/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Lejekontrakt - bliver vi snydt?
Fra : palle22
Vist : 1557 gange
300 point
Dato : 29-07-11 08:06

I morgen skal kæresten og jeg underskrive kontrakt på vores nye lejlighed. Der er et længere tillæg til den almindelige lejekontrakt, og vi er især usikre på om vi bliver snydt i forhold til vedligeholdelsen. Helt konkret står der i tillægget:

---------------------------------------
Lejers indvendige vedligeholdelsespligt omfatter, udover det anførte i lejekontraktens § 8 den løbende vedligeholdelse af vægge med maling, tapetsering, hvidtning af lofter, maling/lakring af alt træværk i lejligheden, herunder vinduer indvendigt samt radiatorer, rør m.v. og den af udlejeren foreskrevne vedligeholdelse af gulve og gulvbelægninger. Afløb, riste og vandlåse skal lejer løbende rense, så de er i funktionsdygtig stand.
Det påhviler endvidere lejer at vedligeholde og om fornødent forny alle vandhaner, blandingsbatterier, elafbrydere, elkontakter, ruder, låse, nøgler, køkkenbordsbelægning samt installerede hårde hvidevarer. Fornyelsen påhviler ikke lejer i det omfang, at forringelsen ikke skyldes lejers forsømmelse.
-----------------------------------------

Vi er meget bekymrede for, om vi på baggrund af den formulering kan komme til at hæfte for almindeligt slid på fx hårde hvidevarer og vinduer? Vil vi fx skulle betale en ny vaskemaskine hvis den gamle går i stykker? Og hvis en rude punkterer, er det så os der skal betale for udskiftning?

Jeg håber I kan hjælpe. Desværre kan vi jo ikke nå at få kontrakten gennemlæst af LLO eller andre eksperter.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 300 point
Dato : 29-07-11 09:29

Det lyder som en privat udlejer I der har fået fat i. Umiddelbart som det står, så er der tale om, at hvis I ødelægger noget, så skal i betale, men ved "slid & ælde" er det udlejer. Det er absolut IKKE normalt, at der sådan en lektie med som tillæg, da det som udlejer beskriver fremgår af lejeloven.

Det jeg tænker på her er, at I givet vis vil få mange problemer med udlejer, hen ad vejen, siden han vil anføre det ekstraordinært. hvis det er et almennyttigt boligselskab/forening, vil derj næppe opstå problemer, men det tvivler jeg på det er, for mig er det en privat udlejer, det vil sikre sig, at i betaler ved kasse et, hvis det skulle opstå noget.

Ex: Hvis en vandlås bliver tilstoppet, vil det normalt være udlejer der skal foranledige problemet løst. Ved I hvilken tilstand vandlåsen er i p.t.? Hvordan er pakningerne i vandhanerne? Når man er flyttet ind i en bolig, har man som lejer 14 dage til at fremkomme med skriftlig beskrivelse af "fejl & mangler", men jeg tror ikke I kan overskue, at få undersøgt om alt hvad udlejer beskriver er i tiptop stand - for det er jo netop det som han kræver af Jer.

Hvis det er en privat udlejer, så ville jeg holde mig laaaaaaaaaaaaangt væk fra ham. Han vil have lejerne til at vedligeholde boligen. Har i gennemset boligen, og kan i ved selvsyn se, og konstatere at alt det han kræver af Jer er i orden på nuværende tidspunkt? Er der mærker i karme, køkkenborde, misfarvning af kontakter, rust i wc-kumme, fyldes cisternen i wc hurtigt eller langsomt? Hvornår der det lejers forsommelse? Er det udlejer der bestemmer det.

Udlejer er dækket ind under lejeloven i forhold til alt det han skriver. Som udgangspunkt, så behøver man ikke en boligoverenskomst, da det af lejeloven fremgår hvordan man er stillet. derimod så er det normalt, at man laver et tillæg til lejeloven, når man aftaler norgt UD OVER LEJELOVEN, som fx, at man må holde hund - husdyr, eller man fx har trappevask hver anden uge eller kan disponere over fx haven og hvem der skal vedligeholde/slå græsset.

Vær på vagt - det ligner ugler i mosen.

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 29-07-11 09:33

Det er ganske rigtigt en privat udlejer.

Byggeriet er tre år gammelt, og i god stand. Vi regner med at syne lejligheden og tage billeder, i forbindelse med at vi flytter ind.

Det vi er bekymrede for er, om det også er os der skal reparere køleskabet, hvis det stopper med at virke pga. slid. Kan vi bevise, at det ikke er vores skyld?

Og hvad hvis en vandhane lækker, og ødelægger bordpladen i køkkenet - det er vel så vores skyld, også selv om vi ikke opdager lækagen før det er for sent?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-07-11 09:34

Der kommer nok eksperter ind her...... men med et hurtig blik på sagen....... ville jeg ikke sætte mit underskrift,på denne kontrakt.
Det ser jo ud til,i overtar alle vedligeholdelses forpligtigelser.... minus taget.

Meget fordelagtig for udlejer.

M.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 29-07-11 09:45

Som du selv spørger om palle22, hvornår er køleskabet slidt? Hvis køleskabet ophører med at køle pga. startrelæet er defekt, er det så slid? Da I ikke vil have indflydelse på det, så skal udlejer i denne situation betale, men det vil ikke kunne påvises havd årsagen er, da sådan et relæ kan holde i en måned eller 10 år! Men jeg kan nemt forestille mig, at han vil have, at I skal betale!

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 29-07-11 09:49

Jeg har nu talt med adm. selskabet:

De sagde, at det udelukkende er ting vi er skyld i, vi skal betale for. Eksempelvis et ødelagt leje i en vaskemaskine pga. slid, er det udlejer der betaler for. Ødelægger vi vaskemaskinen med en BH bøjle, er det os der betaler. Det samme gælder en bordplade, hvis en usynlig vandskade har ødelagt den - udlejer betaler. Er vandskaden derimod synlig (fx en utæt pakning), og vi ikke har gjort noget ved den, så betaler vi.

Vi har altså ansvaret for at skifte pakninger i vandhaner osv., men ikke som sådan ansvaret for at udskifte slidte dele.

Hvad siger I?

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 29-07-11 12:36

Nu er kontrakten underskrevet. Udlejer fik mig beroliget nok, så håber jeg blot ikke han snyder os

tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 29-07-11 12:36

Tak for svaret alka.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 29-07-11 15:55

Selv tak palle22