/ Forside/ Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 475
privat dagplejer
Fra : denevigeuheldige
Vist : 685 gange
50 point
Dato : 30-07-11 21:39

Læste denne her artikel: http://www.erhvervsbladet.dk/politik/private-dagplejere-vaelter-frem
Vil kontakte kommune og evt. foa for at høre om kravene, men vil også meget gerne høre jeres eventuelle personlige erfaringer og tips.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-07-11 22:06

Jeg har været kommunaltansat dagplejer.

Dagpleje er et godt alternativ til vuggestuer, med ikke helst så mange børn. Hvis man har et barn der ofte bliver syg, kan det være rigtig godt at barnet ikke er sammen med så mange.

Ulempen som jeg læser i din artikel - der mangle en reserve for dagplejen ved ferie og sygdom, det er et meget stort minus, medmindre man har et godt netværk der kender barnet og kan tage over.

Hvad med udgiften til legetøj og materialer??

Penge til udflugter, (jeg var på udflugter selv om børnene var under tre år), det var ikke helt nemt at komme til zoo med div. bus/togskift med så små børn, det lykkedes da

Hvor mange timer vil du have åbent - kommunalt ansatte dagplejere arbejdede 48 timer pr uge + det løse

Spørg hvis du er i tvivl om noget, så skal jeg se om jeg kan hjælpe

Hvis du beslutter dig for at starte, så kan jeg kun sige - det er alletideres arbejde - der er ikke noget som børn..

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-07-11 04:16

Boligen skal være totalt røgfri, også i de områder hvor børnene ikke har adgang.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-07-11 06:41

Og haven skal være lukket helt af.

Mange vælger også en dagpleje fra, hvis der er husdyr pga allergi

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-07-11 13:41

Citat
Hvor mange timer vil du have åbent - kommunalt ansatte dagplejere arbejdede 48 timer pr uge + det løse

Iflg. EU er den højeste grænse 48 timer...............................som også udnyttes i daplejen.

Enlig dagplejer mangler:

Kollegabacup.
Samvær med andre børn.
Ordentlige lønforhold.
Kurser - herunder førstehjælp til børn.
Ferie og fridagsordning.
Assistance ved vanskelige børn eller forældre.
Udflugter. ( som dog flere steder er neddroslet)

Det var lige lidt at tænke over.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-07-11 14:05

Citat
Iflg. EU er den højeste grænse 48 timer...............................som også udnyttes i daplejen.

Ja, + det løse hvis jeg f.eks mødte kl. 6 morgen og havde fri 16.30, men fik et barn fra en kollega, som først kunne komme og hente barne efter 16.30 fordi min kollega havde andre åbningstider end jeg, kunne jeg sagtens nå op over 53 t/ugen

Jeg kender til en der har startet en privat dagpleje, der mødes hun med andre børn, så med mindre man bor langt udenfor lands lov og ret, burde det stadig være muligt at mødes, og der kan man få kollegabackup, man står alligevel alene i hjemmet, så det kan kun være råd og vejledning man kan få af en kollega

Bor man meget langt ude på landet, så er det slet ikke sikkert man kan få børn i dagplejen

De bestemmer også selv deres løn, og så er det op til forældrene om de vil betale

Accepteret svar
Fra : nosunshine5

Modtaget 50 point
Dato : 31-07-11 14:28

"De bestemmer også selv deres løn, og så er det op til forældrene om de vil betale"
Hvad vil du gøre hvis forældrene ikke betaler?

Det er som selvstændig. --

Så du skal selv betale Skat(ikke noget problem med PBS)
Ligge til side til ->
-ferie
-pension
-sygedagpenge(du er selvstændig og skal nedlægge dit firma hvis du skal have hjælp)
-eventuelle forsikringer, for at komme foran kø ved sygdom¨
-efteruddannelse skal du selv betale
-Selv finde en revisor, der kan finde ud af det du kan trække fra og hvad der ellers er at gøre godt med.

5 børn ganget med 7689 er 38445 kr.
Det er godt nok snert at hive skat ud af, am-bidrag, feriepenge, pension og til udgifter.
Det er helt klart det at have sit eget der trækker her.
Så god vind med det

Ved sygdom er der kun en der kan hjælpe dig, og det er dig selv.
Så dine børn og deres forældre hænger m "ræven" i vandskorpen, hvis du er syg.

Til gengæld er du herre i eget hus og kan selv bestemme hvornår du vil have fri eller ej.( Vist nok.) For hvornår vil du have fri og ferie med egne børn?

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 02-08-11 08:26

Tak for svaret nosunshine5.