/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Spisepinde uden øjenprikning
Fra : nosunshine5
Vist : 1153 gange
20 point
Dato : 01-08-11 20:14

Ja jeg har så kastet min kærlighed på sushi.
Både den i bakke på en vis kiosk-agtig kæde og resuarent.

Men, men ,men og men hvordan håndteres disse spisepinde uden at sushien foretager en 6 dobbel-saltomatale og prikning i øjet?

Er der en der how to do?

NB heldigvis er der sushi som take a way. Så mine øjne virker endnu. For klør fem virker upåklageligt.
Men se ikke godt ud når man skal imponere venner med ens verdensmanere.
Jeg har nemlig været både i Sverige, Norge og Tyskland

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 01-08-11 20:28

Kinesere og Tailænder kan spise ærter en af gangen med pinde bare øv dig med ærterså lærer du det om 10 år kan du hvis du kun bruger pinde til alt din mad

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 01-08-11 20:35

Kære Ove
Som det er nu. Er det med livet som indsats. Så jeg er glad for take a way.

Jeg har set hvordan folk med motorik og rutine, styre de bæste. Men ak jeg er bare en dejfarvet lavlænding, fra Danmark. Som håndtere kedelige redskaber som kniv og gaffel.

Hvilket altså ikke imponrere når man sådan skal ud og spise "go fin" i disse tider.
Og bruge fingrene???? Fy, fy.

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 30 point
Dato : 01-08-11 20:37

Der er masser af "How to do" videoer på Youtube:

F.eks.

http://www.youtube.com/watch?v=DJrz8HYaOfA

Glæd dig over, at der skal masser af sushi til for at blive god til det. Eller også gør som japanerne: Spis med fingrene

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 01-08-11 20:44

Her er en anden

Og så køb en pose ærter, du kan øve dig med

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 01-08-11 21:00

i øvrigt kan du spørge efter børnepinde på de fleste sushi restauranter. Så kan du øver dig med dem

et link mere:
http://www.sushiopskrifter.dk/spisepinde-guide

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-08-11 22:25

Fidusen er at den ene pind holdes ubevægelig sast i hånden medens den anden kan vippes til og fra, med tomme og pegefinger. Man bevæger kun de to fingre.
Hvis man forsøger at klemme med begge pinde, kan det kun gå galt.
Efter 8 dage i Saravak, kunne jeg spise peanut , to ad gange med pinde. Det er ikke så svært at man behøver mere end et par dages øvelse, før almindelig mad går ubesværet.
En god øvelse er at sortere og tælle mønter med spisepinde.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 02-08-11 08:59

Er ikke et svar på spørgsmålet, men hvorfor bombe sig tilbage til den kinesiske middelalder, når vi nu har opfundet kniv og gaffel, som jo ergonomisk er mere korrekt og nemmere at bruge?

I øvrigt har jeg set kinesere på TV som spiser ris. De holder skålen helt op til munden og skovler ris ind med pindene

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-08-11 10:07

Kniv og gaffel er ikke lettere. Folk der er opvokset i en kultur uden disse rekvisitter, har mere svært ved at bruge dem, end vi har med pindene. Se bare hvor længe børn har ved at lære at spise pænt med kniv og gaffel.
Nogen mennesker lærer det aldrig ordentligt.
Hvis den ene hånd er dårlig, eller man ikke kan styre dem helt uafhængigt, er det meget nemmere med pinde.

Når kinesere holder skålen med ris op til nær munden, er det for ikke at tabe, noget af den sovsede ris i skødet. Ris er løst og stykker kan falde fra en klump. De skovler ikke mere end , end man ville gøre med en gaffel.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 02-08-11 11:56

Jeg var ude at sejle i 70.til bl.a. Japan. Der lærte jeg på en bar af en luder hvordan man brugte chopsticks. Hun tog en æske tendstikker og helte udover baren og så skulle jeg plukke dem op igen i æsken. Man skulle holde langt bak på pindene,Det var ikke "pent" at holde midt på pindene.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : nosunshine5

Dato : 07-08-11 11:20

Tak for svaret pifo.

NB Dulcano. Når jeg spiser sushi, ser det bedere ud at kunne brillere med et par spisepinde og så er det en del af oplevelsen.

Alinak, tak for tippet om ike at holde for langt nede.

Så skal jeg bare ud og anskaffe en pose ærter.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 07-08-11 11:30

Hvis dyrene kan lære at spise med pinde, så kan du sikkert også:
http://funnyjapanesepranks.com/funny-animal-videos/amazing-video-himalayan-cat-eats-chopsticks/

Spisepinde kan bruges til meget, så når du er blevet rigtig god, kan du fange fluer med dem:

http://www.funny-games.biz/flysui.html

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 07-08-11 11:33

Måske skulle du ønske dig sådan nogle, som du finder på siden her:

http://www.2pep.com/extreme-funny-stuff/super-funny-stuff-clothespin-worlds-funniest-hilarious-pictures-and-videos.html

(kig langt nede på siden)