/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
ny sofabordplade - behandling af?
Fra : willlliam
Vist : 1410 gange
200 point
Dato : 05-08-11 16:46

Vi har købe et Vienna sofabord af ubehandlet ask.
Kan ikke helt finde ud af den bedste behandling af sofabordet - før vi tager det i brug.
Skal vi natur-olie behandle bordet eller skal det interieur mat-lakeres? Eller er der andre løsninger?
Hvad er fordele og ulemper - hvad er pænest og mest holdbart?
Der kommer en del slitage på bordet ( måltidet etc )

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 200 point
Dato : 05-08-11 17:52

Det er jo smag og behag. Jeg ville jeg foretrække oliebehandling eller natursæbe.

Men det er naturligvis mere modtagelig overfor diverse pletter.

Du kan se her hvor der vises de forskellige behandlinger- det giver et godt indtryk af udseende.

http://www.homeworks.dk/side/14/Ask+lys+-+behandlet.aspx

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-08-11 17:53

Citat
jeg

et jeg for meget- skulle stå personligt

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-08-11 18:20

Noget af det bedste når der er tale om slid er at bruge en 2-komponent syrehærdende lak.

Men uanset hvad I smører med.......skær igennem og brug dækkeservietter og skånere, og udeleger skideballer hvis nogen stiller noget udenfor disse.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 05-08-11 18:21

Som Smuller siger, så handler det jo i høj grad om, hvad I selv synes er pænest. Du spørger, hvad der er pænest og hvad der er mest holdbart. Det er jo ikke nødvendigvis det samme?
En gang lak giver en overflade, der bare kan tørres af og som ikke giver pletter. Omvendt er sæbebehandling eller olie pænere synes jeg.

Overvej, om ikke I kan lægge en dug på bordet, hvis der ligefrem skal spises ved det? Så kan I vælge en pæn løsning, som kan stå flot, når I ikke spiser.

Jeg havde en gang et fyrretræsbord, som var blevet rigtig grimt. Min bror fik det, og han sleb det ned og gav det hvidlak. Det blev superflot og er det det dag i dag. Nu er set bare ikke mit mere

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-08-11 18:49

Oliebehandling med en hærdende olie (rå, evt. koldpresset linolie) gør træet mørkere. Det skal have et tyndt lag, hvor overskuddet tørres af efter en time. Gentages tre gange. Så har du et bord, der tåler at gås på (ligesom vores gulve).
Lak vil give en fin overflade - lige til den begynder at krakelere. det er jo svært at undgå, at træet udvider og trækker sig sammen ved skiftende temperaturer og luftfugtigheder - og så har du miseren!
Det oliebehandlede tåler stort set alt, fra bearnaisesovs til rødvin, og skulle der komme ridser/buler/brændmærker, friskes det op ved at gentage startforløbet med lidt slibepapir før aftørringen.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-08-11 18:54

Interiørlak er til pyntebrug og er let at fjerne støv og spindelvæv fra, og det tåler fedtefingre. Lige så snart, det drejer sig om større mekanisk påvirkning som tekrus, underkopper, måske en sjat kaffe eller vin, så er det ikke så flot længere. Men indrømmet: Det ser fint ud med en bogreol i interiørlakeret naturtræ, hvis der ikke er læseheste i familien. Bare det at trække en bog ud vil begynde at slide, og der kommer tydelige slidmærker ned til bart træ ud for de mest populære værker. Spørg mig bare om, hvor jeg ved det fra.
vh

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-08-11 21:41

Jeg foretrækker en halvblank gulvlak.

Det er nogle år siden, at jeg sleb mit sofabord og gav det en halvblank gulvlak og så snart jeg har overskuddet til det får mit spisebord en tur.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-08-11 21:57

Citat
en halvblank gulvlak.

ja, det synes jeg altså er synd for et nyt bord i asketræ.

Det flotte træ, bør jo netop fremstå mat i overfladen. Det bør nærmest ikke kunne ses at det er behandlet-men behandles med nænsomhed- så det ikke modtager pletter og snavs.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-08-11 22:02

Citat
ja, det synes jeg altså er synd for et nyt bord i asketræ.

Det flotte træ, bør jo netop fremstå mat i overfladen. Det bør nærmest ikke kunne ses at det er behandlet-men behandles med nænsomhed- så det ikke modtager pletter og snavs.

Det kan du have ret i, og nu er mine borde ikke af ask, men med 2 livlige børn i en lille bolig, så er " behandles med nænsomhed" ikke realistisk.

Og trådstarter skrev netop, at "Der kommer en del slitage på bordet ( måltidet etc )".

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 05-08-11 22:10

giv den bivoks og poler til den er som du vil have den til at se ud

Godkendelse af svar
Fra : willlliam

Dato : 06-08-11 09:24

Tak for svaret smuller54.
Og tak til alle andre