får du en dialogbox hvor du vælger saturation eller farvemætning. Træk skyderen helt til venstre og så er geden barberet. Tryk til sidst ctrl+d for at fjerne markeringen

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 06-09-11 16:59

Personligt syntes jeg det er lidt 80er agtigt. Jeg er helt klart mere til traditionel fotografi, frem for alt det Photoshop stads. Der er ikke noget bedre end et sort/hvids fedt foto.
Ok, hvis man er bryllups fotograf, så kan jeg evt forstå det, selvom jeg aldrig nogensinde ville lave den slags selv.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 06-09-11 21:59

læs denne guide, der er det vist i detaljer

http://kamerasiden.dk/artikel/sorthvid_billede_med_farvet_motiv/

Godkendelse af svar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 08-09-11 10:20

Tak for svaret pifo.
, tak til alle.