/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tror I på dette ?
Fra : smuller54
Vist : 2626 gange
200 point
Dato : 23-08-11 18:02

jeg har lige set en annonce fra et firma, som lover tør kælder ved opstigende fugt- læs her

http://www.faxedesign.dk/files/Drybase/DryBase_Brochure.pdf

Men tror I på at det virker ? Og har nogen erfaringer med dette produkt ?

Det lyder næsten for godt til at være sandt og jeg kan ikke finde en pris -

mvh smuller54

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-08-11 18:06

fupfirma
spørg dem direkte om de ikke fupper

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 23-08-11 18:25

Citat
Det lyder næsten for godt til at være sandt

Og når det gør det, så er det dét nok også

Jeg har læst det igennem - og jeg er helt enig med dig, teil. Det tror jeg ikke på!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-08-11 18:29

Ifølge Søren Vasegaard i "Bogen om Huset" skulle metoden virke og i øvrigt være rævedyr, hvis man ikke laver det selv (jeg har tænkt mig at forsøge her nedenunder!!).
Vasegaard nævner en pris fra sidst i 1990'erne på 20 tusind kroner for "et mindre byhus"
Den omtalte metode indebærer dog indboring af en del elektroder langs husets inderside (kældermur)
vh
pbp

En strømforsyning plus nogle elektroder plus lidt kabel burde ikke løbe op i mere end en tusse plus montage.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-08-11 18:31

Vasegaard kan købes i boghandel og i Gyldendals bogklub. Findes formodentlig også på biblioteket.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-08-11 18:36

Formentlig det rene fup, de skriver det har udtørret tusindvis af kældre i Tyskland, men en søgning

drybase keller site:.de

giver ingen hits!

Jeg har, som pbp_et skriver, hørt om elektriske metoder til at fjerne/undgå fugt, men det er meget mere kompliceret end bare at sætte en boks på væggen og sætte den i stikket.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-08-11 18:37
Kommentar
Fra : pifo

Dato : 23-08-11 18:45

I øvrigt er det da ganske morsomt at se prisen på Drybase. Den finder du nemlig her:

http://www.faxedesign.dk/Default.asp?Action=Details&Item=378

Så kan du bare bestille 1 stk til en værdi af 45.000 kr

Hvor mange mon lige køber den løsning på den måde?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-08-11 18:45

samme slags fup som jordstrålingsfjerner. har skilt sådan en ad og det var et spøjst syn.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-08-11 18:48
Kommentar
Fra : donning

Dato : 23-08-11 19:05

Hmmmmm.....

Jeg har lavet en del arbejde vedrørende fugt i kældre. Min opfattelse er at der kommer fugt under tærren, fordi vandet ikke kan komme hurtigt nok væk.

Det kan skyldes jordbundsforhold som vandet ikke kan trænge igennem (ler m.m.), eller at de omgivende arealer leder vandet ind mod bygningen. En anden mulighed er at der kunne være arealer med fliser / asfalt tæt på bygningen, disse arealer spærrer vandet inde, da der som regel er en bund af stabilt (10- 40 cm), som vandet ikke trænger igennem så hurtigt som i jord, og så kan det kun komme ned tæt på bygning eller ind i bygningen. Når man laver arealer med fliser eller asfalt, opbygger man stabilt bunden (bærelaget) i en vinkel på 45 grader, så det areal vandet kan trænge igennem er en del mindre end det du kan se på overfladen.

I det arbejde jeg / vi har lavet har fremgangsmåden altid været at der kommer platon** på mur under tærren (en plade med dupper på), og omfangsdræn tilsluttet nærmeste brønd.....

Så min mening er at det kan godt være at denne maskine kan afvise vandet, men hvis ikke det kan komme væk hurtigt nok, hvor skal det så blive af ????

** Platon er en plade med dupper på, som gør at der er luft mellem bygning og jord.

Jeg tror ikke på det, hvis vandet ikke kan komme væk, og bliver afvist af den der maskine.....hvad sker der så når jorden bliver vandmættet nok ?????

Det kan godt være at det er en større omkostning at få lavet dræn og platon, men det leder vandet væk i en fart, så der ikke kommer fugt i kældre.

Kim

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-08-11 19:20

Dræn rundt om huset koster 10.000,- kr pr. meter- efter det jeg har læst mig til.

Med 30 meter er det jo også en dyr løsning. Jeg har i ca. 2 tilfælde i de 27 år jeg har boet her haft vand i kælder- hvor det stiger op fra bunden. Jeg har ikke afløb i kælder- bor på en bakketop. Så det er grundvandet.

