/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Afskaffe kanin
Fra : marc43
Vist : 3516 gange
100 point
Dato : 17-08-11 15:51

Vi har en kanin på 9 måneder som vi gerne vil af med. Den er simpelthen for vild, bider og bliver nok aldrig en tamkanin som mine børn kan få glæde af. Mine børn kan også godt se det og er skuffede over, at den ikke blev sådan en kælekanin som deres venner har.

Jeg har prøvet at sætte den til salg mhp. at få en anden slags, men ingen vil have den.

Mine venner synes, at jeg bare skal brække nakken på den og sige til børnene, at den er blevet solgt, og købe en ny, men det kan jeg ikke få mig selv til. Jeg har tænkt på at udsætte den i skoven for at gøre det mere humant for den, men er der nogle, der har erfaring med det og lyder det som en god idé? Så kommer den da ud i naturen (hvor der selvfølgelig også er fjender), men det er jo mere naturligt.

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 17-08-11 15:52

Tag fat i de 2 bagerste ben og karatehug i nakken

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-08-11 15:55

Den kan slagtes og spises

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 17-08-11 15:58

Ja jeg tænkte nok, at der ret hurtigt kom useriøse svar.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-08-11 16:07

Du skal selvfølgelig tage den til dyrlægen... det er det mest humane.

Den kan ikke klare sig i skoven

Den næste kanin skal være en hankanin, de er de nemmeste at gøre tamme

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-08-11 16:19

Det er squ ikke useriøst.

Vi har tilmed haft kaninslagterier i Danmark

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-08-11 16:27

http://www.biq.dk/company/JYDSK+KANINSLAGTERI+A+M+B+A/226304

Det var nok en af de sidste slagtere i dk.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-08-11 16:35

Det er ulovligt at udsætte kaniner i naturen, så lad være med det.
Dyrehandleren vil sikkert bytte med en ny kanin men til fuld pris, du får altså ikke noget for den gamle kanin men du slipper af med den

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-08-11 17:07

Jeg ville da ikke købe en "brugt" kanin hos dyrehandleren, jeg ville da ha' en nuttet lille killing.

Det vil da også være synd hvis der kom et barn og fik købt sådan en hystadekanin

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-08-11 17:32

Han bruger den til slangefoder

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-08-11 18:12

Citat
Jeg ville da ikke købe en "brugt" kanin hos dyrehandleren, jeg ville da ha' en nuttet lille killing.

Det vil da også være synd hvis der kom et barn og fik købt sådan en hystadekanin

Dyrehandlere plejer også at have kaninunger. Det kan godt være de ikke har nogen hele tiden, men så får de nogen igen, du kan måske blive skrevet op til en

Voksne kaniner sælges oftest til avl eller slangefoder.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 18-08-11 00:49

Citat
Jeg har tænkt på at udsætte den i skoven for at gøre det mere humant for den, men er der nogle, der har erfaring med det og lyder det som en god idé? Så kommer den da ud i naturen (hvor der selvfølgelig også er fjender), men det er jo mere naturligt.

Det er ulovligt, kaniner har man pligt til at holde på egen bopæl.
Og det er ikke mere humant over for kaninen end at få den aflivet, tværtimod risikerer den at gå en grim skæbne i møde hvis den da ikkke er så "heldig" at blive fanget af en kat eller en ræv.

Det ville kun være en overspringshandling og den nemmeste løsning, fordi du er en kylling der ikke vil tage beslutningen om at få aflivet kræet.

Citat
Den er simpelthen for vild, bider og bliver nok aldrig en tamkanin som mine børn kan få glæde af

Nu kender jeg ikke dine børn, men sådan noget skal altid ses fra flere sider:
Er du nu også helt sikker på, at det kun er kaninens skyld, at den er sådan?
En kanin der er vild og bider, kan finde på det efter uheldige oplevelser, ikke nødvendigvis fordi den med overlæg er blevet behandlet f.eks. for hårdhændet, men mange børn er uden at vide det, for hårde ved dyr og håndterer dem derfor forkert..

Og hvis du er stensikker på det ikke hænger sådan sammen og at det altså ER kaninen der er stridbar, så vil jeg også medgive, at det kan være sandt.
For der er rigtig mange kaniner, der faktisk slet ikke egner sig som kæledyr.
Jeg vil snarere sige, at det er mere usædvanligt at finde nogen der virkelig er det.

Fordi, kaniner er af natur et flugtdyr fordi de også er byttedyr, og derfor ligger det dybt i deres instinkter, at de skal flygte fra forsøg på at fange dem, og at de når først man har fanget dem, vil bide for at slippe fri.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-08-11 05:58

Citat
men mange børn er uden at vide det, for hårde ved dyr og håndterer dem derfor forkert..

Åh jo, mange kaninunger er blevet klemt ihjel, sikkert p.g.a. et barn der har holdt godt fast da kaninen ville tage flugten.

Jeg plejer at anbefale marsvin, som kæledyr, hvis der er mindre børn involveret, de er meget sociale, de er mere robuste og så lugter de ikke lige så meget som en kanin.

Godkendelse af svar
Fra : marc43

Dato : 18-08-11 08:37

Tak for svaret dova.

Jeg fandt denne artikel i går file:///C:/Users/Marc/Desktop/KaninAsylet.htm.

Der står en del om territorialfølelse og, at kaniner ikke bryder sig om at blive taget oppefra som jeg er nødt til med mit bur.

Jeg prøvede derfor at vippe buret fra siden og den blev meget mere nysgerrig og åben, så jeg tror, at jeg i første omgang køber et nyt bur, der kan åbnes forfra. så kan den selv hoppe ud, hvis den har lyst.

Kommentar
Fra : lystige-kaniner

Dato : 14-10-11 13:38

jeg har selv haft sådan en men jeg fandt ud af den havde haft forkerte ejer. den er opvokset ved var skyld i at han var blevet sådan. men kaniner skal kunne mærke at den den sider i armene på ikke gør den noget..

jeg blev ved med at snakke med den og lå med den på brystet og mavn det har hjulpet en dele han er blevet noget af det mest kælen jeg kender til..

man skal ikke bare give sin kaniner nyt hjem fordi de bider man skal huske de kan ikke kende forskel på fjerner og venner.. ved jeg da jeg også har en hund der er ved og få jagt-genet frem da hans mor er en jagt hund..

håber dette kan hjælpe jer