|
| Benzin på diesel - igen! Fra : Mikaelg01 | Vist : 1235 gange 60 point Dato : 10-08-11 18:43 |
|
Hermed et spørgsmål fra en ny bruger - derfor de få point.
Jeg tankede uforskyldt benzin på min VW Touran 2.0 tdi fra 2006 - ca 100.000 km, i december måned. Q8's chauffør havde traget fejl af hanerne over jorden og således fyldt det forkerte brændstof på. Jeg var langtfra den eneste der så - i bedste overbevisning - tankede helt op med det forkerte. I mit tilfælde tankede jeg ca. 50 l benzin oveni 10 liter diesel. Efterfølgende tog jeg på weekend og kørte knap 400 km.
Bilen kørte, men startede dårligere og dårligere. Til sidst kunne den næsten ikke starte. Først da jeg kom hjem og læste brevet fra Q8 fik jeg afhentet bilen, tømt tanken og skiftet filter på Q8's regning. Men......... nu er problemerne begyndt og derfor mit spørgsmål:
Hvor meget skade kan bilen have lidt af dette? Kan disse problemer skyldes fejltankningen?
Jeg har efterfølgende haft fgl. problemer:
1. Bilen bruger meget kølervæske, som tilsyneladende forsvinder i motoren.
2. Koblingen gik på en tur til Italien - ny kobling og ny cylinder.
3. Bilen er en gang gået i nødprogram og viser at der er problemer med turboen.
På forhånd tak fra en ny bruger.
| |
| Kommentar Fra : sverola |
Dato : 10-08-11 18:56 |
|
Er det ikke bedre at snakke med et VW verksted -de har sikkert set dette før, og kan svare om dine fejl
kan komme af fejl drivstof
| |
| Kommentar Fra : Hejdu58 |
Dato : 10-08-11 19:56 |
|
Citat Hvor meget skade kan bilen have lidt af dette? Kan disse problemer skyldes fejltankningen?
Jeg har efterfølgende haft fgl. problemer:
1. Bilen bruger meget kølervæske, som tilsyneladende forsvinder i motoren.
2. Koblingen gik på en tur til Italien - ny kobling og ny cylinder.
3. Bilen er en gang gået i nødprogram og viser at der er problemer med turboen. |
1. måske / nej, ikke et ½ år efter, hvis det først er nu at den er begyndt at bruge kølevæske
2. Nej
3. Nej
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 10-08-11 22:07 |
|
For det første så fatter jeg slet ikke hvis du virkelig har kunnet køre 400 km i en dieselbil med 10 liter diesel og 50 liter benzin, uden at du har kunnet høre på bilen at noget var helt galt..
Citat Hvor meget skade kan bilen have lidt af dette? Kan disse problemer skyldes fejltankningen?
Jeg har efterfølgende haft fgl. problemer:
1. Bilen bruger meget kølervæske, som tilsyneladende forsvinder i motoren. |
Altså sådan helt teoretisk, så ja...den meget voldsommere forbrænding fra benzinen kan sagtens banke en toppakning ud eller forårsage anden skade i motoren.
men så var det kommet i december efter kort tids kørsel, og altså ikke nu 7-8 måneder efter.
Om kølervæsken går i motoren, det kan du se i oliepåfyldningsdækslet, så skal der sidde et hvidgrønt cremet/mayonnaiseagtig substans i dækslet
Stort kølevæskeforbrug kan skyldes en utæthed i kølesystemet, enten slanger, køler, kølevæskebeholder, vandpumpe, toppakning, eller revner i topstykke eller kølekanaler.
Citat 2. Koblingen gik på en tur til Italien - ny kobling og ny cylinder. |
Absolut ikke, det har koblingen og koblingcylinderen intet med at gøre
Citat 3. Bilen er en gang gået i nødprogram og viser at der er problemer med turboen. |
Nej, men problemer med turboen kan måske hænge sammen med kølervæskeproblemerne da eks. en defekt toppakning kan sende kølervæske med ud gennem udstødningen som jo har forbindelse med turboen som kan blive påvirket af det.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 10-08-11 23:27 |
|
Beenzin i dieselolien vil give store startbesværligheder. Med det forhold du angiver tror jeg slet ikke at den kunne starte. Så der har nok været mere dieselolie end du tror.
Benzin kan skade brændstofpumpe og måske også stempler og cylinder.
Men de virkninger du omtaler tror jeg ikke kan førs tilbage til benzinen. Slet ikke det med koblingen. Koblingsproblemer skyldes næsten altid måden man kører på.
| |
| Kommentar Fra : Mikaelg01 |
Dato : 11-08-11 09:23 |
|
Q8-chaufføren der leverede benzin i dieseltanken har formentlig fyldt benzin oven i en portion diesel. Derfor har blandingen nok ikke været 5:1.
Kølevæskeforbruget startede relativt kort efter episoden - jeg har ikke tænkt videre over det i starten.
Bilen kunne næsten ikke starte til sidst, men klarede det dog - de laver måske gode motorer hos VW.
| |
| Kommentar Fra : alka |
Dato : 11-08-11 09:28 |
|
Koblingsproblemet har ikke noget med tankningen at gøre. Toppakningen er formentlig gået. Det kan de (måske) se ved at tage dækslet af på køleren og rulle motoren op i omdrejninger. Hvis der komme bobler, er toppakningen gået mellem cylinder og kølevandskanal.
At du har kunne køre 400 km, er utroligt, men der har nok været mere diesel på end de 10 ltr.