Enkelte gange har det været pumpen fra fyret, der stod af- men det er jo en helt anden sag men det samme, jeg havde ingen steder at gøre af vandet, andet end at søbe det op.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-08-11 19:22

Metoden har faktisk været brugt til at tørre lerjord ud med hurtigere end det ville ske ved naturlig afgang. Mineralsaltene og det vand, der følger med bliver presset væk. Men Kim har ret: Platonplader/elefanthud er fint, men hvad F..... hjælper det, når der har stået en fontæne op af gulvafløbene? Så er kældergulv og -mure ret saftige.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 23-08-11 19:36

Her er der et par stykker, som påstår, at det rent faktisk virker:

http://ing.dk/debat/125753

Her anbefales så også et andet sjovt lille produkt:

http://www.lascarelectronics.com/temperaturedatalogger.php?datalogger=378&PHPSESSID=j9e08ns1f815q2f8fmace8b5j5

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-08-11 19:41

10 pakker Always bind skulle kunne klare en våd kælder idet flere kvinder er blevet indlagt med kraftig dehydrering efter at have anvendt et enkelt bind.

Kommentar
Fra : donning

Dato : 23-08-11 19:49

Det er da rigtigt nok " pbp_et "

Men som boligejer, kan du "næsten" ikke gøre en skid ved at det kommunale kloaksystem ikke kan klare de store mængder regn, vi har set de sidste par år.

Det er op til de "store" at der bliver politikere" at der bliver afsat penge til at forbedre systemet.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-08-11 19:59

Citat
Det er op til de "store" at der bliver politikere" at der bliver afsat penge til at forbedre systemet.

Jeg kan så fortælle at der for 2 år siden blev etableret helt nye kloakrør på vejen, med større volume. At vi fik den besked, at nu ville få opleve at få en tør kælder

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-08-11 20:11

Citat
Dræn rundt om huset koster 10.000,- kr pr. meter- efter det jeg har læst mig til.

Nej da sgu da ikke for at få gravet en rende og lagt noget drænrør ned i og dække det til igen.

Og den dyre måde er sådan her:

http://www.entreflex.dk/omfangsdraen.php

Og fra dit link
Citat
..udsender herefter elektriske impulser der så at sige "vender" vandmolekylerne så de trækkes ud i jorden i stedet for op i vægge og gulve

Altså, det er sgu noget af det morsomste jeg har læst i meget lang tid...hvis ikke lige det er et klokkeklart forsøg på bondefangeri..

At elektriske impulser fra en lille boks skulle kunne få jorden til at suge "så hårdt at kælderen bli'r helt tør i halsen", det er sgu for morsomt

Citat
Jeg har i ca. 2 tilfælde i de 27 år jeg har boet her haft vand i kælder- hvor det stiger op fra bunden. Jeg har ikke afløb i kælder- bor på en bakketop. Så det er grundvandet.

Da ikke grundvand ...for så ville du altså bo på en lille ø hvis grundvandet stod så højt at det kom i kælderen når du bor på en bakketop

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-08-11 20:24

@dova

jo- grundvandsspejlet kan sagtens være højt også på en bakketop.

og som du kan se her, så anbefales diverse

http://www.gratisbyggetilbud.dk/raadgivning/spoergsmaal/0/1953/

Men det er jo det jeg er ved at være skør over. Jeg læser og læser - og der er mange gode råd og nogle går direkte imod hinanden. Jeg ved jo af erfaring, at hvis jeg først tilkalder en ekspert/konsulent- så vil de overbevise mig om at deres løsning er den rigtige.
Når jeg også hører at det kan ikke nytte noget - fordi vores sommer har været helt ekstrem, så uanset hvad du gør - vil det ikke hjælpe-
Derudover, så har jeg fået fortalt af en ekspert gennem en kollega, at hvis jeg forsegler kælderen for meget stiger fugten bare op i væggene istedet- altså op til stuen

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-08-11 20:28

Tror måske mest på denne løsning og det koster jo trods alt mindre:

http://www.entreflex.dk/omfangsdraen.php

men det kræve også en god bank

Accepteret svar
Fra : donning

Modtaget 200 point
Dato : 23-08-11 20:36

Ja der smuttede sku lige lidt ordene i min tidligere kommentar.......

Men smuller54....

Det kan godt være at i har fået større kloakrør, men i har sikkert ikke fået mere dræn omkring bygningerne. Vandet skal sku da ledes hen til de større kloakrør. De større kloakrør kan meget vel være tilsluttet de samme afløb som var der i forvejen. Så det hjælper ikke en skid så længe der ikke bliver gjort noget ved din fugtige kælder, så som dræn eller ligende.

Det kan godt være at de større kloakrør kan tage mere vand ved skybrud, men de tager kun mere vand fra de afløb / riste, dræn der nu er tilsluttet.

