/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hvad gør jeg galt??
Fra : LarsLøkken
Vist : 1188 gange
500 point
Dato : 09-08-11 14:12

Håber nogen kan hjælpe..
Har rigtig mange gange forsøgt at lave rodfrugtechips i ovnen (pastinakker, gulerødder og rødbeder). Men de bliver ikke sprøde. Ikke bare en lille smule sprøde! Jeg har prøvet mange forskellige temperaturer og tider i ovnen. Jeg har prøvet forskellige tykkelser på chipseskiverne. Har forsøgt med og uden olie dryppet over. Har osse prøvet med og uden salt over. Har prøvet at duppe dem helt tørre inden de kommer i ovn.
De bliver spredet i eet lag på pladen og lagt på rist efter bagning. Alligevel er de bløde som gummi! Alle opskrifterne der er brugt lover supersprøde chips!
Såå..... Hvad gør jeg galt??
Personlige erfaringer søges!

Mvh. Jannie (LarsLøkken)

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 510 point
Dato : 09-08-11 14:17

Du skal gøre 100% sådan.
Skræl urterne, og skær dem i meget tynde skiver, det gøres bedst med et mandolinjern eller en kartoffelskræller. Bred dem ud på bageplader med bagepapir, og lad dem tørre i ovnen ved 110° i 40-60 minutter. De skal krølle. Tag dem ud, og køl dem lidt af. Dryp med lidt olie, og giv dem 10 minutter mere i ovnen. Tag dem ud, og drys med groft salt.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 09-08-11 15:33

Jeg fik en gang denne opskrift fra vægtkonsulenterne:

Rødbedechips:
Skræl en stor rødbede og skær den i skiver med en kartoffelskræller, så de bliver så tynde som muligt, men samtidig også brede som muligt. Læg dem på bagepapir, bag dem ved 150 grader i ca.10 min., vend dem og giv dem 8-10 min. (evt længere, alt afhængig af ovnen!) Hold øje med dem, de må endelig ikke blive for mørke, men skal være sprøde. De krymper meget. Tag dem ud, lad dem køle lidt, og drys med salt.

Jeg lavede dem kun en enkelt gang, og de blev rigtig fine.

Min datter laver ind imellem kartoffelchips i mikroovnen:

http://www.youtube.com/watch?v=MJZbyS9MUjc

endelig har min veninde en ganske smart indretning, der også gør at chips bliver rigtig gode i mikroovnen. Jeg ved ikke, hvor hun har købt den, men jeg fandt denne, som ligner:

http://www.dealextreme.com/p/microwave-potato-chips-maker-with-slicer-complete-set-12872

Håber det lykkes dig at få lavet fine chips. Det smager jo fantastisk

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 09-08-11 15:37

Piaskov når du sakser fra hjemmesider bør du angive kilden, da der kan være andre relaterede tips der er værd at hente:

http://www.femina.dk/Mad/Forretter/0946-Rodfrugtchips-med-hvidloegsdip.aspx

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 09-08-11 15:49

Jeg mindes, at jeg en gang har set eller hørt en anden stille nogenlunde samme spørgsmål som dit, hvor svaret var noget med at koge, komme i isvand og derefter i ovn. Jeg har ikke selv prøvet metoden, og desværre kan jeg ikke finde den danske artikel om det. Det er nemlig muligvis noget, jeg har set i et blad.
jeg fandt denne version på engelsk og linker bare til den, da det nok er noget du selv skal gennemlæse - håber så bare, du kan engelsk

http://www.ehow.com/how_5748658_make-crisp-dehydrated-vegetable-chips.html

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 09-08-11 16:54

Yes ziggy99
Men det er den opskrift jeg bruger og den virker

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-08-11 17:43

For at man kan tørre i ovnen skal den ventilleres, og der må ikke være for meget i. Slet ikke brødbagning eller andet samtidig, som afgiver fugt.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 09-08-11 22:05

Snit dine rodfrugter meget tyndt og chipsagtigtigt - lad dem tørre ud på et spækkebrædt på køkkenrulle (2 timer ) - sæt dem i ovnen i ved 200 grader i 15 min ved åben låge spray med olie fra trykflaske og herefter 10 min grill mens du holder øje med sagerne...sådan har jeg - een enkel gang foretaget - og det var lige så godt som Irmas...som er yums

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 10-08-11 21:54

Ja pia ...det er sikkert rigtigt, men så bør du angive hvorfra du har din viden og fortælle at Femina er ophavsmand til dit klogskab udi tørrede frugtchips---og godt for dig:
Hvis det er dig som har "opfundet" metoden bør du jo være ophavsmanden... hvis du har lært opskriften via Femina, som du citerer ordret, bør du vel angive kilden til oplysningen...eller hvad?

Godkendelse af svar
Fra : LarsLøkken

Dato : 12-08-11 06:46

Tak for svaret piaskov.