/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
afmontering af køleskab
Fra : johnadler01
Vist : 5494 gange
100 point
Dato : 29-08-11 15:18

Hej
hvor vanskelig er det at pille et køleskab ud, da jeg skal have skiftet den enhed man tænder for gassen, da jeg tror den er defekt
Hilsen John Adler

Kommentar
Fra : sinius

Dato : 29-08-11 15:23

øhh?? det er vel bare at finde stikket, hive det ud af kontakten og så tage fat i skabet, 2 mand eller kvinde.. og så løfte det ud skulle jeg mene?

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 29-08-11 16:19

som sinius siger, tøm køleskabet så det er tomt inden i,

tag strøm stikket ud, 2 mand tager fat fra hver sin side og løfter.

hvis du er alene skal du bruge en sækkevogn.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 29-08-11 16:27

................ da jeg skal have skiftet den enhed man tænder for gassen .....

Taglige brillerne på, og læs spørgsmålet igen

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 29-08-11 16:28

Nu kan jeg læse, at det er gas baseret.

Luk for gassen, jeg vil tage den helt fra, og så skulle køleskabet være til at flytte,
men se lige efter om det på nogen måde er gjort fast, da dette er en mulighed,
da det jo ikke må kunne flytte sig når man kører.

Det er muligt jeg tager fejl med det gasbaserede, men for mig lyder det sådan.

Vær forsigtig med gas, noget med trykprøvning osv. søg evt. oplysning ved en campingvogns forhandler, hvis det er monteret i en sådan.

Det står lidt uklart hvad for et køleskab vi taler om, da det er sat iunder camping.

er jeg helt forkert på den, så må du jo bare på igen.

Kommentar
Fra : johnadler01

Dato : 29-08-11 16:59

det er selvfølgelig i en campingvogn da det under camping jeg har skrevet, men sagen er den at jeg ikke kan få den til at give gnist, så jeg regner med at er for at den ikke duer mere og der så skal en ny til

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 29-08-11 18:25

johnadler01

i min vogn sidder der en gasovn for at den kan tænde på gas skal der laves en gnist denne laves via et 4,5 volt batteri, er du sikker på at det ikke er samme system i køleskabet, og det blot er et batteri der skal udskiftes undersøg det inden du tager skabet ud.

mvh
per

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-08-11 19:28

De meget gamle campingkøleskabe , tænder med en "sten" ligsom i de gamle lightere. Den slides, og skal fornys med års mellem rum.
De nyere er med piezo ligesom moderne lightere. Hvis den ikke tænder er det næppe tænderen det er galt med, men snavs på nettet som danner gasflammen. Prøv om du uden demontage kan komme til at blæse rent ved brænderen.

ellers skal gasforbindelsen formentlig demonteres- via et skab ved siden af, før skabet kan skrues løs og trækkes ud. Gasforniindelsen skal måske have ny pakning og monteres korrekt igen.
Den værste amatørfejl er at stramme en omløber for hårdt, så den går i stykker eller ødelægger gevind. Messing eller alu er ikke så stærkt.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 29-08-11 21:53

Et campingkøleskab er ikke bare lige at demontere.

Er demontage nødvendig? Der kan laves en del service gennem den nederste ventilations-rist.

Er det Piezo-tænding? 98% af problemerne med denne type tænding (der er langt den almindeligste på ældre skabe) skyldes snavs ved brænderen. Trykluft!! .. og igen så er det bare at udtage den nederste rist, skrue en dækplade af og så rense

Hvis du vil fortælle os hvilket køleskab det er og i al fald hvilken type tænding, så er det nemmere at hjælpe.

Se også manualerne - du finder dem alle på nettet, fx http://www.gasrefrigeration.net/dometic_manuals.htm

Kommentar
Fra : johnadler01

Dato : 30-08-11 08:17

Hej
henrikkrebs
det er et elektrolux er sikkert lige så gammel som campingvognen som er fra 1977 der er kun gas +220v ikke 12v
mvh johnadler01

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 100 point
Dato : 30-08-11 09:07

Elektrolux er senere overtaget af Waeco/Dometic-gruppen og køleskabene hedder nu Dometic.

Jeg vil stadig anbefale dig at undlade at demontere køleskabet selv - mest p.g.a. gas-tilslutningen. Men du kan som nævnt sikkert klare en del fra bagsiden. Jeg kørte en tid med et køleskab (Elektrolux med Piezo-tænding) hvor jeg måtte tænde det med en lighter fra ventilationsristen. Prøv evt. at finde den ældste manual du kan på nettet og se hvordan det køleskab ser ud. Du kan måske bruge noget.

Held og lykke

Godkendelse af svar
Fra : johnadler01

Dato : 30-08-11 10:19

Tak for svaret henrikkrebs.