/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Flæskestegstradition
Fra : Fremida
Vist : 660 gange
100 point
Dato : 24-08-11 11:25

Er der nogen der ved hvor traditionen "at spise franske kartofler til flæskestegen" stammer fra?

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 24-08-11 12:41

kims heheh

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 24-08-11 13:08

Jeg mener det var sidst i 1960´erne. og jeg ved ikke om man kan kalde det en tradition, da det ikke er alle der bruger det.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 24-08-11 13:12

Hejsa,

Det har været (og er) fast tradition i min famile som stammer fra Vestjylland (Lemvig området) både til flæskesteg og juleand. Ve den som glemmer dem !

Bluesky

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-08-11 13:16

Sjovt Du nævner det.

Min mormor der som næsten alle andre "gamle kogekoner" var stokkonservativ og kun lavede mad efter rent danske opskrifter serverede lune franske kartofler til flæskesteg fra ca. 1960, men som rent valgfrit tilbehør.

Hun vrissede lidt når jeg ved et par lejligheder lavede avanceret mad til familien, men hun åd løs

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 24-08-11 13:19

charterrejserne har gjort meget for ændrede spisevaner i danmark

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 24-08-11 15:26

Min mor serverede varme Taffel chips og senere de der "flamingo-agtige" chips, som poppede sjovt, når man dyppede dem i sovsen. Det var i 60'erne på Sjælland

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-08-11 15:30

Min mand er fra Jylland (ved Kolding) og der brugte de det da han var barn. Og han bruger det stadig.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 25-08-11 11:06

Citat
"at spise franske kartofler til flæskestegen"

Den er sikkert blevet brugt af personer der ikke kunne få sværet sprødt.
Og derfor serverede lidt ekstra knas til maden..... i mangel af bedre.

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 100 point
Dato : 26-08-11 16:59

Hos os var det ikke specielt en tradition til flæskesteg, men det er, som flere nævner, helt klart, at ..

1. "franske" kartofler (de traditionelle uden diverse generende smagstoffer som barbecue etc) dukkede først op i de danske butikker (og på de danske borde) i 1960'erne.
2. De var noget nyt, dyre og "fine", så de blev serveret ved specielle lejligheder.
3. De blev selvfølgelig varmet op i ovnen; det var jo kartofler, ik?
4. De smagte/smager vidunderligt varme og sprøde dyppet i den lækre flæskestegssovs

Godkendelse af svar
Fra : Fremida

Dato : 26-08-11 23:23

Tak for svaret frieda.