/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Andre operativsystemer / Spørgsmål
10  miritdk 585
kan man brænde flere operativsys på samm
Fra : snaptil
Vist : 590 gange
100 point
Dato : 05-09-11 19:16

Jeg har downloadet ubuntu og har også vista.

Jeg har kun en brændbar skive tilbage og det er en dvd.

Kan jeg brænde flere programmer på en diskette og stadig boote fra den? kan jeg brænde både vista og ubuntu på samme disk og de begge vil virke?

evt supplere op med noget antivirus.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 05-09-11 20:43

Nej.
Du kan evt installere windows fra en USB.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-09-11 20:58

Citat
Kan jeg brænde flere programmer på en diskette og stadig boote fra den? kan jeg brænde både vista og ubuntu på samme disk og de begge vil virke?

TROR DU SKAL HOLDE DIG TIL ET = 1 AF GANGEN
ELLER NÅR DU BRÆNDER = LAV DET I FLERE MAPPER
FREE SYSTEMER HAR DET MED AT FINDE DE RIGTIGE MAPPER OG ANDET
----
ELLERS SPØRG OVN ELLER EC/ EYVIND___??????????+ HUSK AT STAVEFEJL
HØRER MED TIL MIT TASTATUR, OG KAN IKKE GEN/ OPRETTES
DE ER DE STØRSTE MISBRUGERE AF DE GRATIS SYSTEMER..VITS

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-09-11 21:00

SE EFTER DOBBELT BOOT /

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 05-09-11 22:27

hvis du med "brænde på samme disk" mener samme harddisk så kan det godt lade sig gøre men harddisken skal deles i 2 og det vil ubuntu dvd`en gøre når du installerer den.

men lav drev`ene ca. lige store. ubuntu vil gerne tage det meste selv!!

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 06-09-11 13:39

Hvis du har ubuntu som iso-fil og windows som iso-fil kan de godt ligge på samme DVD.
Men de kan ikke starte nogen computer op før de er brændt som iso-fil (image) på hver sin CD/DVD

Ubuntu kan "brændes" på en USB pen/memorystick og starte computer op derfra og evt. så installere eller køres derfra.

Dette værktøj har jeg brugt nogle gange til at lave en live ubuntu på USB 4GB

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 06-09-11 19:56

hvilket værktøj har du brugt? har søgt nogle stykker, men syntes ikke det er lykkedes at ligge min ubuntu på usb.

Min pc har vista fra start, og koden står bagpå, jeg mangler bare en cd med programmet på, nogen ide hvor man kan få fat i den ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-09-11 09:06

Her er så det værktøj jeg snakkede om:

http://www.linuxliveusb.com/

Når du har hentet og lagt din ubuntu iso fil på eks. skrivebordet, starter du Linux Live og følger anvisningen..............hvor du skal henvise til den hentede isofil

Eller det lille program selv får lov til at hente en ubuntu version, for det er ikke absolut alle versioner den kan håndtere..............................men rigtig mange.

persistence betyder at den kan gemme ændringer selvom du egentlig kører Live

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-09-11 09:12

Jeg vil ikke anbefale at der er hak i:

[ ] Enable launching LinuxLive in windows.....................det kan lave ballade i systemerne.

Godkendelse af svar
Fra : snaptil

Dato : 29-09-11 09:28

Tak for svaret Eyvind.