/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Rengøring
Fra : bublebee
Vist : 1065 gange
100 point
Dato : 01-08-11 13:10

Jeg har en masse plastik klodser og andet legetøj til baby - arvet.
Hvordan rengører jeg dette mest optimalt ???
Det samme med madras til vugge osv - også arvet ?

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 100 point
Dato : 01-08-11 14:13

Hejsa.
Klodserne putter du ind i et pudebetræk og i vaskemaskinen på 60 grader
Hvad er den madras lavet af ??

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 01-08-11 14:15

uh lyder som noget vaskemaskinen ikke har særlig godt af ???
Madrassen er skumgummi med stof omkring

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-08-11 14:17

Citat
uh lyder som noget vaskemaskinen ikke har særlig godt af ???

Du kan roligt gøre det...jeg har gjort det utallige gange med datterens lego i sin tid.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-08-11 14:19

Citat
Madrassen er skumgummi med stof omkring

Du laver en stor balje varmt vand med Biotex og lægger den i blød..gerne til dagen after.
Skyller den godt igennem og tørrer den.
HVIS du er bange for baktusser gir du den en tur i en balje med Rodalon og skylle den igennem til slut.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 01-08-11 14:22

Det er sådan nogle klodser der minder om lego bare en del større til små børn - fylder man bare maskinen med dem i et pudebetræk og så tøj for resten ?
Ok større omgang med madrassen gg

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-08-11 14:23

Da jeg var dagplejer, "hjalp" børnene mig med at vaske legetøjet af, sikke et cirkus, men vi hyggede os

Jeg kom legetøjet i en stor balje med opvaskemiddel, og så et par grydesvampe, skyllede under bruseren og ud på store badehåndklæder bagefter.. sør for at vende og dreje det, - det kan faktsik rumme temmelig meget vand -

Skumgummemadrasserne vaskede jeg i vaskemaskinen

Når du vasker madrassen, så kom lige nogle sikkerhedsnåle i hvert hjørne, så madrassen bliver det rigtige sted - den kan sno sig inde i betrækket -

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-08-11 14:24

Citat
fylder man bare maskinen med dem i et pudebetræk og så tøj for resten ?

Så skal det være håndklæder ...bluser er det ikke godt med.
Håndklæderne er mere "hårdfør"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-08-11 14:24

De klodser hedder Duplo--- velkommen til børneverdenen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-08-11 14:26

Legoklodser lagde jeg i et "vaskenet" og de blev som nye

Madrassen .... er det ikke muligt at tage stoffet af og vaske det ?

Hvis madrassen er en standardstørrelse til vuggen, så vile jeg købe en ny.

Hvad er det andet legetøj?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-08-11 14:31

Citat
Legoklodser lagde jeg i et "vaskenet" og de blev som nye

Klart de poser til BH'er duer da også

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 01-08-11 14:43

det andet legetøj er noget i træ, nogle bamser og ellers en del andet i plast.
Også en stof oplevelsesbog

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-08-11 14:44

Da mine børnebørn skulle nruge arvede legoklodser, så ringede jeg til Lego. De sagde: Put alle klodser i et dynebetræk, sy det sammen med store sting som kan fjernes igen (eller brug et gammelt betræk som kan kasseres, husk at sy.) Vask klodserne på 60° i vaskemaskinen, brug ikke skyllemiddel.

Det var rådet lige som Piaskov skrev.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-08-11 14:58

Hvis du vælger at vaske klodserne i vaskemaskinen, ville jeg IKKE centrifugerer dem

De øvrige ting ville jeg også vaske, trælegetøjet ville jeg vaske i hånd på samme måde som jeg vaskede Duploklodserne, hvis legettøjet ikke kan klare den tur, så ud med det - jeg ville i hvert tilfælde ikke give det til en lille ny

Kommentar
Fra : famgormsen

Dato : 01-08-11 16:24

Hvad angår madrassen, så bruger jeg en damprenser når jeg renser mine madrasser. Herved er man sikker på at alle bakterier, støvmider og lignende er væk og døde. Damprenseren kan også bruges til rigtig mange andre rengøringsopgaver. En rigtig god invistering til husholdningen.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 01-08-11 19:11

De andre har fuldstændig ret i det med LEGO´et i vaskemaskinen med dem, er man lidt øm om den smut på et vaskeri.

Jeg vil aldrig genbruge madresse og den slags, køb en ny i jysk, http://www.jysk.dk/4/5/28/527/ag/catalog-sales/ den koster 129,00 for den billige.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 01-08-11 21:44

Jeg mener at have læst, at man ikke bør genbruge baby-madrasser.

M.h.t. puder og dyner fik jeg en brugt baby-dun-pude forærende til min datter, det var jo rart med en ekstra, så jeg kunne lade en ligge i barnevognen.
Men min datter var meget varm, og da jeg en dag fik lugtet til hovedpuden røg den direkte i skraldespanden.
Siden har jeg kun brugt puder og dyner som kan vaskes ved 60 grader.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 01-08-11 21:47

problemet er, at den her vugge er oval og det er lidt svært at finde en ny madras sys jeg. Den måler ca. 70 * 36

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 01-08-11 21:53

Skumgummi kan skæres til med en af de der hobyknive hvor bladet kan skydes ud så det bliver langt.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 01-08-11 21:57

og så bare et lagen på som passer ???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-08-11 22:01

Jeg ville også købe en lille rullemadras og klippe til, hvis nu barnet bliver "utæt" eller gylper, så er det nemmere lige at vaske rullemadrassen end undvære en madras imens den tørrer

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 12-09-11 20:07

Tak for svaret piaskov.