/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
fodboldregler
Fra : jensviggo
Vist : 2399 gange
20 point
Dato : 25-08-11 07:58

Jeg har nu prøvet på af finde regler om fodbold, specielt, hvornår bolden er ude/inde.

Jeg ser en del fodbold, har selv spillet spillet, men mit store problem er, når jeg ser fodboldkampe på tv, og der dømmes f.eks. indkast, hvad er så kriteriet for at bolder er ude, skal bolden være fri af stregen, jeg mener ingen kontakt med den hvide streg. Nogle gange synes jeg der dømmes forskelligt på situationen med bolden på stregen udenfor stregen, der må da for pokker være et eller andet sted, hvor man billedligt kan se..........jo bolden er ude, nej bolden er ikke ude. En stor diskusition blandt fodboldfolket, men hvad er fakta/faktum???????????????

mvh

jensviggo

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-08-11 09:05

Citat
skal bolden være fri af stregen

Ja

Citat
Nogle gange synes jeg der dømmes forskelligt på situationen med bolden på stregen udenfor stregen

De er KUN mennesker - det er kun i ishockey der kan ses billeder af hændelsen (af dommeren)

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 25-08-11 09:12

ja, men er det den fysiske del af bolden der skal være fri, eller er det boldens overflade, jeg mener, hvis du ser den i profil, hele diameteren, ja du ved hvad jeg mener, for den fysiske del er kun måske ca en fjerdedel?????????????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-08-11 09:22

Ja - den må FYSISK IKKE røre stregen.... (men igen - dommere er KUN mennesker)

At den er halvt over stregen tæller ikke - den skal være HELT FRI - det gælder også ved mål....

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 25-08-11 09:39

fint nok, men hvad så, når bolden dømmes ude når den er i luften??????????????????????????????????????????????så skal man da ha´ en laser for at konstatere, for det kan ingen menneskelig øje se, så er det dommerskøn eller hvad?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-08-11 09:42

Derfor har du en liniedommer der er på linie med situationen
(de er også KUN mennesker)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-08-11 09:44

"Fejlskøn" sker i fodbold - de dommere der laver for mange fejlskøn er ikke dommere ret længe

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 25-08-11 09:58

man konstatere, at ud fra det du siger, er det altid et dommerskøn som det er i mange andre situationer på banen, sidst jeg husker en af de grove var, da AAB og OB spillede uafgjort 1-1, uagtet, at AAB havde bolden mindst en halv meter over stregen. Liniedommeren snork sov som sædvanlig, mon han får flere kampe??????????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-08-11 10:44

Citat
man konstatere, at ud fra det du siger, er det altid et dommerskøn som det er i mange andre situationer på banen

HELT korrekt - dog taler dommerne sammen hvis hoveddommeren er i tvivl...

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 20 point
Dato : 25-08-11 14:20

Det er altid et her og nu dommerskøn.
Hele bolden skal være uden for banen før der kan dømmes indkast / mål / målspark / hjørne.
De hvide striber er en del af banen.
Er bolden i luften ved overskridelse er det stadig et skøn.
Dommeren kan vælge at følge liniedommerens markering - men det skal han ikke.

Der kan sidde en eller flere bedømmere og kigge med på dommerens skøn - og det får han/hun så resultatet af for videre stigning som dommer.

Eyvind.
(Gammel fodbolddommer)

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 25-08-11 15:20

Jeg får kvalme når jeg ser de dommere der dømmer Barcelona´s kampe, både i Chl sammenhæng og i LaLiga. bold drenge hopper ind og ud af banen når barca er bagud, for at spillet skal sættes hurtigere i gang.

men men men det må de jo ikke : det er kun spillerne og dommerne der må befinde sig inde på banen, selvfølgelig også lægefolk hvis en af spiller bliver skadet.

enten er der nogle af fodbolddommerne som trænger til briller, eller har de mega meget sympati med et af holde når de dømmer en kamp

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-08-11 16:54

Fodbold er jo efterhånden een stor forretning.
Og hvem (visse dommere) tør gå mod pengemagnatene.
Nå - men de allerfleste er nu gode nok.

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 26-08-11 10:04

Tak for svaret Eyvind.

Du gav svaret meget koncist og klart, og det med, at banens linier er en del af banen er en overraskelse for mig, og vist osse andre, jeg er blevet meget klogere, og vil nu følge efterfølgende kampe meget nøje, ikke for jeg tror dommerne er blevet bedre, men for at se om reglerne følges.

Tak til forhenværende dommer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-08-11 10:14

Selv tak - men jeg er nu stadig dommer og har at lov til at dømme i serie 6

Dog er jeg ikke udøvende dommer mere..............det kniber med løberiet - og en såkaldt "ringdommer", er der ingen som er tjent med.