Mercedes skulle før hen have frosrsikret dieslen med op til 25% benzin, men med de tolerencer og pumper der er i bilerne i dag, dur det ikke. I værste fald er det en ny motor, men jeg vil også foreslå dig at få bilen på værksted, og lade dem kontakte Q8 for det videre forløb.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 11-08-11 12:03 |
|
Citat de laver måske gode motorer hos VW |
Øhh nej, ikke nødvendigvis.
jeg ved at nogen af Touranmodellerne har fået nogen grimme fejlstatistikker hæftet på sig , men om det gælder den du har, husker jeg ikke lige
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 11-08-11 17:51 |
|
Du burde da have konstateret hvis motoren var meget varm på den lange tur ?! Det kunne godt føre til en defekt toppakning. Men som allerede nævnt, er der et utal af muligheder for utætheder. Kølesystemet kommer under tryk når du kører, og den mindste utæthed vil give svind. Hvis det f.eks. drypper ned på udstødning eller manifold, vil det fordampe hurtigere end du kan blinke med øjnene, og det er måske ikke lige i synsfeltet.
Koblingsproblemet kan på ingen måde henføres til forkert brændstof. Koblingen har ingen fysisk forbindelse med motorens forbrænding.
Der kan være mange grunde til, at motoren går i nødprogram. Alt lige fra defekte følere til vrøvl med lambdasonden, så det eneste rigtige er, at få udlæst fejlkode(r) og få rettet fejlen(e) hurtigst muligt.
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 11-08-11 22:32 |
|
Citat jeg ved at nogen af Touranmodellerne har fået nogen grimme fejlstatistikker hæftet på sig |
Måske nok et "sidespring",i forhold til spørgsmålet,men: VW er ikke ufejlbarlig,som deres priser ellers kunne forledes een til at tro.
Min søn havde Touran. Ved 150.000 km. var den klar til ny kobling FOR ANDEN GANG.
Bagklappen var fyldt af små bobler. Motorhjelmen var uden lak i forkant. Han fik at vide at bilen ikke kunne tåle maskinvask.
Min svoger har lige fået skiftet lejer i gearkassen ved 100.000 km. i hans Polo.
Min gamle Ascona kørte 430.000 km. Min sidste Vectra B 370.000 km. Begge uden antydning af mislyd,i hverken kobling eller gearkasse.
Næh,VW er simpelthen opreklameret,til noget de slet ikke kan forsvare.
M.
| |
| Kommentar Fra : Mikaelg01 |
Dato : 12-08-11 11:54 |
|
Mange gode kommentarer - helt sikkert.
Jeg har lige haft en lang snak med en ctekniker fra SMC. Han tvivlede meget på at mine problemer kunne skyldes den store mængde benzin. Men gennemgående er jeres kommentarer at det godt kan tilskrives fejlen med brændstoffet. De VW-værksteder jeg har spurgt er også tvivlende. Det der undrer mig er, at jeg har læst rigtig mange indlæg fra forskellige sider - ikke kun her - hvor den gennemgående holdning er, at det er noget rigtig l... at få benzin i dieseltanken. Flere af jer siger da også at det måske skal løses med en ny motor! Sidder også med en lille fornemmelse af at VW gerne vil dække over et ikke helt ok produkt. Teknikeren fortalte mig, at de havde set flere tilfælde af flækkede topstykker på Touraner. Omvendt vil jeg jo ønske, at alle mine problemer kunne tilskrives Q8 og at de så ville holde mig skadesløs - evt. med en anden moter. Derfor er jeg jo nok også lidt farvet af dette? Teknikeren ville gerne høre gode argumenter hvis en eller anden ville påstå at 400 km. med "min blanding" i tanken skulle resultere i en delvis ødelagt motor; han kan da bare læse jeres indlæg!!
Jeg tror turen går til VW som må se kølesystemet efter; til Dova & Cortina01 - ingen grøn mayonaise og ingenb dryp på jorden; man kan da håbe på en utæthed i slanger osv.
PS Jeg har hævet point så meget jeg kan
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 12-08-11 12:48 |
|
Benzin smører dårligere end olien. Derfor kunne fejl på pumpe eller indsprøjrningsdyser skyldes benzin.
Benzin har højere antændelsestemperatur. Derfor er det ikke til at tænde ved kompression i en dieselmotor. slet ikke en kold. Derfor staretbesvær.
Benzin brænder langsommere end olie, sår det ikke nødvendigvis når at udbrænde i tide . Det kan give overhedning i udstødning og af turboen. Derfor kan skade på topstykke eller turbo måske tilskrives benzinen, uden at man nødvendigvis kan se det på kølevandstermometer i bilen.
| |
| Kommentar Fra : tyller01 |
Dato : 14-08-11 10:36 |
|
Lad endelig køndige fagfolk hjælpe dig med det !
Jeg vil dog tilføje at din kobling ikke kan have noget med det at gøre.
| |
| Kommentar Fra : tyller01 |
Dato : 06-09-11 01:57 |
|
En diesel tænder ved højt tryk, et godt tal vil nok være 32 bar, nogle kan ligge lidt højere.
Når tryk stiger stiger temperaturen også og det sætter gang i forbrændingen, det er ikke en eksplosion
,men en forbrænding, som nærmer sig farten af eksplosion, diesel motor er ikke så effektive som benzin
men mere sejtrækkende, på grund af den nødvendige lange slaglængde, som er nødvendig for at opnå nødvendig tryk, men trykket afhænger ikke alene af slaglængde, men også af restluft når stemplet er i top.Det er svært at sige, hvad der kan have ødelagt hvad ,men selve motoren har højst sandsynligt ikke lidt nogen overlast, stemplerne har fået det sædvanlige smøring som ellers, men så er der jo lige det med pumpe, som nok ikke er så kostbar idag, da jeg går ud fra at det er høj tryk pumpe ,men det skal nok tages i betrækning om den giver det tryk, som den skal stadigvæk.
Man har også tidligere brugt diesel motor med gas drift og det var en udmærket løsning.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|