/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
Sikkerhedsprogrammer????
Fra : BerndJ
Vist : 876 gange
100 point
Dato : 11-08-11 17:53

Konen har købt en Mac - der er ingen i famile- og vennekredsen som har Mac eller erfaring med sådan én ... .
Hvad skal vi købe / downloade af sikkerhedsprogrammer?? Og hvor finder jeg dem?? Antivirus, antispam, firewall, osv. osv., således at Macen er ligeså godt beskyttet mod angreb som familiens Windows-maskiner?? - Hvor kan jeg læse om emnet?
På forhånd tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-08-11 19:12

Den bedste sikkehed bestemmes af ham/hende som bruger computeren, det gælder for alle uanset om man bruger Windows, Mac eller Linux.
På en Mac skal man selv klikke på noget for at installere en virus så lad være med at klikke på mistænkelige filer og klik ALDRIG på noget på en internetside som påstår at det eller det er nødvendig for at afspille noget på siden, hvis man har en flash player og java installeret så er det unødvendig med andet.
Der findes sikkerheds programmer til Mac men de tager mange af computerens kræfter og er unødvendige hvis man tænker sig om

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 11-08-11 19:24

Læs mere om sikkeheden i Mac:
http://www.apple.com/dk/macosx/what-is/security.html
det kan være engod ide med en spamfilter til mail, men det er for at spare dig for at skulle slette de uønskede mails manuelt, mailserveren du benytter har sikkert en spam filter som du selv kan skrue på, brug den i stedet for et program på computeren, spam er ikke i sig selv en sikkerheds trussel men der kan være noget i en mail eller i en vedhæftet fil som kan inficere en Windows computer - men ikke en Mac (eller Linux) medmindre brugeren selv installerer den skadelige software eller selv oplyser sine kodeord til en internet bandit og det kan ingen programmer sikre mod

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 11-08-11 19:34

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 11-08-11 20:26

Nu har din kone jo været så smart at anskaffe sig en Mac, så hun er allerede væsentligt bedre beskyttet end resten af familien og vennekredsen som stadig bruger Windows. Dermed ikke sagt at en Mac computer ikke kan angribes af virus eller blive udsat for forsøg på uautoriseret indtrængen, men sandsynligheden for at det sker, er meget lille. Og hvis man i øvrigt udviser blot en anelse omtanke (og f.eks. slår 'automatisk login' fra), er der ikke rigtig nogen god grund til at bruge en formue på at 'betale beskyttelsespenge'.
Men hvis konen har en særlig grund til at være paranoid eller hvis hun ynder at frekventere obskure russiske og kinesiske hjemmesider på internettets skyggeside (darknet) eller kan finde på at installere piratkopieret software af ukendt oprindelse så kan det da nok være en god ide med et ekstra lag sikkerhed. Prøv f.eks. at kikke på 'Internet SecurityBarrier X6' eller 'VirusBarrier X6' fra det franske sikkerhedsfirma 'Intego'. http://www.intego.com/virusbarrier/
Intego vedligeholder også en weblog om sikkerhed på Mac som er ganske informativ : http://blog.intego.com/

Under alle omstændigheder så hold dig langt væk fra 'MacDefender'. Det er fup og skjuler en Trojansk Hest.

For de virkeligt entusiastiske sikkerhedsnørder kan det måske være værd at kaste et blik i NSA's anvisninger vedr. sikkerhed på Mac OS X, en afklassificeret udgave kan findes her: http://ulrikbrask.dk/album/NSA%20Mac%20security.pdf

Også de gæve hackere fra Anonymous har en udemærket, om end noget specialiseret, sikkerhedshåndbog, den kan findes her: http://pastehtml.com/view/1dzvxhl.html