Kim

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 23-08-11 20:38

Læste du disse kommentarer fra mit link? Du kunne da forsøge at kontakte én af dem?
Citat
Kurt Larsen

DryBase virker

Jeg er autoriseret kloakmester, og specialiserer mig i tørlægning af kældre. Jeg er ikke i tvivl om at DryBase vil have virkning, men ikke i alle tilfælde af vandindsivning i kældre. Jeg ved også at konsulenterne henviser sagen til en kloakmester hvis DryBase ikke skønnes at kunne klare opgaven.

Teknikken i DryBase er jo kendt i andre sammenhænge. MR-scannere benytter sig af samme teknik og der er man jo ikke i tvivl om effektiviteten. Her ensretter magnetfeltet også ionerne.

Jeg har haft flere kunder som har haft besøg af FAXE`s DryBase-konsulenter, men hvor konsulenten havde konstateret at der var tale om en fugtproblematik som DryBase ikke kunne løse.

Derimod kan der være tilfælde hvor det næsten kun er DryBase der kan løse problemet. F.eks. hvor der kun er kælder under en del af huset.

Efter min opfattelse kan man således roligt rekvirere et DryBase konsulent besøg, for at se om der er tale om opstigende fugt som DryBase forventes at kunne fjerne

Med venlig hilsen
KL-BYG
Kurt Larsen
www.klbyg.com

Upassende? Tip debatværtenAnbefal (2)
12. sep 2010 kl 18:12

Palle Nissen

Fugt i Kælder
Som svar til J.P Christensen
Jeg har fået monteret en drybase i min meget fugtige kælder.
Den har nu været monteret i 3 måneder,og den meget stærke og sure kælderlugt er stort set forsvundet.

Firmaet forskriver, at drybasen efter 12 måneder vil have tørret de fugtige kældervægge ud, så jeg venter tålmodigt, men er forløbig fortøstningsfuld.

Vedr. Magnetfeltet har jeg som el-installatør sikret mig at drybasen opfylder
alle normer mht. elektromagnetisk stråling og da den kun "trækker" 18W er jeg sikker på at der ikke nogen risiko for mennesker og dyr

Med venlig hilsen

Palle Nissen

Høyer & Nissen El-Teknik Aut.El-installatør

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-08-11 20:39

Lav et dræn rundt om huset, og pump det væk fra en lille brønd.

Jeg tror heller ikke på fantastiske løsninger.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-08-11 20:48

@pifo
jo jeg læste din kommentar og dit link- jeg er ikke overbevist- lige til mit problem.

@donning - jeg tror du har ganske ret i det du skriver- det beviser det jo lige netop nu. Jeg har bare først haft et virkeligt problem i år.

Det er ret svært at slutte denne tråd- der er mange gode råd.
Men donnings kommentarer har overbevist mig om, at det er her problemet ligger. Og så kan jeg vælge om jeg vil gøre noget ved det radikalt, eller om jeg vil leve med det, de få gange det sker.

Godkendelse af svar
Fra : smuller54

Dato : 23-08-11 20:49

Tak for svaret donning.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-08-11 20:50

Metoden med strøm der får vandet til at sive væk er god nok, man bruger den f.eks til at holde betonsøjler tørre så armeringen ikke ruster.

På de betonsøjler I selv har observeret hvor arbejdsfolk har støbt en ekstra krave ca. 5 cm tyk, ragende 50-100 cm over bunden og hvor der går en tynd ledning ind er det netop metoden der er anvendt.

Men jeg tvivler på at det virker på vægge der driver af fugt fra udefrakommende vandtryk.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 23-08-11 20:56

I øvrigt har vi med held monteret en pumpe i regnvandsbrønden - ved ikke om du kan bruge den idé, men nu får du den altså

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 30-10-13 09:07

Mit hus er bygget på en undergrund af plastisk ler (Risskov i Århus). Mon DryBase virker i den sammenhæng på rækkehuse med kælder og kældergarage nedenfor en bakke med et vist vandpres og plastisk ler?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-10-13 11:51

Jo, det virker. Det er en slags elektrolyse, MEN det tærer på jern i jorden omkring huset, og hvis der går hul på det kommunale vandrør og/eller gasrør lige uden for fundamentet, så får du andet at bekymre dig om end vandregningen. Forsikringen vil sandsynligvis ikke dække, da det skyldes en foranstaltning, du har lavet.
Det bedste vil være at få lavet omfangsdræn, tjæret soklen, sat Platonplader op og ført drænvandet til et afløb lavere end det laveste sted på drænet.
vh
pbp

Og med hensyn til placeringen på plastisk ler: Man har brugt elektro-osmose til at udtørre ler og kloakslam; det virker. Problemet er bare, at man ikke har styr på, hvad der er offeranode ude i grunden, om det er vandrørene, gasrør, olietank eller noget helt fjerde.